Gå til innhold

Anmeldelse: Acer Aspire 3810T


Anbefalte innlegg

Opening.png

|

TEST: Acer Aspire 3810T

"Timeline" er navnet på Acer sin nye serie ultraportable. Disse henter mobiliteten til en typisk netbook og kombinerer den med ytelsen til en vanlig bærbar. Acer Aspire 3810T er den minste modellen i serien. Den mangler DVD-drev, men kan derimot skryte på seg et slankt design, utrolig batteritid og en gunstig pris. Er dette nok til å gjøre den til en vinner?

 

Spesifikasjoner:

Skjerm: 13,3" LED (1366 x 768)

Prosessor: Intel Core 2 Solo SU3500 @ 1,4 GHz

Minne: 4GB DDR3

Harddisk: 500GB 5400RPM

Grafikk: Integrert Intel GMA 4500MHD

Nettverk: 802.11 a/b/g/Draft-N

Batteri: 6-celler

Vekt: 1,6 kg

Design

Ultraportable er som oftest å finne på skrivebordet i et arbeidsmiljø. Robust konstruksjon er i denne sammenheng viktigere enn friskt design, og slik har typen fått rykte på seg for å være litt grå og kjedelig. Dette stemmer kun delvis for Acer Aspire 3810T: Den er riktignok utført i et mørkegrått metall, og produsenten har på ingen måte forsøkt å dekorere maskinen med mønstre av noen slag. Derimot er den slanke formen veldig tiltalende, og metallet er med på å sette et eksklusivt inntrykk.

 

Ovenfor tastaturet finner vi fire berøringsfølsomme knapper for nettverk, back-up, en strømsparende batteri-modus og en aktivitetsmåler. Disse holder ikke samme farge, men det gjør ikke så mye når maks to av dem lyser aktivt. Påknappen er plassert til venstre, og gir fra seg et svakt hvitt lys.

 

I fronten av maskinen, rett ved pekeplaten finnes det en litt større indikator for batteriet. Den lyser oransje når laderen er koblet til, og blått når den er fulladet. Dette kan vise seg praktisk, men undertegnede hadde strengt tatt klart seg uten også.

 

Tastatur og pekeflate

Tastaturet består av isolerte, svarte taster med lav profil. Mange vil gjerne forbinde denne typen med MacBooks tastatur. I teorien skal avstanden mellom hver tast redusere antallet feiltrykk, og dermed gi bedre flyt. Etter noen dagers bruk kan jeg bekrefte denne egenskapen, og kan lykkelig meddele at jeg knapt har bommet på en eneste tast mens jeg har skrevet denne artikkelen. Slikt trekker opp.

 

Pekeplaten er ikke like overbevisende som tastaturet. Den er relativt liten, men det er også å forvente fra en 13,3" modell. Løsningen for min del var å skru opp aksellerasjonen for musemarkøren to hakk. Slik kan jeg bevege musen over større avstander, mens jeg fysisk beveger fingeren mindre. Når vi først er inne på fingre, så er det faktisk mulig å bruke ikke bare en, men to. Da til små operasjoner som å rulle i lister eller zoome inn og ut av bilder. Til høyre for pekeflaten er det en knapp som deaktiverer alle sensorer, slik at man ikke trenger å være bekymret for å flytte markøren uten vilje når man f. eks. skriver et dokument.

 

Tastatur.png

Tastaturet og pekeflaten er av god kvalitet, men museknappene imponerer lite.

Det store minuset, og kanskje en av maskinens svakeste punkter, er museknappene. Disse deler plass på en enkelt, tynn linje. Dette er en fryktlig dårlig løsning fordi at når man nærmer seg midten, blir det umulig å trykke ned knappen. Det at den er så tynn gjør det også vanskelig å bruke tommelen til å trykke. Det hjelper heller ikke at den er en smule stiv. Å trykke krever altså både presisjon og litt kraft. Det er definitivt nok flate rundt knappene, så dette kunne ha blitt gjort langt bedre med noen enkle justeringer. Ikke misforstå, knappene er godt bruklige etter litt tilvending, men de står altså ikke i stil med byggekvaliteten til resten av maskinen.

