Gå til innhold

Windows Update forbedres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ideelt sett burde Windows Update vært en automatisk sak som slo seg på ved installering av Windows og som oppererte stille i bakgrunnen, lastet ned oppdateringer når det var ledig bandwidth og installerte når brukeren rebootet. Ingen logoer, ingen spørsmål, ingen popup, null mas.

Lenke til kommentar

Problemet med en stille windows update som du sier Tormeh er feks at serveren hjemme har ofte ledig bandwidth, cpu kraft osv, men det betyr ikke at jeg vil at den skal bruke bandwidth, for hvis den gjør det vil de gå treigt for alle andre maskinene hjemme.

 

Men ja ideen er god, og kunne også fungert hvis windows update på en maskin snakte me windows update på alle de andre maskinene, og hvis ingen av maskinene bruker internet, så kan den starte å laste ned updates.

 

Microsoft burde også lage api-er sånn at andre windows certifiserte programmer også kan bruke windows update, for ting som flash player o.l. er ofte ikke nyeste versjon på maskinene rundt om kring, og det kan skape sikkerehetsproblemer for eieren av maksinen.

Lenke til kommentar
Men ja ideen er god, og kunne også fungert hvis windows update på en maskin snakte me windows update på alle de andre maskinene, og hvis ingen av maskinene bruker internet, så kan den starte å laste ned updates.

 

Noe lignende finnes det allerede i Microsofts WSUS, riktignok rettet mot bedriftsmarkedet. Hadde vært greit å ha hatt en hjemmeversjon av dette.

Lenke til kommentar
Kanskje de har tatt en titt på Update Manager?

He he... tar nok lang tid før Windows Update blir like bra som de tilsvarende tjenestene man finner på ulike Linux distribusjoner.

Man skal kun behøve å kjøre oppdateringsrutinen én gang etter ny-installasjon av et OS, og så hver gang det kommer oppdateringer, men der har Microsoft langt å gå før de kommer på høyde med f.eks. Apt brukt i Debian og Ubuntu (faktisk på iPhone også, for de som jailbreaker og bruker Cydia).

 

Med en nyinstall av Windows Vista uten service packs, (eller, skrekk og gru, Windows XP) så må man kjøre Windows Update opptil flere ganger før man har fått alle oppdateringene, tror ikke man heller får tilbud om service pack oppdateringer før man har kjørt en del andre oppdateringer.

 

Dette er jo enda værre i Windows XP, hvis man har en nyinnstallasjon av XP SP2 så må man jo oppdatere flere ganger etter hverandre, før alt er oppdatert. Det værste er jo egentlig at ved oppdatering av XP SP2 så tilbyr Windows oppdatering av Internet Explorer 6 samtidig med at den skal installere Internet Explorer 7 (eller 8), snakk om unødvendig oppdatering.

 

Altså, Windows Update burde vært sånnn at med nyinstallasjon av Vista uten Service Packs, så burde alle oppdateringer, inkludert SP2, vært installert etter å ha kjørt igjennom Windows Update første gangen.

Endret av havarhen
Lenke til kommentar

Det har kanskje litt å si med at XP SP2 er vanvittig gammelt også da. De fleste som installerer f.eks. Ubuntu i dag legger normalt inn en versjon som er under 6 mnd gammel, og da er det ikke så mange oppdateringer.

 

Prøver ikke å si at Linux er drit, men sytes sammenligningen din blir ganske feil. Prøv heller en Vista SP2 installasjon, er ikke så fryktelig mye som skal inn da vel? Sikkert mere krøll enn med siste Ubuntu da...

Lenke til kommentar

Ingen syns det er underlig at et OS må oppdateres, og jo eldre jo mer forstålig.

Det er måten Microsoft gjør dette på som med rette får kritikk her.

Særlig Vistas utrolig idiotiske oppdaterings-system, som desverre - ser ut til å bli - vidreført i W7 har klare mangler.

Microsoft ser jo ut til å ha oppfattet at iallfall grensesnittet har klare mangler - noe defraggeren også har.

Det kan så være.

Det virker som at microsoft tror programvaren er bra, bare den FREMSTÅR slik for brukeren.

