Gå til innhold

Nanoteknologi - tråden for fremtiden


2bb1

Anbefalte innlegg

.

Det finnes nanoteknologi-linjer ved:

  • NTNU - Nanoteknologi
  • UiB - Nanoteknologi
  • UiO - Materialer, energi og nanoteknologi

.

Nanoteknologi bygger på disse fagene (i prioritert rekkefølge):

  1. Nanofag
  2. Kjemi, fysikk og biologi
  3. Matematikk
  4. Øvrige (ex.phil. osv.)

.

Relaterte nano-artikler:

.

Relaterte nano-filmer:

.

post-35504-1248089690_thumb.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en nanoteknologilinje ved uio, forskjellen mellom uio og ntnu er at ved ntnu så konsentrere de seg mer om konstruksjonsmaterialer, mens ved uio så har de et større fokus på materialer med spesielle egenskaper. Var hvertfall det jeg ble fortalt da jeg gikk på studieprogrammet mena ved uio for noen år siden.

Lenke til kommentar

HAr ikke så mye å bidra med, men vil følge med på denne tråden da jeg er svært interessert i dette studiet!

 

Men kan slenge ut linken til den relevane linjeforeningen på NTNU: www.timini.no

 

http://www.samordnaopptak.no/studier?ord=n...mp;type=studier <-- Nano-studier på samordnaoptak! : )

 

btw, poenggrensene blir jo offentliggjort i morgen, men jeg har på forhanåd estimert grensen for NTNU-studiet til å bli 60,5, blir spennende å se hvor langt unna\nær det er! : )

EDIT: Så nå i poenggrense-tråden i utdanningsforumet at noen hadde lagt ut åretspoenggrense: 60,0 poeng! Det er en nedgang med 5,8 fra i fjord, grunnet det nye poengsystemet! : )

 

Forskning.no har mye kult nano-stuff! bl. a. Usynlighetskapper!

 

btw, request flytting til "annen utdanning" under jobb og utdanning! : )

Endret av Newklear
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Dette studiet ser interessant ut. Må selv gå militæret og så forkurs før jeg kan søke, så er et par år til.

Ser ikke ut som jeg har sjangs til å komme inn på NTNU, hva er grensen på UiB i år?

Har også lyst til å studere i utlandet, men vanskelig å finne ut hvilke land og skoler man bør satse på.

 

btw, request flytting til "annen utdanning" under jobb og utdanning! : )

:yes:

Lenke til kommentar

Inntakskravet ved UiB lå på litt over 54 poeng. :) Å komme inn på NTNU blir nok en værre oppgave om du allerede har fått en del svake karakterer, da det er det eneste studiet som har bikket 60 poeng (i primærkvoten)! Synes det er litt stilig at inntakskravene er høyere på nanotek enn ved alle medisin-linjene i landet. Det er jo òg verdt å merke seg at universitetene stadig prioriterer nanotek mer og mer, så tydelig at det kommer til å bli en viktig del av fremtiden.

 

Edit: Skal få en moderator til å flytte tråden.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Supert med flere nanotek.-studenter her på forumet! :) Noen som allerede nå planlegger å begynne å kjikke på pensum? Jeg er utrolig sugen på å få litt realfag-input!

 

Så: er det noen nanotek-studenter her inne som har boklisten for første semester tilgjengelig? Eller andre som vet hvor slikt finnes? :)

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med boken på linken under?

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...9621&rom=MP

 

Den ble utgitt i år og er skrevet av en kjemiker utdannet ved UiB (som også har skrevet flere bøker innen kjemi til både høyskole og universitet, bl.a. "Chemica"). Men! Jeg er ikke ute etter tidsfordriv-stoff, altså forskjellige tanker og hypoteser om fremtiden. Jeg vil faktisk lære noe! Så noen som vet om denne boken er verdt å kjøpe? :)

Lenke til kommentar
Inntakskravet ved UiB lå på litt over 54 poeng. :) Å komme inn på NTNU blir nok en værre oppgave om du allerede har fått en del svake karakterer, da det er det eneste studiet som har bikket 60 poeng (i primærkvoten)! Synes det er litt stilig at inntakskravene er høyere på nanotek enn ved alle medisin-linjene i landet. Det er jo òg verdt å merke seg at universitetene stadig prioriterer nanotek mer og mer, så tydelig at det kommer til å bli en viktig del av fremtiden.

 

Edit: Skal få en moderator til å flytte tråden.

 

Litt OT menmen: kom du inn på NTNU? Personlig skjønner jeg ikke hva som er så bra med å gå med så flinke studenter at alle har over 60 poeng. Det vil jo uten tvil være en enorm konkurranse innad i studiet, og kravene for A(i nanofagene) kommer jo til å presses til himmels? Greit nok at det blir et godt læringsmiljø når alle er så flinke osvosv..