 

Skjerm

Det ser ut som om formatet 16:9 har utvidet segmentet fra å kun gjelde TV-er, til å også gjelde bærbare. Det er i hvertfall tilfellet med Acer Aspire 3810T, som har en 13,3" LED-bakbelyst skjerm med oppløsningen 1366 x 768. Dette er faktisk veldig bra størrelsen tatt i betraktning, og det er masse plass å bevege seg rundt på. Utnyttelsen er også merkbar når man ser film, fordi man nå slipper de mørke stripene som legger seg på toppen og bunnen av skjermen med den gamle standarden.

 

Kvaliteten på bildet er upåklagelig. Fargene er spreke og innsynsvinkelen sidelengs er helt fin, slik at nestemann som sitter ved siden av deg også kan beskue det du foretar deg. Det at skjermen er glanset er for noen en ulempe fordi det ikke gjengir farger perfekt. På den annen side ser alt langt skarpere ut, og i rom med vanlig belysning er det ikke noe du tenker nevneverdig over.

 

Så over til ulempene. Selv om lokket er tynt og robust, hadde det definitivt vært en fordel å kunne vri det lenger bak. Dette gjør seg spesielt merkbart grunnet den dårlige vertikale innsynsvinkelen. Fargene viskes veldig fort ut dersom man tipper skjermen fram- eller bakover. Dette gjør ikke så mye når du har maskinen plassert på et bord med god høyde, men dersom du sitter med den på fanget kan det være til sjenanse for brukeren.

 

Høytalere

Størrelsen på høytalerne på denne bærbare er på grensen til det latterlige. Lyden pleier som regel ikke å være så god for modeller i denne størrelsen, men 3810T er nok en av de verste. De to små høytalerne leverer spinkel og distansiert lyd på sitt beste, og når man skrur opp volumet, tar støyen helt overhånd. Man mister lett de fleste partiene som finnes i en vanlig melodiøs sang, og det er ikke en overdrivelse å si at musikkmobilen min spiller bedre.

 

Dette skal jeg derimot ikke trekke så mye for, siden maskinen kommer med heftige Dolby Sound Room software innstallert. Dette gir godlyd når man kobler til et par øreplugger eller et headset. Med slikt i bakhånd tilgir man mye, og om man virkelig skulle trenge lyd fra høytalere, har mange et par eksterne tilgjengelig.

 

Speakers.png

Med slike får man godlyd takket være Dolby Sound Room.

Vekt og batteri

Maskinen er 2,3 cm på sitt tynneste, og 6 mm mer på sitt tjukkeste. Den er dermed en av de tynneste modellene i sin klasse. Dette skyldes to ting: For det første er en LED-skjerm synonymt med et tynt lokk, noe som langt i fra er et unntak her. For det andre mangler maskinen et optisk drev. Men dette gjør uansett at maskinen tar liten plass og vekten legger seg på bare 1,6 kilogram. Slik kan man lett løftet den med seg i kun en hånd.

 

Batteriet er selve triumfkortet til 3810T. Den påståtte levetiden er hele 8 timer. Dette er kanskje ikke helt realistisk ved normal bruk. Indikasjonen er laget ut ifra at skjermbelysningen er noe redusert, altså at den er i en slags sparemodus. Men med full lysstyrke og multitasking skal man ikke se bort i fra rundt 5 timer batteri på en ladning. Dette er over det dobbelte jeg har opplevd på noen som helst annen maskin i denne prisklassen.

 

Den imponerende batteritiden skyldes ikke kun batteriet. Det er et nytt type brikkesett fra Intel kalt CULV som får ta mye av æren for akkurat dette. Med en meget strømgjerrig prosessor på 5W, er resultatet slående. Slik har maskinen også fått tildelt miljømerket Energy Star.

