Gå til innhold

AMD med to nye Firepro-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1st =)

 

Hva slags bedrifter er det egentlig som har behov for dette her? Pixar?

 

Jeg ser for meg et VELDIG begrenset marked, kanskje noen som tegner komplekse 3D bygninger og konstruksjoner, samt redigerings avdelingene i NRK og TV2? Kan ikke se for meg at de har så stor nytteverdi i mindre prosjekter fremfor et standard highend kort...

 

Men så var heller ikke prisen så hårreisende dyr som jeg hadde sett for meg, tenke 50-100.000 når jeg så kommentaren om at den kostet mere enn bare skjorta...

Lenke til kommentar
1st =)

 

Hva slags bedrifter er det egentlig som har behov for dette her? Pixar?

 

Jeg ser for meg et VELDIG begrenset marked, kanskje noen som tegner komplekse 3D bygninger og konstruksjoner, samt redigerings avdelingene i NRK og TV2? Kan ikke se for meg at de har så stor nytteverdi i mindre prosjekter fremfor et standard highend kort...

 

Men så var heller ikke prisen så hårreisende dyr som jeg hadde sett for meg, tenke 50-100.000 når jeg så kommentaren om at den kostet mere enn bare skjorta...

 

Ikke at jeg har så stor peiling på dette, men vil tippe at flere bedrifter i industrien også drar nytte av slike kort, for 3D simulering og modellering av utstyr osv. (CAD, ProE osv) Tenk deg alt som blir designet som f.eks skal tåle store påkjenninger, f.eks for offshore bruk. Da regner jeg med at det er greit å ha litt regnekraft når man skal simulere. Dvs at markedet rett og slett er enormt! Men som sagt, dette er i grunn tipping fra min side. :p

 

Ikke alt her i verden er for underholding vettu. ;)

Lenke til kommentar

DAC brukes veldig mye i industrien. Jeg ser for meg et potensielt marked på minst 10 000 slike kort i Norge, men mange har nok valgt og velger nok andre løsninger også, så jeg ser for meg at nøyaktig dette kortet selger i mindre enn 1000 eksemplarer her i landet.

 

apollox: Det er nok lite som skiller det teknisk sett fra et Radeon HD 4870 for spillbruk, men noe er det nok:

- Firmware optimalisert for spesifikke programmer.

- Større sikkerhetsmarginer for spenning, temperatur osv.

- Bedre holdbarhet på vifte og kondensatorer

- Mer gjennomtestede kort og drivere

- Langt bedre garantivilkår

 

Teknisk sett kunne de nok solgt kortene nesten like billig som spillvariantene, men det er normalt å ha mye høyere marginer pga et krevende markedssegment.

Lenke til kommentar

Ohoi, her har det gått fort i svingene. ;)

 

Kortet kommer med hele 800 shader motorer

'shader-motorer'.

 

Kortet skal være spesielt godt egnet for sitt bruk ved hjelp av ATIs Stream teknologi

"Stream"-teknologi eller Stream-teknologi. Setningen er også noe krøkkete.

 

to tilkoblinger av typen Displayport, en Dual-Link DVI samt en tilkobling for stereo synkronisering.

'en Dual Link-DVI' (jepp, engelsk stavemåte i det engelske begrepet Dual Link, norsk bindestrek før DVI.) Og 'stereo-synkronisering'.

 

Kortet har også støtte for Crossfire, men foreløpig kun for Windows XP.

'men foreløpig gjelder dette kun i Windows XP.'

 

Utvidet støtte for operativsystem er ventet å komme nærmere vinteren.

Et operativsystem, flere operativsystemer. Så lenge vi skriver bokmål er dette den vanlige skrivemåten. Og 'nærmere vinteren' er litt klønete norsk. Hva med 'senere i år', 'før vinteren' eller noe slikt?

 

Samtidig som V87503D ble sluppet, lanserte også AMD et nytt synkroniseringsmodul.

'modul' er hankjønn, så det må være 'en ny synkroniseringsmodul'. Og det bør vel hete 'lanserte AMD også' siden det vel ikke var slik at Intel eller noen andre sto bak V87503D?

 

Modulen heter S400 og tilbyr både framelock og genlock synkronisering.

... eller den tilbyr framelock- og genlock-synkronisering, som vi gjerne skriver på norsk.

 

Ut over det ble jeg ikke videre klok på denne artikkelen, så litt ekstra innsats for å forklare noen av de tyngre begrepene hadde hjulpet godt. :)

Endret av oerhört
Lenke til kommentar

Her betaler man for support og en egen avdeling som lager solide drivere som er spesialoptimalisert for noen ytterst sære applikasjoner.

Det er noe spesielt med ATis Firepro og nVidia sine Quadrokort. CAD blir utrolig mye med komfortabelt å jobbe med, selv med en simpel bærbar med Quadro.

 

Og jeg ser definitivt fordelen med å ha et slikt skjermkort hvis det kan benyttes til å hjelpe cpu med å kalkulere strømningssimuleringer av ymse slag, som CFD f.eks.

 

Og kan en moderator her informere en websidedesigner at "Send inn din melding"-knappen blir gjemt bak en reklame for "gratis velkomstpakke" i barnas bokverden. Jeg må faktisk skrive 13 linjer tekst før jeg får lov til å trykke "send inn din kommentar". Litt irriterende

Lenke til kommentar

Tidligere har det vært enkelt å software-modifisere vanlige "forbruker- kort" til tilsvarende FireGL- kort, så det er vel som nevnt stort sett bare firmware og drivere som skiller disse fra vanlige modeller.

 

Hehe.

 

Skulle nesten tro (men bare nesten) at oerhört var en norsk lærer.

Ja, eller til og med en norsklærer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...