Lenke til kommentar

Nei jeg skal gå på UiB. :) Og jeg er forøvrig enig med deg: det kan godt være at det blir vanskligere å få A-er på NTNU enn ved UiB, selv om elevene gjerne blir like flinke. Men igjen: når man først er kommet inn på nanotek, uavhengig av studiested, så tror jeg nok de fleste er klare for å gjøre en innsats. Så sånn sett tror jeg ikke forskjellen blir så stor. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Det er trist at NTNU bare har 25 plasser (sist jeg sjekket - med forbehold om feil) på Nanolinja si. Jeg skulle gjerne gått der, men synes at karakterkravene er noe umenneskelige. Hvis nano hadde hatt 75/100 plasser som mange andre linjer (siv.ing. NTNU) hadde nok poenggrensa vært betydelig lavere. Men da ville nano kanskje også mistet noe av sin sjarm. Hvem vet...

Lenke til kommentar
Nei jeg skal gå på UiB. :) Og jeg er forøvrig enig med deg: det kan godt være at det blir vanskligere å få A-er på NTNU enn ved UiB, selv om elevene gjerne blir like flinke. Men igjen: når man først er kommet inn på nanotek, uavhengig av studiested, så tror jeg nok de fleste er klare for å gjøre en innsats. Så sånn sett tror jeg ikke forskjellen blir så stor. :)

Hehe. Det er ikke vanskeligere å få A'er på nano. Faktisk var det ofte nanostudentene som fikk A'er (mange fag de første årene er med andre linjer). Vanskelighetsgraden (karaktermessig) til et fag varierer mer med selve faget egentlig. F. eks var det ingen som fikk A på tek.led i år såvidt jeg vet.

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar

Jeg tenker å søke meg inn på nanoteknologi til neste år, etter et år i militæret. Er ganske sikker på jeg har nok poeng så jeg ser fram til å begynne på dette studiet. Hadde vært sykt gøy å finne opp noen materialer eller gjenstander som virkelig kan gjøre nytte for seg:) Noen her inne som allerede har gått et år eller to som kan dele erfaringer?

Lenke til kommentar
Nei jeg skal gå på UiB. :) Og jeg er forøvrig enig med deg: det kan godt være at det blir vanskligere å få A-er på NTNU enn ved UiB, selv om elevene gjerne blir like flinke. Men igjen: når man først er kommet inn på nanotek, uavhengig av studiested, så tror jeg nok de fleste er klare for å gjøre en innsats. Så sånn sett tror jeg ikke forskjellen blir så stor. :)

Hehe. Det er ikke vanskeligere å få A'er på nano. Faktisk var det ofte nanostudentene som fikk A'er (mange fag de første årene er med andre linjer). Vanskelighetsgraden (karaktermessig) til et fag varierer mer med selve faget egentlig. F. eks var det ingen som fikk A på tek.led i år såvidt jeg vet.

Tenkte ikke på nano vs andre linjer, men nano ved UiB vs nano ved NTNU. :) Men det jeg ikke var klar over, er som du sier, at man tar gjerne eksamen i faget ilag med studenter fra andre linjer også.

 

Jeg tenker å søke meg inn på nanoteknologi til neste år, etter et år i militæret. Er ganske sikker på jeg har nok poeng så jeg ser fram til å begynne på dette studiet. Hadde vært sykt gøy å finne opp noen materialer eller gjenstander som virkelig kan gjøre nytte for seg:) Noen her inne som allerede har gått et år eller to som kan dele erfaringer?

Du skal i militæret i år altså? Hvorfor søkte du deg ikke inn i år (for så å reservere plass)? I tilfelle inntakskravene skulle øke ytterligere til neste år.

 

Hadde vært utrolig kult å kunne være med å utvikle nye materialer, ja. Spindelvev-stoff og karbonrør virker spesielt interessant. I tillegg blir det spennede å se hva man kommer opp med innen medisin ved hjelp av nanoteknologien. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Søkte meg ikke inn i år fordi jeg først ville på energi og miljø, men så har jeg ombestemt meg de siste dagene etter å ha lest mer om nanotek. Har 62,3 poeng i primær og 66,3 i ordinær til neste år så satser på at det er nok.

 

Har funnet ut at jeg heller vil drive med forskning og den slags og muligens få en jobb der ja kan konsentrere meg om dette. Det store ønsket er jo å finne opp nye ting og være blant de ypperste på utvikling av nye saker i framtiden.

Lenke til kommentar
Det er trist at NTNU bare har 25 plasser (sist jeg sjekket - med forbehold om feil)

Det er 30 er det ikke? ;o Var 31 i fjord hvertfall! : )

 

Søkte meg ikke inn i år fordi jeg først ville på energi og miljø, men så har jeg ombestemt meg de siste dagene etter å ha lest mer om nanotek. Har 62,3 poeng i primær og 66,3 i ordinær til neste år så satser på at det er nok.

 

Har funnet ut at jeg heller vil drive med forskning og den slags og muligens få en jobb der ja kan konsentrere meg om dette. Det store ønsket er jo å finne opp nye ting og være blant de ypperste på utvikling av nye saker i framtiden.

Du kommer lett inn ; )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...