 

En funksjon jeg føler det er verdt å nevne er muligheten til å skru av skjermen med to enkle knappetrykk. I denne tilstanden varer batteriet nesten dobbelt så lenge, og det er en effektiv måte å forlate maskinen på for et kort ærend.

 

Prosessor-1.png

Intels CULV bidrar til sterkt forlenget levetid.

 

Temperaturer og viftestøy

Acer reklamerer med at maskinen alltid holder seg kjølig. Dette løftet holdes temmelig bra synes jeg. Varmen går ut gjennom et uttak på venstresiden, og ingen flater føles særlig varme. Bemerk deg at du ikke vil fryse pågrunn av metallet store deler av maskinen er laget av, men den blir i hvert fall heller aldri såpass varm at du føler ubehag.

 

Viftestøy finnes det eksepsjonelt lite av. I et stille rom hører man muligens en lav summing, men da skal man også fokusere på akkurat dette. Den legger seg en plass mellom stille og lydløs. Viften har derimot en tendens til å skru seg opp når man kobler til laderen. Dette er veldig merkbart, og kanskje litt rart med tanke på at maskinen ikke forandrer seg på noe vis på grunn av dette. Alternativet er å kjøre uten strøm koblet til, noe som ikke er så vanskelig med en såpass god batteritid.

Ytelse

Systemet kjører opprinnelig Windows Vista, men siden man kan få Windows 7 RC1 gratis her (utløper 1. Juni), så er dette et naturlig valg. Det skal også sies at man får gratis oppgradering til Windows 7 når man kjøper produktet.

 

Komponentene til denne maskinen er ikke til å hoppe i taket for. En enkeltkjerne prosessor er sjelden kost i 2009, og det integrerte skjermkortet er ikke særlig å skryte av heller. Destod mer overrasket ble jeg over at selve operativsystemet kjører ganske smertefritt. Oppstarten tar cirka 40-60 sekunder, og alt virker responsivt i bunn og grunn. Blant oppgavene den takler uten problemer er kontorprogrammer, nettlesing, bildebehandling og noen videoformater i 720p. Full HD ble for mye, men hva gjør vel det når selve skjermen kun støtter vanlig HD? Multitasking er også helt fint dersom det skjer i moderate mengder (3-4 programmer åpne), selv om noen programmer henger seg dersom man går stort over dette. Det er dermed først når vi snakker om videoredigering og avanserte 3D-spill at ytelsen virkelig kommer til kort. Det er rett og slett ikke et fokus med Aspire 3810T.

 

Harddisken har en lagringsplass på hele 500GB. Dette virker enormt for en såpass kompakt bærbar. Ytelsen er ifølge Windows Experience Index også helt kurant for en harddisk. Det samme kan sies om minnet. Altså er det prosessoren og skjermkortet som trekker ned mest rent ytelsesmessig.

 

Ytelse.jpg

Windows Experience Index tester komponentene og rangerer de fra 1.0 til 7.9

 

Tilkoblinger

Dette skal Acer ha skryt for. Alle kontaktene er plassert på sidene av maskinen, og altså ingen bak. I tillegg er de veldig logisk satt opp, slik at man unngår kabelrot eller for korte ledninger. Uansett, her er en liste over tilkoblingene:

  • Analog VGA
  • HDMI (stort pluss!)
  • 3x USB (to til høyre, en til venstre)
  • Ethernet
  • 5-i-1 kortleser
  • Mikrofon
  • Øreplugger/headset

HDMI.png

Med HDMI har man en digital inngang til nye dataskjermer eller HD TV-er

 

Konklusjon

For de som trenger en lett bærbar til å ha med på jobb eller skolen, men som ikke ønsker å bruke en netbook, er Acer Aspire 3810T nesten perfekt. Den er på ingen måte en kraftplugg til spilling, men håndterer de fleste oppgaver uten problem. Suveren på batteritid og vekt, samtidig som prisen er mer enn akseptabel, gjør at denne modellen skiller seg fra andre. Rett og slett et imponerende produkt.

