Gå til innhold

Mobil-GPS blir langt bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke enig. Har N82 og den har alltid vært lynkjapp med å finne posisjonen. Til og med innendørs i vanlige hus bruker den stort sett aldri mer enn 8-10 sekunder på å finne ut hvor jeg er...

Bruker den til bilkjøring og testet den i flere land. Og den har ikke skuffet med én gang enda...

Lenke til kommentar

Enig med zannas. Har selv hatt N82 og den var en fryd å bruke. I enkelte tilfeller fungerte den til og med bedre enn en forholdsvis kostbar Garmin-enhet som jeg hadde mulighet til å sammenligne med.

 

Veldig positivt at strømforbruket blir redusert, for det høye forbruket var et problem for meg på N82.

 

Det er forøvrig skrivefeil i artikkelen. Forfatteren skriver både "SIRF Star VI" og "SIRF Star IV".

Endret av geir_a
Lenke til kommentar
Jeg har 4 valg på min E66:

-Bluetooth GPS

-Assistert GPS

-Integrert GPS

-Nettverksbasert

 

Her kan jeg velge selv hvilke jeg vil bruke, jeg har kun valgt Integrert GPS, må jeg velge Assistert og Nettverksbasert også?

 

Integrert GPS = kun GPS-signalet, som på en vanlig GPS.

Assistert GPS = GPS-signalet + triangulering mot mobilmaster. Av og til mer nøyaktig, men koster datatrafikk. Kan også gi deg raskere lock på satelitter (OBS! ved bruk i utlandet)

Nettverksbasert = kun triangulering mot mobilmaster, vil jeg anta.

 

Bluetooth GPS = ekstern GPS-enhet.

 

-C-

Lenke til kommentar

Til å være noe som er innebygget i en mobiltelefon, som du allikevel putter i lomma og har med deg overalt, så synes jeg faktisk at GPS på mobil fungerer utrolig bra!

 

På min N82 her jeg på disse innstillingene:

 

Bluetooth GPS (av)

Assisted GPS (på)

Integrert GPS (på)

Nettverksbasert (på)

 

Disse innstillingene gjør ihvertfall at min N82 får fix lynkjapt omtrent uansett hvor jeg befinner meg...

 

Det at den triangulerer ved hjelp av det som kalles Assisted GPS er helt greit for meg. Det tåler jeg også at den gjør i utlandet. Jeg har sjekket en haug med ganger og den henter kanskje 2-4 kb med data for å bestemme mye kjappere hvor den er hen ved hjelp av mobilmastene. Og det lille der blir jeg ikke ruinert av verken i Norge eller i utlandet...

 

Det som er myyyye viktigere (hvis man er redd for kostnader) er at man har hentet inn kart for de landene man skal reise til på forhånd slik at man ikke behøver å koble seg opp og hente noe som fort kan bli dyrt pga datatrafikk i utlandet. Til det bruker jeg selvfølgelig Nokia Map Loader på pcen min. Genialt program.

Lenke til kommentar
Assistert GPS = GPS-signalet + triangulering mot mobilmaster. Av og til mer nøyaktig, men koster datatrafikk. Kan også gi deg raskere lock på satelitter (OBS! ved bruk i utlandet)

 

Dette er nok ikke riktig. Dette er en vanlig feiloppfatning. A-GPS betyr kort fortalt at en del av prosseseringsarbeidet flyttes fra mobiltelefonen til servere på mobilnettet. Disse serverne har mer regnekraft og nøyaktige referansepunkter som kan gjøre det raskere å finne ut hvor mobilen befinner seg.

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS

 

Så vidt jeg vet er det bare Telnor som støtter dette i Norge..:(

Lenke til kommentar
Okay, så den genererer ikke så mye trafikk altså? Var på nippet til å skru den av jeg nå, 12kr/MB er ikke så morsomt.

 

(btw, ja, jeg er nysgjerrig =P)

 

Hehe... bra -Teddy- ;)

 

Du kan jo for moro skyld teste eksakt hvor mye datatrafikk A-GPS generer. Bare gjør som jeg har gjort flere ganger. Start opp Maps, svar evt nei etterpå hvis du får spørsmål om å koble til (hvis du har aktivert at du skal ha det spørsmålet) og deretter går du rett inn i loggen og sjekker hvor mye datatrafikk som faktisk ble generert. Og som sagt, stort sett havner den på 2-4 kb. Du vet hvor du sjekker loggen?

Lenke til kommentar
Assistert GPS = GPS-signalet + triangulering mot mobilmaster. Av og til mer nøyaktig, men koster datatrafikk. Kan også gi deg raskere lock på satelitter (OBS! ved bruk i utlandet)

 

Dette er nok ikke riktig. Dette er en vanlig feiloppfatning. A-GPS betyr kort fortalt at en del av prosseseringsarbeidet flyttes fra mobiltelefonen til servere på mobilnettet. Disse serverne har mer regnekraft og nøyaktige referansepunkter som kan gjøre det raskere å finne ut hvor mobilen befinner seg.

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS

 

Så vidt jeg vet er det bare Telnor som støtter dette i Norge..:(

 

Mye feiloppfatning her ser det ut til.

 

Ingen prosessering blir flyttet over til mobilnettet. Det er ikke snakk om store regnestykker for å beregne posisjon. Det som tar tid, er å finne ut hvilken "kode" den mottar. Med andre ord hvilken satelitter den leser signal fra. Dette fordi den prøver å matche signalet den mottar med et signal den har lagret. Når den ikke aner hvor den er i verden, har den ingen anen måte å gjøre det enn en "brute force" teknikk som kan ta veldig lang tid.

 

Ved å benytte seg av mobilnettet, kan den triangulere seg fram til en foreløpig posisjon, å dermed ekstrapolere seg fram til hvilke satelitter som det er trolig den mottar signaler fra, å dermed begrense søket ganske mye.

 

Det har ingen effekt på nøyaktigheten, bare tiden den bruker på å "låse" signalet. Mer presist finne ut hvilke satelitter den mottar signaler fra, og hvor i navigasjonmeldingen den leser.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...