Gå til innhold

Den statsvitenskapelig tråden - Diskusjon og småprat!


Feltherre

Anbefalte innlegg

Velkommen til den statsvitenskapelig tråden!

 

Dette er tråden for de som har studert, skal studere, eller vil studere noe innenfor området og skal fungere som en ressurstråd, for alle som er nysgjerrige. Denne tråden fokuserer først og fremst på studiene Statsvitenskap, Internasjonale studier, Sammenliknende politikk og Politisk økonomi, men jeg er forholdsvis liberal i definisjonen på statsvitenskap. :)

 

Viss du lurer på noe angående disse emnene eller bare vil konversere, så er du hjertelig velkommen!

 

Viss du er interessert i å studere noen av disse fagfeltene som vil jeg anbefale det å se på Samordna opptak eller Utdanning.no Ellers så oppfordrer jeg de som har erfaring om å dele kunnskapen med oss andre.

 

Personlig så planlegger jeg å søke på bachelor i statsvitenskap på et Norges universiteter, sommeren 2010. Så jeg regner med at jeg kommer på spørsmål til de som har erfaring med dette studiet ved en senere anledning.

 

 

Nyttige linker:

 

Wikipedia: Statsvitenskap(Norsk)

Wikipedia: Statsvitenskap(Engelsk)

 

Feltherre

 

 

Kjør diskusjon!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt tiltak! Jeg har veldig lyst til å studere statsvitenskap (samt andre relaterte fag), men er veldig usikker på jobbmulighetene. Har hørt skrekkeksempler om folk som, med 5årig utdannelse, ble sosialarbeidere på gamlehjem grunnet dårlige arbeidsmuligheter innen utdannelsen de tok.

 

Jeg tror ikke et yrke som foreleser eller lærer er tingen for meg, jeg liker heller lite å stå foran mange mennesker.

 

Hjelp! :)

Lenke til kommentar

fuzzyboots:

 

Fant denne artikkelen om en statsviter som fikk jobb hos Geelmuyden.Kiese.

 

Han sier også blant annet: Even har inntrykk av at arbeidsmarkedet for statsvitere i dag er svært godt. Hos Geelmuyden.Kiese er det nå for tiden flere statsvitere enn økonomer blant de ansatte, påpeker han. ”Jeg tror vi statsvitere må våge å tenke litt bredere når vi søker jobb. Vi kan brukes til veldig mye –særlig innenfor organisasjonslivet. Der er det mange spennende jobber innen for eksempel samfunnskontakt og kommunikasjon.”

 

 

Rubex: Jeg vurderer faktisk å gjøre det samme, så det hadde vært interessant å høre fra noen om det studiet der.

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært usikker på om jobbmulighetene er store nok med en slik utdannelse men jeg har etterhvert blitt mer overbevist om at jeg sannsynligvis ikke kommer til å ha noen store vanskeligheter med å finne en jobb når jeg er ferdig utdannet. Det som jeg syns er mer usikkert er hva slags type jobb som kan være aktuelt.

Lenke til kommentar

Flott med en slik tråd!

 

Er i noenlunde samme situasjon som deg Feltherre, vurderer å begynne på Statsvitenskap på et universitet i 2010. Jeg er også usikker på hva slags jobber det kan føre fram til, for meg er det studiet som tiltrekker. Blir selvfølgelig noe beroet av at det generelt viker som de fleste får seg jobb innen rimelig tid, men det spørs jo om det er interessante/relevante jobber, lønn, osv.

 

Forresten noen som har noen tanker om nivået rundt på de forskjellige universitetene? Bla. UiA og UiO er aktuelle for meg, lurer på om det er mye prestisjeforskjeller?

Lenke til kommentar

Selv starter jeg på statsvitenskap ved Universitetet i Oslo i morgen. Jeg har vippet mye mellom samfunnsøkonomi og statsvitenskap, men falt til slutt ned på sistnevnte. Etter hva jeg har forstått angriper begge studiene mange av de samme problemstillingene, men med forskjellige verktøy.

 

En jeg snakket med sammenliknet statsvitere med poteter – de kan brukes til alt. Det kan selvsagt være både positivt og negativt. Til tross for at det er lite relevant kan det jo nevnes at utenriksministeren vår, Jonas Gahr Støre, er statsviter.

