Gå til innhold

Spillefilmer på MicroSD-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra at de prøver seg fram med ulike formater. MicroSD må jo være et brukbart format med tanke på overføringshastighet, kapasitet, og slikt. Også er den mer hendig og man slipper problemet med riper og den slags. Med dagens datamaskiner er det ingen grunn til å begrense seg til DVD-formatet, man burde i prinsippet kunne bruke det meste som lagringsmedie.

 

Kopibeskyttelse er heller ikke noe problem, den er uansett cracket på et par-tre uker. :)

Lenke til kommentar

Intresant, men jeg synst dette kunne ha kommet for flere år siden. SD-kort har jo hatt kapasitet til å ha ha plass til en gjennomsnittlig film i brukbar kvalitet i ganske mange år nå.

 

330,- var i tillegg ganske mye for en film. Men mediumet er jo noe mer avansert enn en "dum" DVD-plate.

Uansett så ville det jo i lengden lønnne seg å kjøpe et microSD kort og kjøpe filmen på DVD for så og overføre den til minnekortet, så kan man bytte ut filmen på kortet når man vil i tillegg (jeg tar det for gitt at man ikke kan slette filmen på kortet man kjøper).

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Bra, dette er veien å gå! SDHC hadde selvsagt vært mer egnet, de finnes ivertfall opptil 32GB i dag, som skukke være nok til over 4 timer med Full HD, eventuelt en halv sesong med en TV-serie i SD.

 

Dette sammen med digital distribusjon vil etter hvert ta knekken på platemediet.

Lenke til kommentar
Dette sammen med digital distribusjon vil etter hvert ta knekken på platemediet.

Flere og flere cd og dvd spillere til bilbruk har jo usb-inngang som støtter minne pinner og kortleser. Så platemediet er allerede på fullfart ut av biler, i hust finnes det allerede løsninger, og det samme for folk på farta (mp3-spillere etc.). Så de som vil fase ut platene sine i dag kan allerede gjøre det stortsett fullstendig.

 

Problemet slik jeg ser det med å fase ut platene sine selv er at man må overføre alt til minnekort selv, og prisen på minnekort i forhold til lagringsplass. Dog vil nok prisen fortsette å gå nedover på minnekort i framtiden.

 

Det er vel bare noen få filmer, musikkplater og programvareplater som ikke lar seg kopiere til ét minnekort enten pga. størrelse eller kopispærrer.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
SDHC hadde selvsagt vært mer egnet, <..>

Det er sikkert snakk om MicroSDHC. Mange glemmer eller vet ikke hva HC-endelsen betyr. (For nye lesere: HC står for High Capasity).

 

Gamle SD finnes i størrelser opp til 4 GB, men på grunn av diverse tekniske finurligheter er 2 GB i praksis de største SD kortene man finner. SDHC finnes opp til 32 GB. De aller fleste kortene på markedet i dag er SDHC selv om mange har glemt HC-endelsen. Så vidt jeg vet finnes det foreløbig bare ett eller to masseproduserte kort med den nye SDXC (Extreme Capasity) standarden. Standarden støtter i teorien inntil 2 TB kort, mens de to nevnte masseproduserte kortene bare er 32 og 64 GB.

 

Redigert: Dobbeltpost fjernet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Med dagens datamaskiner er det ingen grunn til å begrense seg til DVD-formatet, man burde i prinsippet kunne bruke det meste som lagringsmedie.

Enig i det! Jeg må bare få nevne min ønskemetode: Nedlasting via nett direkte til TV-ens innebygde utbyttbare lagringsmedie eller til en USB-enhet koblet til TVen. Avspilling via TVens egen prosessor. En kombinasjon av streaming og nedlasting som gjør at filmen ikke forsvinner fra den lokale disken etter man har sett den, men som likevel gjør at man kan begynne å se den med en gang de første sekundene av filmen er lastet ned. Under forutsetning av at båndbredden er høy nok til å kunne spille av kontinuerlig. Lagringsmediet bør kunne mappes opp til datamaskiner andre steder i huset.

Lenke til kommentar

Som dere sikkert vet tilbyr blant annet Get allerede filmleie over kabel-TV, og Canal Digitals HD PVR støtter dette i maskinvaren. Snart blir det vel mulig å kjøpe film gjennom TV/dekoder, noe som jeg ser på som et veldig pluss siden mange filmer og cd-plater ikke er tilgjengelig her til lands, siden det ikke lønner seg å trykke de opp på plater og distribuere de her. Kort sagt; større utvalg, mer tilgjengelighet og bedre priser!

 

Gratulerer Simen med dobbelposting inni én post ;)

Lenke til kommentar

Hvis avspillerene folk flest hadde kunne spilt av flere formater,

så tror jeg slike chipløsninger er en god start. Plassmessig hadde

det vært helt på sin plass.

De kunne hatt sånne søte små covere, men bare logo og bakgrunnsbilde,

og chippen legges inni som på lp plater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...