Og det har de jo rett i........

Markedsandelen er jo stor.

Lenke til kommentar
Det har kanskje litt å si med at XP SP2 er vanvittig gammelt også da. De fleste som installerer f.eks. Ubuntu i dag legger normalt inn en versjon som er under 6 mnd gammel, og da er det ikke så mange oppdateringer.

 

Prøver ikke å si at Linux er drit, men sytes sammenligningen din blir ganske feil. Prøv heller en Vista SP2 installasjon, er ikke så fryktelig mye som skal inn da vel? Sikkert mere krøll enn med siste Ubuntu da...

Ja, men hvis du installerer Vista uten servicepacks så bør man få inn alle oppdateringene kun med å kjøre Windows Update én gang, inkludert SP2.

 

Med en nyinstall av Windows Vista uten service packs, (eller, skrekk og gru, Windows XP) så må man kjøre Windows Update opptil flere ganger før man har fått alle oppdateringene

XP kom i 2002. Er det rart man må kjøre mange oppdateringer da?

Nei, det er det selvfølgelig ikke, du har ikke oppfattet hva jeg mente.

 

D'oh! :p

Dere har jo missforstått det jeg mente, jeg mente ikke at det var galt at man måtte installere mange oppdateringer, det jeg mente er at det ikke er bra at man må gjøre dette i flere omganger, med restart mellom hver gang. I motsatt fall hvis du skulle installere en eldre utgave av Ubuntu, f.eks. 8.04 LTS (som er siste desktop LTS versjon føreløpig) så vil du kun trenge å kjøre update en enkelt gang for å få med alle oppdateringene til 8.04 LTS, selv om CD-imaget du brukte å installere OSet med er det som ble lansert samtidig med 8.04 (April 2008) (du vil nok måtte laste ned en god del oppdateringer, men alle blir som sagt installert samtidig, uten å måtte reboote maskinen mange ganger). Etter denne oppdateringen vil du selvfølgelig fortsatt være på versjon 8.04, og ikke 9.04, men du vil være helt up to date med alle sikkerrhetsoppdateringene.

 

(Det samme gjelder, hvis du skulle finne på å installere serverutgaven av Ubuntu 6.06 LTS, du vil kun trenge å kjøre update en enkelt gang for å få alle (sikkerhets)oppdateringene som er gitt ut etter juni 2006).

Altså, hvis du installerer Windows XP SP2 så burde du kun trenge å kjøre igjennom Windows Update én enkelt gang, og da få installert alle de mange forskjellige oppdateringene (inkludert SP3).

 

Ingen syns det er underlig at et OS må oppdateres, og jo eldre jo mer forstålig.

(... snip ...)

Det virker som at microsoft tror programvaren er bra, bare den FREMSTÅR slik for brukeren.

Så enig, så enig. Endelig en som oppfattet hva jeg mente. :)

 

(PS: LTS betyr Long Time Support, og er utgaver av Ubuntu som støttes lengre enn vanlige utgaver av Ubuntu gjøres (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ubuntu_releases)).

Endret av havarhen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Noe lignende finnes det allerede i Microsofts WSUS, riktignok rettet mot bedriftsmarkedet. Hadde vært greit å ha hatt en hjemmeversjon av dette.

WSUS går helt greit å kjøre på en server hjemme for lærlingen del. Har selv en WSUS stående for det. Nå er jeg ikke helt sikker på om du må ha domenekontroller for dette, men maskiner som skal oppdateres trenger ikke være med i domenet.

Jeg bruker ofte å reinstalere OS til venner og kjente, da er det jo litt kjekt at oppdateringene ligger på mitt nettverk istedet for å bruke windows update hver gang...

Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg Windows Update har kommet seg betraktelig i Windows 7. Den er mye flinkere til å finne drivere osv. Nå trenger jeg faktisk ikke lenger gå inn på hovedkortets hjemmeside for at alt skal fungere. Det som kommer med Windows Update virker også å være ganske bra og oppdatert, med unntak av kanskje skjermkortdrivere, som jeg uansett alltid vil oppdatere manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...