Gå til innhold

Omorganiserer prosessorlanseringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD har dessverre lite krutt i desktop-prosessorene sine for tida. LGA 1156 kommer til å bli en stor trussel mot AMDs priser på Phenom II X4. Selv sikter jeg meg inn på en Core i5 750:

 

2,66 GHz 4C/4T, 3,2 GHz turbo, 95 watt TDP, hovedkort med fornuftige priser (i motsetning til LGA1366) og en forventet pris på 196$ for prosessoren (~1400 kr i Norge).

 

Grunnen til at jeg ikke velger en av de andre er fordi:

- s-modellene er for dyre i forhold til at TDP bare er senket en smule (fra 95 til 82 watt)

- s-modellene ikke kommer før etter nyttår

- i5 860 vil koste ca 6-700 kr mer for ørsmå forskjeller i klokkehastighet + HT. Prisen blir lik i7 920.

 

Et dilemma er hvor vidt jeg heller skal vente på Core i5 dobbeltkjernene (1. kvartal 2010). 3,33 GHz-modellen skal visstnok også bare koste 196$ og ha 73W TDP.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm... Core i9 benytter socket 1366 (X58) som dagens Core i7. Det ryktes forøvrig at Core i7 etterhvert (lynnfield) vil benytte socket 1156 som Core i5 og Core i3 (dual ch DDR3).

 

Litt om Intel seriene her (anandtech) og her (Toms)

 

Four cores and HT enabled with turbo mode yields you a Core i7 on the desktop. If you only have support for up to 4 threads then you've got a Core i5; take away turbo and you have a Core i3.

 

Litt spekulasjoner om i9 her (pcgameshardware), samt noen kjekke diagrammer på bunnen av siden.

 

Vi trenger AMD tilbake snart...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke velger en av de andre er fordi:

- s-modellene er for dyre i forhold til at TDP bare er senket en smule (fra 95 til 82 watt)

- s-modellene ikke kommer før etter nyttår

- i5 860 vil koste ca 6-700 kr mer for ørsmå forskjeller i klokkehastighet + HT. Prisen blir lik i7 920.

 

Er s-modellene lynnfield på 32nm ?

Helt siden jeg så dem på et diagram og la merke til at de hadde lavere TDP så tenkte jeg at det måtte være det.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Viss du ser på planene til Global Foundries, så om ikke AMD somler så alt for mye(slik som de pleier på bærbar fronten), kan de få 32 nm brikker på markedet 1. halvdel av 2010.

For øyeblikket står det ikke noe på veikartet demmes om dette.

Tror nok det beste for AMD er å fokusere hva de har av R&D på Bulldozer arkitekturen og Fusion i 2011, og sørge for at dette blir klart så fort som mulig.

Lenke til kommentar
http://www.google.no/search?q=global+found...lient=firefox-a

 

"Global Foundries gets ready to take 32nm orders in Q4"

 

"Globalfoundries wants to start 32 nm production in 2009"

Ja, isåfall så lover det bra for en 32nm lansering i begynnelsen av 2011, kanskje helt på tampen av 2010.

 

For å trekke en parallell til Intel så demonterte vel de 32nm Westmere prosessorer i februar 2009. De ser det ut som er klare til å shippe i volum desember 2009 eller januar 2010.

Lenke til kommentar
32 nm waferen var ikke sram, men en "ois test chip". 28nm waferen var sram, det hadde du fått med deg om du hadde sett videoen.

Har sett videoen, det endrer ikke det jeg har sagt. Det er veldig stor forskjell på de testbrikkene de viste frem og en CPU som K10/Nehalem/Westmere.

 

Jeg står fremdeles på mitt. Ut i fra hvordan CMOS-industrien fungerer så tviler jeg sterkt på at vi ser 32nm prosessorer fra AMD før tidligst helt på tampen av 2010 (Q4) høyst sannsynlig ikke før i begynnelsen av 2011 med Bulldozer mikroarkitekturen slik veikartene til AMD også viser.

 

Vi kan sikkert diskutere dette opp og ned lenge, men det blir nok for off-topic for denne tråden.

Lenke til kommentar

Blir veldig OT dette ja, men jeg lurer på hva AMD skal drive med neste år om de ikke krymper K10 til 32 nm. Hva sier veikartene utenom å bringe ddr3 til bærbar plattformen og krympe neo platformen?

 

http://www.firingsquad.com/hardware/amd_cp...ges/amdroad.jpg

 

(ser vekk fra server veikartet som inneholder en nye 6 kjerner og en 12 kjerner, begge på 45 nm.)

 

LEGGER TIL: Men begge disse veikartene er laget i 2008 lenge før GF fortalte om deres planer om full produksjon av 32nm i starten av 2010.

 

LEGGER TIL2: Kan jeg få spørre hva R&D betyr? :blush:

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...