Gå til innhold

Mange bedrifter dropper Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grunnen til dette skal først og fremst være trangere tider økonomisk, og at bedriftene er bekymret over at mange av programmene som brukes ikke skal være godt nok kompatible med det nye systemet. Mange av bedriftene ønsker å vente til Windows 7 SP1 dukker opp.

Nå skal det jo ikke være særlig omfattende endringer under skallet fra Vista så jeg skjønner ikke skepsisen så godt denne gangen. Ved lansering av Vista var saken ganske annerledes. Da var det veldig mye nytt under panseret og også en rekke problemer til tross for verdens dyreste utviklingsbudsjett og Microsofts lengste betaperiode for et OS noen sinne.

 

Windows 7 er jo markedsført ovenfor bedrifter som "lite nytt under panseret" og dermed relativt trygt og stabilt fra starten av.

 

Ellers så er overskriften misvisende. I følge artikkelen dropper ikke mange bedrifter Win7. De utsetter det bedre økonomiske tider (og SP1?).

Lenke til kommentar

Hmm, er vel ikke så veldig overraskende at folk ikke er så gira på ny programvare i disse "trange tider". Når det er sagt, man skulle da tro de fleste ville hoppe over på hesten som har blitt kjent som "det Vista burde ha vært" ...

 

Savner forøvrig enda Seven RTM på MSDN, hadde gledet meg til å laste ned, for håpe det bare er litt forsinket.

Lenke til kommentar
Windows trenger alltid noen service-pakker for å komme på et stabilt nok nivå. (eller "survival pack" som jeg kaller de)

Stemmer det. Dessverre har det gått litt inflasjon i SP lanseringene siden Vista. MS vet at mange bedrifter ikke gidder å vurdere et OS før det har kommet i SP1 (eller tilsvarende for andre OS enn MS sine) og slipper derfor denne i tidligste laget. For Vista sin del er det imidlertid så mye merkelig oppførsel at helpdesk ville nok blitt fullstendig overbelastet om en rullet ut noen tusen maskiner med dette, selv om en baserer seg på SP2.

Lenke til kommentar

Det har ingenting med service packs å gjøre. Bedriftene oppgrader ikke fordi de betaler ikke for ingenting. Så lenge XP funker og der ikke er en verdig avtager har det ingen hensikt å oppgradere. Investeringen må være lønnsom, ikke nødvendigvis i kroner og øre, men økt produktivitet ol.

Lenke til kommentar
Agurknytt, "alle" vet at bedrifter venter på SP1...
... Nå skal det jo ikke være særlig omfattende endringer under skallet fra Vista så jeg skjønner ikke skepsisen så godt denne gangen ...

De fleste større bedrifter implementerer ikke før tredje store oppgradering kommer. Som noen nevner er det endel som ikke engang bruker XP men Windows 2000 og aldri oppgraderte til vista. Saken er nemlig den at komplikasjoner oppstår uansett og det vil alltid være behov for ny opplæring samt at en haug med instrukser og prosedyrer må gjennomgåes fra bunnen av for ikke å snakke om en omfattende runde med testing for å være 100% sikker på at produktiviteten ikke blir rammet av uventede bugs som kan komme av at bedriften er avhengig av kompliserte koblinger med produksjons fasiliteter, eldre database systemer etc.. Det er rett og slett et økonomisk løft uansett hvor flott og stabilt det nye systemet er.

 

Dette er nok ikke nyheter ... dette er vanlig policy :)

Lenke til kommentar

Er skeptisk til denne skeptisismen.

 

Mener at man burde starte arbeidet med overgang umiddelbart. Applikasjonskompatibiliteten blir uansett ikke noe bedre i SP1 til Win7 enn den er per i dag, så hvorfor vente? Før man er oppe og kjører på Win7 med sine verste programmer er sikkert SP1 ute for lengst uansett.