 

+ Fantastisk batteritid

+ Lettvekter

+ Robust byggekvalitet

+ Stor lagringsplass

+ Utvalg av tilkoblinger

+ Godt tastatur

+ God pekeplate med multitouch

+ Relativt grei ytelse

+ Nesten lydløs

+ Gunstig pris

 

- Museknappene er stive

- Høytalerne er en vits

- Dårlig vertikal innsynsvinkel på skjerm

- Viftene skrur seg på når laderen er tilkoblet

- Mangel på DVD-drev (mange trenger det ikke)

 

 

Konklusjon.png

ANBEFALES!

Lenker:

Prisguiden

Hjemmeside

 

Oppdatering: Forretningsutgave nå tilgjengelig med forbedrete museknapper og matt skjerm (Acer TravelMate 8371G).

Endret av Agentspoon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin omtale av 3810t, den kom ut dagen etter at jeg kjøpte min, og stemmer bra med mine erfaringer så langt. Jeg har ett par kommentarer:

 

1- For å få til Hardware decoding av x264 var jeg nødt til å legge inn en svn versjon av Mediaplayer Classic Homecinema. At selve codec'n støtta det var ikke nok. Heller ikke Powerdvd som fulgte med taklet dette.

 

2- Win7, jeg har lest meg til at man får redusert batteritid ganske kraftig ved å bytte til Win7. (folk har kommentert 20-25% kortere). Hvordan er din erfaring med det? Antar at dette skyldes manglende/dårligere drivere/sofware for strømsparing foreløpig i Win7.

 

Jeg har også støtt på et problem når det gjelder å klappe sammen pc'n. Min erfaring er at den da går i hibernate, så jeg gjorde det første natta. Dagen etter var pc'n tom for batteri og ville følgelig ikke starte. Jeg var da inne i strømspare oppsettet i vista og fikk satt på at den skal gå i dvalemodus (hibernate) ved lukking av lokket (ventemodus var standard). Ladet opp batteri på nytt, og prøvde igjen natt til i dag. Resultatet var det samme, fikk ikke liv i pc'n igjen om morgenen (wifi-lyset virket). Etter en tvunget omstart av pc'n viste den at det var ca. 15% batteri igjen.

 

EDIT: Prøvde igjen nå, og dvale(hibernate) virker ikke, maskinen laster inn hiberfila, men så blir skjermen svart bare, nettverk og harddisk lampa lyser, ellers ingen reaksjon. Har forøvrig bios 1.07, og ser at det har kommet flere nyere versjoner, vurderer oppdatering.

Endret av Insomnis
Lenke til kommentar

Fin anmeldelse, enig i alle punkter.

 

Har kjøpt Acer 3810T med SU9400 og 3G, og er superfornøyd. Har vista foreløpig, gjorde et forsøk på å innstalere 80gb SSD x-25m fra intel, men innstallasjon med win7 feilet - kan være rett og slett disken som ikke vil...eller at den ikke får skikkelig kontakt.

 

Noen som har erfaring med å bruke denne maskinen med SSD disk, samt evt. win7 og batteritid?

Lenke til kommentar
Fin anmeldelse, enig i alle punkter.

 

Har kjøpt Acer 3810T med SU9400 og 3G, og er superfornøyd. Har vista foreløpig, gjorde et forsøk på å innstalere 80gb SSD x-25m fra intel, men innstallasjon med win7 feilet - kan være rett og slett disken som ikke vil...eller at den ikke får skikkelig kontakt.

 

Noen som har erfaring med å bruke denne maskinen med SSD disk, samt evt. win7 og batteritid?

 

Endelig en kar med SU9400, hvordan vil du karakterisere ytelsen på denne kontra SU3500 som ble nevnt i anmeldelsen til Agentspoon?