 

Mitt generelle inntrykk etter mye research er at man som statsviter ikke har noe problem med å skaffe seg jobb, i alle fall om man tillater seg andre stillinger enn utenriksminister. Har også hørt at statsvitere ofte konkurrerer om de samme stillingene som jurister, da begge fagfeltene gir dyp samfunnsforståelse.

 

Håper vi får se flere (kommende) statsvitere her etter hvert!

Endret av simenss
Lenke til kommentar

Som du sier, det at statsviter er en såpass udefinert rolle, kan være en negativ ting, siden det da kan føles som en litt større utfordring i forhold til å finne en jobb. For å illusterer; tar man feks lærerutdanning er det litt mer gitt at man blir lærer.

 

Sammtidig er en fleksibel utdanning en fin ting uansett :)

Lenke til kommentar

Nå spør jeg kanskje frykelig dumt, og det er sikkert hundre plasser jeg kan sjekke opp dette, men kan aldri være sikker nok: trenger man noen spesielle fag (utover generell studie komp.) for å studere statsvitenskap ved universitet?

 

Holder på med Medier & Kommunikasjon nå, og skal ta påbygging siste året. Trenger jeg noe mer enn det? Har også vurdert å ta fordypning i matte (S1 + S2, om jeg husker riktig), men er dette nødvendig?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Generell studie kompetanse skal holde.

 

EDIT: Matte er alltid nyttig, spesielt om du skulle ombestmme deg og faktisk trenger det. Men, det kan kanskje være nyttig å ikke velge matte, ettersom det jevnt over krever litt mer å få bra karakter. Jeg tok fordypning med sammfunnskunnskap tredjeåret og strotrivdes med det, det var slik jeg kom innpå tanken om å studere statsvitenskap, siden noen av emnene går igjen der.

 

Jeg vet selvfølgelig ikke om matte benyttes i noen særlig grad i studiet i det hele tatt, det får noen andre svare på.

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon som flere andre, og vurderer å studere statsvitenskap f.o.m. høsten 2010. Jobbmulighetene har vært en del inne i bildet hos meg også, men jeg har kommet frem til at det lureste nok er å studere det som interesserer mest. Det betyr ganske sikkert at jeg ender opp med statsvitenskap. :)

Lenke til kommentar
En jeg snakket med sammenliknet statsvitere med poteter – de kan brukes til alt. Det kan selvsagt være både positivt og negativt. Til tross for at det er lite relevant kan det jo nevnes at utenriksministeren vår, Jonas Gahr Støre, er statsviter.

Han har studert politisk økonomi, så han har vel en litt sterkere kvantitativ bakgrunn enn de fleste som har studert statsvitenskap.

Lenke til kommentar

Det høres veldig interessant ut Trynemjoel. Jeg vurdere faktisk å søke Samfunnsøkonomi selv men jeg har lenge slitt med matematikken og har da ikke lyst til å ta sjansen på å studere noe slikt viss det blir et veldig tøft studium.

 

EDIT: Forresten, hvor studere du Trynemjoel?

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

Ved UiO kan man ved å søke bachelor + master i stedet for 5–årig master, i støtte grad velge de emnene man interesserer seg for. Man kan da velge bort en del matematikk. Men en del tung matematikk er obligatorisk. Man vil med andre ord aldri kunne bli økonom uten å kunne matematikk på høyt nivå.

 

Men du er jo nå i tråden som tar for seg en fagretning som angriper mange av de samme problemstillingene, men da uten så mye matematikk. Selv vurderte jeg samfunnsøkonomi da jeg selv ikke har problemer med matematikk, men jeg endte opp med statsvitenskap. Syntes forståelse av teorier etc. er mer interessant enn å regne på de. Men det er en smakssak :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nyttig innlegg simenss!

 

På ungdomsskolen så hadde jeg fransk som valgfag i tre år. Jeg har dessverre ikke hatt muligheten til å kunne fortsette med fransk på videregående men jeg vurderer å ta opp fransk når jeg begynner på Stasvitenskap neste sommer. Jeg lurer på da hvilke muligheter jeg ha på de forskjellige universitetene, de som er meste aktuelle er UIO,UIB og NTNU. Og om det er i det hele tatt er å anbefale å begynne med fransk, på så godt som et nybegynner nivå.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...