Gå til innhold

Skriv ut din egen 3D-skriver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gøyalt! Men siden resultatet ser alt annet enn pent ut så vil jeg nok vente på senere versjoner før jeg kaster meg på bølgen.

 

Open Hardware?

Denne skriveren er jo Open Hardware under GPL-lisensen. Open Hardware er forsåvidt ikke noe nytt. Det finnes både som 3D-modeller av plast/tre, kretskort, kretser og integrerte kretser. Men det skal sies at åpen programvare er sikkert 1000 ganger mer kjent og vanlig enn åpen maskinvare.

 

en piratkopi av siste nvidia skjermkort.

Fullt så bra må man nok drømme lengre om. I mellomtiden kan det jo være en kuriositet å kikke på det siste Open hardware skjermkortet OGD1. ;)

Lenke til kommentar
Tøft ... om ca 5år så kan jeg skrive ut en ny laptop, eller en piratkopi av siste nvidia skjermkort. Hva med en Toyota Landcruser "somali edition" med en maskingæver på lasteplanet :)

 

Open Hardware?

Piratkopier?

 

Dette blir usedvanlig kult.

Hehe, skal se at Ikea også får problemer med pirater og ikke kun Sony og Warner Bros :)

 

Uansett, skikkelig stilig. Reprodusere seg selv :)

Lenke til kommentar

En slik en har jeg ønsket meg lenge. Den dagen jeg får laget plastdeler (f.eks. deksel) og enkle kretskort så kan jeg få eksperimentert med mange små sprø idéer. Jeg tror ikke at dette vil utfordre kommersiell virksomhet på en del år ennå, men føre til at vi får et mylder med nye små duppeditter som folk lager, som igjen vil føre til innovasjon og nye spennende produkter.

Lenke til kommentar
En slik må jeg jo ha... ;P

Lag en til meg også da, når du får din. ;)

 

Men en vakker natt hvor du sover trygt i sengen din og drømmer om nye oppheng til frakken din står reprap'en å laster ned og skriver ut en liten ondsinnet edderkopp som senere sniker seg inn og utrydder deg.

 

Øhm.. ja. Tror ikke vi skal bekymre oss enda, men liten tankevekker at software stadig når nye høyder innen AI og evnen til å løse egne feil og forbedre sin egen kode, samtidig som de nå gis muligheten til å fysisk forbedre seg.

Lenke til kommentar

Det er ikke magi eller science-fiction på noe vis. Var en stor artikkel om 3d-skrivere i et svensk PC-blad onkel hadde på hytta i sverige.

Det finnes flere forskjellige metoder, men noen bygger modellene på molekulært nivå, mens andre "skjærer" det ut av en gele-aktig blokk. Man kan få utrolig komplekse ting, som fungerende skiftnøkler, skaft til barberhøvler i forskjellige hardhetsgrader osv. Men den billigste på markedet kosta sånn 400,000SEK. Og firmaer som eier slike tar pris basert på kubikkcentimeter.

 

Folka bak spillet Spore har jo en tjeneste der folk kan betale for å få en 3D-versjon i plast av skapningene sine mot betaling. De lager ikke ting ut av ingenting, det er materialer som brukes opp i skriveren ala blekk, så den kan ikke lage intelligente ting heldigvis. Bare plastikk.

 

Jeg jobbet som vikar på Simrad Optronics en periode, de lagde bl.a. et avansert sikteverktøy for militæret, da brukte de en sånn gele-basert 3d-skriver til å lage dekslene til sikteverktøyene. Var utrolig detaljert med fungerende brytere og alt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Er vel en pitteliten overdrivelse å si at den kan reprodusere seg selv. Den kan lage alle plastdelene den trenger til seg selv, ja, men det er vel noen metalldeler, printkort, kabler, varmeelementer og litt annet dill der og. Pluss at noen må jo sette det sammen. Så ikke heelt Return of the Machines ennå. Men snart :)

 

Men duverden! Tror det kan bli mye morro ut av det her. Nyheten er jo at det snart er så billig at vanlige folk kan ha det. Og vanlige folk har det med å finne på mye rart.

Lenke til kommentar
Er vel en pitteliten overdrivelse å si at den kan reprodusere seg selv. Den kan lage alle plastdelene den trenger til seg selv, ja, men det er vel noen metalldeler, printkort, kabler, varmeelementer og litt annet dill der og. Pluss at noen må jo sette det sammen. Så ikke heelt Return of the Machines ennå. Men snart :)

 

Men duverden! Tror det kan bli mye morro ut av det her. Nyheten er jo at det snart er så billig at vanlige folk kan ha det. Og vanlige folk har det med å finne på mye rart.

 

Ingen overdrivelse :ph34r:

Den lager en liten edderkopprobot i kun plast som går å HENTER det som trengs av metall osv for neste robot................... :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...