Gå til innhold

HDMI-kabel: Billig vs. Dyr


Anbefalte innlegg

I dag gikk jeg til innkjøp av en HDMI-kabel til rundt 500,-. Jeg har dog ventet med å bryte forseglingen da jeg i ettertid har begynt å lure på om dette var et godt kjøp. Jeg spurte en i butikken om hva som var forskjellen mellom de billige og de dyre HDMI-kablene, han svarte da at de dyreste var for skikkelige Hjemmekino-anlegg, de middels dyre var for PS3 og Xbox o.l., mens de billigste var for digtal-tv dekodere o.l. Da lurer jeg på om jeg ble lurt i dag, eller om jeg kan få en like god HDMI-kabel til under halvparten av prisen. Hvis noen også har noen anbefalinger til gode og rimelige kabler hadde det også vært fint :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

haha genialt at han sier at gode kabler er for "skikkelig" hjemmekino, middels for ps3 og xbox.. herregud for et mehe; når selgere sier slikt piss til meg så kjøper jeg ikke i protest..

 

generellt er dyrere kabler av bedre byggekvalitet, og muligens er det mindre produksjonsfeil, men noe bedre bildekvalitet eller lyd kan du bare glemme.

 

Monterte hjemmekinooppsett hos en kompis, vi brukte 2x10 meter hdmi kabel fra Clas Ohlson, med en passiv forlenger i midten. Sender 1080p uten problemer. Når det er sagt kjøpte en kompis av meg en annen type 10meter billig hdmi kabel, og den funket ikke med 1080p, men det var mer feilproduksjon eller noe vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Det elektriske signalet er likt uansett type kabel. Den eneste forskjellen kan være i byggekvalitet og slike ting.

Selv "digitale" signaler er analoge kurveformer, og kabelens elektriske egenskaper kan påvirke kurveformen som dekodes til 1-ere og 0-ere.

 

Det er en rekke forskjeller mellom HDMI-kabler, så som utseende og antagelig mekanisk levetid. Det er mulig at "gode" kabler har større sannsynlighet for feilfri overføring for svært lange kabler (>10 meter), men det er ikke underbygd at kablene trenger å være dyre for å være gode. Jeg synes ikke at noen av disse forskjellene rettferdiggjør en pris stort større enn de billigste på markedet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Selv "digitale" signaler er analoge kurveformer, og kabelens elektriske egenskaper kan påvirke kurveformen som dekodes til 1-ere og 0-ere.

Men, så lenge 1'erene og 0'erene kommer frem så er de fortsatt 1'ere og 0'ere. Dvs, så lenge bildet er der så er det ingen forskjell i bildet mellom en dyr kabel og en billig kabel.

 

Og dersom du kjøper en 5m kabel til kr 79 som er laget for 1080p og den ikke klarer dette, så er det reklamasjon.

Lenke til kommentar

Jepp, det er keiserens nye klær å påstå at man trenger en enormt dyr kabel for å få glede av HD-bilder/lyd.

Var en test i Forbrukerinspektørene på NRK der de splitta et signal fra en blurayspiller til 2 identisk justerte identiske TV´er. Den ene TV´n fikk signal fra den dyreste HDMI-kabelen fra Hifi-klubben og den andre en Clas Ohlsson. Selv selgeren fra Hifi-klubben klarte ikke plukket ut hvem som var deres egen kabel på Full-HD TV´ene.

 

Det er som noen har sagt her, at så lenge signalet kommet frem er det perfekt (en svak 1´er er fremdeles en 1´er). På lengre strekninger over 10 meter kan nok ledeegenskapene på en dyrere kabel være av bedre kvalitet, så man ikke risikerer at bildet detter ut. Man får enten veldig bra bilde eller ikke bilde i det hele tatt, imotsetningen til analoge kabler da slike tar opp støy undervei. En annen ting som skiller de billige og de dyrere er kontakten er bedre, så den tåler å bli dratt inn og ut flere ganger før den ryker.

Lenke til kommentar
Jepp, det er keiserens nye klær å påstå at man trenger en enormt dyr kabel for å få glede av HD-bilder/lyd.

Helt enig.

Man får enten veldig bra bilde eller ikke bilde i det hele tatt, imotsetningen til analoge kabler da slike tar opp støy undervei.

Hva baserer du denne påstanden på? Er din erfaring med digitale CD-er at enten hele CD-en spilles feilfritt, eller at CD-en ikke lar seg avspille i det hele tatt?

 

HDMI er en overraskende "analog" standard til digital å være. Jeg tror at det er for å være mest mulig lik VGA og andre analoge video-interfacer og fordi det tross alt er ganske store båndbredder.

 

http://episteme.arstechnica.com/eve/forums...?r=488004880831

 

HDMI and DVI are uncompressed and transmitted one pixel at a time. Errors in the stream show up straight away as visible lines on the screen (sparklies). This gives it a much more analog-liek behaviour in terms of signal degradation than typical digital standards, and in theory provides a justification for buying better cables (though in practice, it doesn't).

 

HDMI-speccen:

http://www.hdmi.org/download/HDMI_Spec_1.3_GM1.pdf

The TMDS Clock channel constantly runs at a rate proportional to the pixel rate of

the transmitted video. During every cycle of the TMDS Clock channel, each of the three TMDS

data channels transmits a 10-bit character. This 10-bit word is encoded using one of several

different coding techniques.

The input stream to the Source’s encoding logic will contain video pixel, packet and control data.

The packet data consists of audio and auxiliary data and associated error correction codes.

...

Feilkorreksjon benyttes for kontroll-data, men såvidt jeg kan se så kodes 8 video-bit rått som 10 bit (utelukkende for å regulere elektriske forhold i kanalen).

 

Siden HDMI ikke bruker pakker for video så er det heller ikke mulig å retransmittere data.

 

During video data, where each 10-bit character represents 8 bits of pixel data, the encoded

characters provide an approximate DC balance as well as a reduction in the number of transitions

in the data stream. The encode process for the active data period can be viewed in two stages.

The first stage produces a transition-minimized 9-bit code word from the input 8 bits. The second

stage produces a 10-bit code word, the finished TMDS character, which will manage the overall

DC balance of the transmitted stream of characters.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Selv nerdene i avforum er fornøyd med 1m biltema-kabel, så lite vits å dra diskusjonen utover pirkenivå. Jeg sa ikke at bildet på en lang HDMI-kablen ble PERFEKT og er klar over det finnes feilkilder.

 

Hva baserer du denne påstanden på? Er din erfaring med digitale CD-er at enten hele CD-en spilles feilfritt, eller at CD-en ikke lar seg avspille i det hele tatt?

 

Den største feilkilden er selve laseren og opphenget rundt i DVD/BD-spilleren, så 1000kr for en bedre spiller som leser mindre feil er en lurere investering enn en dyr HDMI-kabel for å overføre feilene. Men det var ikke temaet i denne tråden anyway.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...