 

Det standard spørsmålet jeg da spesielt har vært borte i er angående Youtube HD (rett og slett fordi Flash kun bruker prosessoren for å drive video, og at det derfor er en grei praktisk test for prosessoren), men på alle forum jeg har lest så er det alltid noe tvetydige svar. Så altså; hvordan fungerer SU9400 med for eksempel denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=XRNbcCobcvA&hd=1 ?

 

Takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Fin anmeldelse, enig i alle punkter.

 

Har kjøpt Acer 3810T med SU9400 og 3G, og er superfornøyd. Har vista foreløpig, gjorde et forsøk på å innstalere 80gb SSD x-25m fra intel, men innstallasjon med win7 feilet - kan være rett og slett disken som ikke vil...eller at den ikke får skikkelig kontakt.

 

Noen som har erfaring med å bruke denne maskinen med SSD disk, samt evt. win7 og batteritid?

 

Endelig en kar med SU9400, hvordan vil du karakterisere ytelsen på denne kontra SU3500 som ble nevnt i anmeldelsen til Agentspoon?

 

Det standard spørsmålet jeg da spesielt har vært borte i er angående Youtube HD (rett og slett fordi Flash kun bruker prosessoren for å drive video, og at det derfor er en grei praktisk test for prosessoren), men på alle forum jeg har lest så er det alltid noe tvetydige svar. Så altså; hvordan fungerer SU9400 med for eksempel denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=XRNbcCobcvA&hd=1 ?

 

Takk for svar! :D

 

Testet vedlagt video i Firefox 3.5 og den avspiltes uten hakking eller noe slikt tull.

Lenke til kommentar

Flott test!

 

Ser hva du har skrevet om ytelse og bruk av forskjellige programmer, men lurer på hvordan du tror den vil tåle for eks Lightroom og Photoshop 4 samtidig? Er her 3810T eller 4810T med su3500 som er aktuelt, vurderer sterkt å kjøpe, men er usikker bare pga ytelse. Har også ekstern skjerm som kommer til å være tilkoblet.

Lenke til kommentar
Flott test!

 

Ser hva du har skrevet om ytelse og bruk av forskjellige programmer, men lurer på hvordan du tror den vil tåle for eks Lightroom og Photoshop 4 samtidig? Er her 3810T eller 4810T med su3500 som er aktuelt, vurderer sterkt å kjøpe, men er usikker bare pga ytelse. Har også ekstern skjerm som kommer til å være tilkoblet.

Hva med ett hakk bedre prossessor? Ikke at jeg kjenner til programmene av erfaring. Men da har du vel litt mer power å dra de med? :)

 

Super test btw. Går nok for storebror, 4810T. Men det er vel fortsatt mye likt der.

Lenke til kommentar
Bra test.

Jeg har også kjøpt 3810T, men gikk for SU9400 utgaven. Kan bekrefte at min også fint klarer Youtube HD linken ovenfor.

For x.264 støtte og HD avspilling så bruker jeg MPC-HC i kombinasjon med coreavc codec.

 

Coreavc er software basert og bruker kun cpu til dekoding. For å få hardware decoding med x4500 grafikk trenger man svn versjon av mpc-hc, den innebygde mpc-hc dekoderen fungerer da utmerket.

Lenke til kommentar

Coreavc har fått HW støtte gjennom CUDA i versjon 1.9 og nyere, men på 3810T så blir det i praksis software siden den kun har intel 4500 kort.

 

Hvilken versjon av mpc-hc tenker du på?

http://mpc-hc.sourceforge.net/download-med...classic-hc.html

1.2.908.0?

 

Eller denne?

http://mpc-hc.svn.sourceforge.net/viewvc/mpc-hc/

 

Og slik?

http://mpc-hc.sourceforge.net/DXVASupport.html

 

EDIT2:

Fant MPC-HC i div versjoner her:

http://www.xvidvideo.ru/content/category/1/1/2/

Endret av Spectre
Lenke til kommentar
Superhelg hos elkjop.no med 3810T til 4995,- (svakeste utgaven)..

 

bestillt;)

 

Flott anmeldelse trådstarter :)

 

Hei denne frister veldig men kan noen hjelpe ei jente med mulig noen dumme spørsmål.

