Gå til innhold

Terabyte i lommeformat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt å se at det skjer noe, men prisen er foreløbig for stiv. Jeg regner med at Seagate, Hitachi, Toshiba og Samsung kommer med 750 og 1000 GB i kjølvannet av denne. Det er først når det kommer flere konkurrenter på banen at prisen bruker å falle til fornuftige nivåer.

 

WD sin 2,0 TB disk i 3,5" format med 5400rpm er fortsatt alt for dyr (1913 kr) grunnet manglende konkurranse. Til sammenligning koster Seagate sin 1,5 TB bare 999 kr.

Lenke til kommentar

1800 kroner for en så fin disk. Ikke så værst om en kjøper den på en ferietur til den prisen. Litt dyrt, men det koster å være første kunde.

 

Når den ligger å vaker rundt 1000-lappen kan en jo kjøpe mange av den, om en finner behov for disken.

 

Lurer på hvor mye tykkere passport'en blir på utsiden som følge av de ekstra millimeterne. Håper kabinettet er så romslig at Terabyte'ren ikke er særlig større en sine lillebrødre.

 

Slipper 750 Gigabyte disken unna med 9mm størrelse den da? Var ikke helt tydelig i artikkelen, selv om jeg fikk inntrykk av at det kanskje var tilfellet.

Endret av G
Lenke til kommentar

WD velger faktisk å oppgi en del interessante spesifikasjoner. Her er et utdrag:

 

  • 5200 rpm
  • Søketid 12,0 ms + latency 5,5 ms = aksesstid 17,5 ms
  • Sekvensiell hastighet: inntil 97 MB/s
  • Cache: 8 MB
  • Garanti: 3 år
  • Både 750 og 1000 GB-utgavene er 12,5mm tykke.

Aksesstiden og sekvensiell hastighet betyr at random 4k IOPS kan bli maks 57. (= 0,228 MB/s)

Lenke til kommentar

Vet ikke om det i praksis er noen maksgrense hva gjelder harddiskkapasitet, men husker jeg leste en artikkel hvor det ble testet 5400 RPM vs. 7200 RPM i en PS3. Resultatet ble så og si likt, det ble ikke generert mer varme med en 7200-disk enn en 5400, mener jeg å huske, så det tror jeg ikke er så mye å bekymre seg over. Har i hvert fall ikke hørt noen som har hatt nevnverdige problemer med. Støy vet jeg ikke noe om.

 

Fant igjen testen, forresten. Leste den ikke på nytt, men det er mulig alt jeg skrev ovenfor bare var tull. Uansett, du kan lese testen her.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...