Gå til innhold

Test: Noctua NH-U12P SE1366


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott at denne vart testa! Eg har venta på det :)

 

Og så noko flisespikkeri. Det var ei litt rart formulert setning heilt i slutten... :hmm:

 

"...Summen er riktig nok ikke spesielt billig..."

 

Burde det ikkje stått "...Summen er riktig nok ikke spesielt liten...", eller kanskje heller "...kjøleren er riktig nok ikke spesielt billig..."?

 

 

Uansett, veldig bra utført test! :thumbup:

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Vil i tillegg bemerke at Noctua har selv sagt at de ikke "fin pusser" kjøleflaten pga de tror mer på at en "ruglete" flate kjøler bedre. Sporene er der for best mulig kontakt med kjølepasta.

 

Tanken er at de minsker prosentene for fabrikasjons feil. En 100% "ren" overflate er kostbart og ikke alltid 100% perfekt.

Lenke til kommentar

HW har vell fått en defekt kjøler fra Noctua??

Nå har jeg lest konklusjonen fra en rekke andre kjente nettsider, OverClockersClub - RBmods - Virtual-Hideout - Overclock3d og Bjorn3d for å nevne noen. Hver og en av dem gir kjøleren skryt for lavt støynivå. Så, da er det vell bare tre alternativer? HW har fått en defekt kjøler, HW har gjort noe feil under testen, alle andre nettsider lyver.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt denne kjøleren i 1,5 år nå og har alltid hvert strålende fornøyd. Eneste jeg slet med var å få festet viftene til kjølerebn.

Det med støynivå kjenner jeg meg over hodet ikke igjen i. Den er nok den minst støyende komponenten i boksen min.

Lenke til kommentar

Dette er da vel strengt tatt en kjøler til bruk med lav-hastighetsvifter?

 

Hvorfor tror dere finnene sitter så langt fra hverandre?

 

Denne testen kunne ha blitt gjort ved f.eks. å la den konkurrere direkte med Thermalright sin HR-01 Plus. Sett på hvordan de to lå i forhold til hverandre ved forskjellig RPM ved bruk av Noctua sine mest stillegående 120mm-vifter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nok en tullete CPU kjøler test. Temperatur målingene er gjort i passivt modus og støy målingene er ikke knyttet til ytelse i det hele tatt. Med andre ord fullstendig irrelevante tall. Det som betyr noe er jo temperatur i forhold til støynivå. Verdiløs test.

 

Hvordan kom du til den konklusjonen? :ohmy:

 

De av dere som har denne kjøleren og tydelig oppfatter denne som Der ÜberKühler:

Hva med å ta av seg skylappene og lese det som står i testen?

Har dere nøyaktig samme kjøler(modell/hk) og har gjort tilsvarende målinger (temp/støy/..) i deres egen testbenk?

I motsatt tilfelle, "ro ned egget" og post noe mer konsktruktivt. Som f.eks. noen her gjør mtp å be om endrede testprosedyrer. Evt forskjeller mellom tester gjort av ulike sites/testere ligger i hovedsak her.

 

Denne kjøleren er glimrende og testen dokumenterer det.

Lenke til kommentar
... noen her gjør mtp å be om endrede testprosedyrer ...

 

Denne kjøleren er glimrende og testen dokumenterer det.

Ok ... det mangler to faser i alle disse testene. En hvor man sammenligner kjølere med forskjellige vifter justert slik at de lager omtrent like mye støy og en hvor man tester forskjellige kjølere med en valgt standarvifte på alle sammen. Passiv kjøleevne er et svært urealistisk scenario og forskjellige vifter flytter ulik mengde luft i forhold til omdreininger og støy.

 

Dersom man gir fløyten i en praktisk anvendbar sammenligning og kun skal gi et bilde av "pakka" burde man iallefall bruke hele pakka. I dette eksempelet følger det med motstander for å senke omdreiningene av viftene. 12P viften er ikke ment til å kjøre på full guffe, den blir nesten helt stille allerede på 90% spenning uten å miste nevneverdig kjøleeffekt.

 

Jeg har forøvrig kritisert metoden en gang tidligere :)

Lenke til kommentar
Dette er da vel strengt tatt en kjøler til bruk med lav-hastighetsvifter?

 

ja, og det er jo lav-hastighetsvifter som er med hvis man bruker vifte adapter. ingen problem og lage meget god "lydløs"kjøler hvis man bruker dem.

 

selv med begge viftene på 600 RPM har man meget god ytelse som holder fint til MAX 24/7 klokk.

 

så den store bonusen her er at en av de beste viftene som finnes på markedet faktisk følger med

Lenke til kommentar

testen er vel ok den, den blir jo utført på helt like premisser hver gang.

 

anyway, jeg skulle gjerne sett en test av thermaltake sin big typhoon snart. hadde vært veldig moro å sett resultata sammenligna med de andre kjølerne, for jeg har begrensa med plass i høyda i kabinettet mitt pga en sidedør full av vifter, noe som fører til et veldig begrenset utvalg av kjølere som passer. har enda ikke sett en tower kjøler med 120mm vifte som er lav nok :(

Lenke til kommentar

HAHAHA, ler meg nesten ihjel av at dere har utelatt test resultat av den hypa thermalright true copper kjøleren som dere testet for kort tid tilbake og som blir gruset av den geniale noctua formelen. Må nesten begynne og spørre meg selv om dere får betalt eller noe? eller er dere bare så inni hampen "fanboys" Vet ikke helt hva jeg skal tro liksom, bare spekulerer helt åpent her nå men...

Endret av JourneyMan
Lenke til kommentar

Oi, der var jeg litt rask gitt! Skulle skrollet lenger ned og fått med meg det andre av de totalt to settene med separate grafer som viser det generelle resultatet av temperaturforhold.

 

Men interresant er det jo å se allikevel at den nesten er akkurat like god selv om kjøleren kun er bestående av alleminium?

 

Den orginale kjøleren har jo kobberbase med varmerør av kobber og den leverer bedre resultat hvis det er slik at den forige test metodikken deres ikke er veldig anderledes eller uforandret?

Lenke til kommentar

Det jeg gjerne kunne tenkt meg å se er hvordan denne kjøleren kommer ut hvis den blir planslipt. Jeg antar at Noctua-gjengen har gode grunner for å levere en ru kjøler, men mener det i alle fall hadde vært interessant å se hvilken temperaturforskjell en plansliping vil gi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...