 

1.Hvorfor er den så billig på Elkjøp under 2000,- billigere en alle andre så er dette et spesielt tilbud eller vil denne maskinen dette ned i pris også hos de andre nettbutikkene?

 

2.Jeg legger merke til at mange henger seg opp i prosessorforsjellen 3500/9800 og den på Elkjøp har jo 3500 den billigste med 9800 koster jo 8000,- så den faller ut for meg men mine spørsmål blir da, jeg ser på mye web tv NRK, MTV, Sumo, YouTube og vil den takle dette med 3500 prosessoren? HD filmer er ikke et tema for meg men greier den vanlige videoklipp/web tv? Ser mye fotball via nettet vil dette bli et problem?

 

3.Det nye opparativsystemet Win7 er jo gratis men kommer dette bare på Engelsk? Evt hva er fordelen med dette kontra Vista er det mindre krevende mer sikkert? Vil jeg få problemer med programmer jeg bruker i Vista som forskjellige mediaplayere etc med den nye?

 

4. Er denne maskinen 32 bit eller 64?

 

Håper på svar og god helg til dere alle sammen :)

Endret av Just-Me
Lenke til kommentar
Hei denne frister veldig men kan noen hjelpe ei jente med mulig noen dumme spørsmål.

 

1.Hvorfor er den så billig på Elkjøp under 2000,- billigere en alle andre så er dette et spesielt tilbud eller vil denne maskinen dette ned i pris også hos de andre nettbutikkene?

Vet ikke. Men akkurat nå er det et veldig bra tilbud, hvis det er den typen maskin man er ute etter.

 

2.Jeg legger merke til at mange henger seg opp i prosessorforsjellen 3500/9800 og den på Elkjøp har jo 3500 den billigste med 9800 koster jo 8000,- så den faller ut for meg men mine spørsmål blir da, jeg ser på mye web tv NRK, MTV, Sumo, YouTube og vil den takle dette med 3500 prosessoren? HD filmer er ikke et tema for meg men greier den vanlige videoklipp/web tv? Ser mye fotball via nettet vil dette bli et problem?

Videoklipp og slikt burde ikke være noe problem i det hele tatt.

 

3.Det nye opparativsystemet Win7 er jo gratis men kommer dette bare på Engelsk? Evt hva er fordelen med dette kontra Vista er det mindre krevende mer sikkert? Vil jeg få problemer med programmer jeg bruker i Vista som forskjellige mediaplayere etc med den nye?

Windows 7 kommer også på norsk. Det er litt mindre ressurskrevende. Det meste som virker i Vista virker fint også i Windows 7. Hvis ikke er det garantert kommet oppdaterte versjoner til lanseringen.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Elkjøp og Lefdal har i det siste solgt denne maskinen for 5990,-

Når elkjøp bestemmer seg for å selge noe så klarer ikke nettbutikkene å matche prisen.

 

De webtv testene jeg har gjordt har fungert helt fint.

 

Når du skrur på maskinen for første gang må du velge språk, du kan velge mellom nordiske språk og engelsk. Når du bestiller oppgradering til Win7 (koster 131,- kr) får du beskjed om at du må velge samme språk som maskinen kjører i dag, så tenk på det når du velger språk. (selv har jeg en misstanke om at oppgraderinga uansett ikke er en oppgradering, men at du må installere fra bunn av, og da regner jeg med at du kan velge språk på nytt)

 

Maskinen leveres med 32bit windows, og win7 oppgraderinga du får er også 32bit.

Lenke til kommentar
Takk for stor hjelp da blir det pc på meg nå :) (godt tilbud) Hvorfor blir det tåpelig med 4 giga ram selv om det er 32 bit da? Min gamle er da 32 den også og ble da klart raskere da jeg dobblet rammen fra 2 til 4...

Du får ikke utnyttet 4 gb ram med 32-bits operativsystem.. Men det er uansett bedre enn 2, da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...