Gå til innhold

Utsetter USB 3.0-hovedkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, synd Apple ikke bruker 10% av ipod/iphone pr nettverket sitt på å fremme firewire.

Dumt at det beste produktet taper kampen, men det er jo ikke første gangen det skjer.

 

At this time USB 1.0 had a signaling speed of 12 and 1.5 Mbit/s (compared to 400 Mbit/s of IEEE-1394a (FireWire 400)) but cheaper implementations. Although high-speed USB 2.0 nominally runs at a higher signaling rate (480 Mbit/s) than FireWire 400, data transfers over S400 FireWire interfaces generally outperform similar transfers over USB 2.0 interfaces. Typical USB PC-hosts rarely exceed sustained transfers of 280 Mbit/s, with 240 Mbit/s being more typical. This is likely due to USB's reliance on the host-processor to manage low-level USB protocol, whereas FireWire delegates the same tasks to the interface hardware (requiring less or no CPU usage). For example, the FireWire host interface supports memory-mapped devices, which allows high-level protocols to run without loading the host CPU with interrupts and buffer-copy operations.[5] Besides throughput, other differences are that it uses simpler bus networking, provides more power over the chain, more reliable data transfer, and uses fewer CPU resources.[26]

 

FireWire 800 is substantially faster than Hi-Speed USB, both in theory and in practice.[27]

Lenke til kommentar
FireWire 800 is substantially faster than Hi-Speed USB, both in theory and in practice.[27]

 

Nå var vel dette en artikkel om USB 3.0, der den viktigste tingen er SuperSpeed bus (4.8Gbit/s). Da må man evt sammenligne med FireWire 3200 standard, USB 3.0 vil overgå langt FireWire 800 ytelsesmessig.

 

Så da er det jo hva slags utstyr man skal bruke. USB er billig og nokså utbredt, og når hastigheten er bra nok for de fleste formål, da er det kanskje ikke så ille?

 

Apple kuttet vel ut FireWire fra sine laptops, gjorde de ikke?

 

De kuttet ut støtte for FireWire lading (12V) på siste generasjon iPod Nano.

 

Tror USB er fremtiden (en stund i hvert fall) for konsumentutstyr.

Lenke til kommentar

Synd, jeg er i ferd med å oppgradere PCen min til den nye i7 teknologien. Jeg hadde håpet å kunne gå rett over til et USB 3.0-støttet hovedkort, selv om jeg strengt tatt ikke har et skrikende behov for noen superrask USB teknologi for øyeblikket :whistle:

 

Et lite spørsmål når det gjelder USB 3.0: Kan USB 2.0 brukes i USB 3.0 kort? Eller er de helt ukompatible, slik DDR2 og DDR3 minnekort er (for denne har jeg brent meg på før :D )

Lenke til kommentar
FireWire 800 is substantially faster than Hi-Speed USB, both in theory and in practice.[27]

 

Nå var vel dette en artikkel om USB 3.0, der den viktigste tingen er SuperSpeed bus (4.8Gbit/s). Da må man evt sammenligne med FireWire 3200 standard, USB 3.0 vil overgå langt FireWire 800 ytelsesmessig.

 

Så da er det jo hva slags utstyr man skal bruke. USB er billig og nokså utbredt, og når hastigheten er bra nok for de fleste formål, da er det kanskje ikke så ille?

 

Apple kuttet vel ut FireWire fra sine laptops, gjorde de ikke?

 

De kuttet ut støtte for FireWire lading (12V) på siste generasjon iPod Nano.

 

Tror USB er fremtiden (en stund i hvert fall) for konsumentutstyr.

 

Nå er ikke det ikke burst-hastighet man generelt sett er interessert i. FW hadde alltid best kontrollere (best løsninger da det gjelder topografi etc.), minst bruk av CPU-tid, mest stabil ytelse (burst-ytelse er helt uinteressant om man driver med AV f.eks.).

 

Det som er sannheten er at USB er et kjekt grensesnitt for skrivere, tastatur og mus. Alt annet burde de bare ha gitt opp.

 

Å kjenne sin plass er det noe som heter.

Lenke til kommentar

En annen fin ting med firewire, er at enhetene ofte kom med 2 porter, så du kunne seriekoble flere enheter. I stedet for å ha egne hubs.

Var vel en begrensning på 60 enheter om jeg ikke husker feil. Så om du hadde 3 ekstern disker, koblet du bare A i pcen, og B inn i A, og C inn i B.

 

Mulig det har kommet på enkelte usb enheter også, men kan ikke si jeg har lagt merke til det, vet ikk om det er mulig med usb engang.

 

Uansett bra de får opp hastigheten, håper bare 3.0 blir bedre enn forgjengerne på andre områder også, ikke bare hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...