 

Fordelene med Win7 er mange og gode, blant annet er det en god mulighet for å komme over på 64-bits programvare med støtte for over 3GB RAM.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Windows 7 blir nok tatt "fort" i bruk.

De fleste bedrifter oppgraderer nok ikke, men Windows 7 kommer sammen med nye pcer som blir kjøpt.

Så iløpet av noen år er alt over på Windows 7.

 

Hvis man har 10000 pcer med Windows XP lisens så koster en oppgradering til Windows 7 for mye.

Du får mange nye pcer til samme sum.

Lenke til kommentar

Større bedrifter/organisasjoner kjøper ikke maskiner med OS på i det hele. De har spesialavtaler med Dell, HP, Lenovo der maskinene kommer uten OS. OS har de gjennom "storavtaler" med Microsoft.

 

Og ellers er det neppe prisen på Windows lisenser som skaper problemet knyttet til mangel på tid og ressurser. Flere av de som har svart således sitter sikkert med kritiske systemer som enten ikke virker eller man ikke vet om virker under Windows 7 (vi snakker her om klientdelen av tunge programmer). Kostnadene med å oppgradere disse er i en helt annen klasse enn 1 000-vis av Win 7 lisenser (1 000 stk koster maks en million). Bedriftskritisk programvare kan gjerne koste 5 - 10 - 15 mill å oppgradere i bedrifter av en slik størrelse.

 

At det i realiteten Microsoft som har påført disse problemene med sin pushing av løsninger for 5 - 10 år siden er jo synd for Microsoft da.

Lenke til kommentar

Overskriften er en tanke spekulativ, og som allerede skrevet: Det er nok heller snakk om å utsette til man har planlagt og testet før man oppgraderer til Windows 7. Det er egentlig en tanke tåpelig å komme med den slags formuleringer før Windows 7 er ute av beta...

 

Det bedrifter kvier seg for er alt arbeidet og kostnadene som følger med en oppgradering: Man må teste alle eksisterende applikasjoner og i noen tilfeller kanskje også bytte dem ut med andre/nyere versjoner og alle brukerne må få opplæring.

 

I tillegg må man vurdere hvor lenge man kan fortsette å kjøre på XP, da denne nærmer seg end-of-life, og man vil etter hvert rett og slett bli tvunget over på Windows 7 enten man vil eller ei, fordi applikasjonene man bruker til slutt ikke lenger vil supportere XP eller fordi Microsoft slutter å supportere XP (vil nok ta lenger tid enn tidligere antatt).

 

De mange artikler som er publisert om temaet tyder på at Windows 7 er betraktelig bedre enn Vista. Man kan vel nesten kalle dette for en Vista SP3, og dermed bør den være god nok for bedrifter om testing er vellykket?

 

Denne artikkelen burde vært skrevet neste år når man har bedre statistikk å forholde seg til. De fleste vet ikke nok i dag til å vurdere noen oppgradering... :hrm:

Endret av labrekke
Lenke til kommentar
Windows 7 er jo markedsført ovenfor bedrifter som "lite nytt under panseret" og dermed relativt trygt og stabilt fra starten av.

 

Så hvorfor oppgradere da? Vi bruker ennå XP på jobb. Vel jeg bruker Ubuntu for å programmere, men offisielt ...

Lenke til kommentar
Det er ikke lenge siden jeg så NT 4.0 kjørende i en lokal bedrift.

Vi kjører NT4 enda, dette er på ett kontrollsystem i ett avis pakkeri (noen maskiner kjører også på QNX). Mangler bare siste prikken over i'en så blir det oppgradert, og da blir det XP. Hvis det da ikke det har skjedd noen endringer i siste liten, men det kommer jo litt an på utstyrsleverandøren, er ikke helt oppdatert på siste status.

Ellers så er det for det meste XP ute å går, med en og annen win2000. Til mitt bruk, og de fleste andre som trenger en pc i det daglige (på jobben) så holder xp lenge, mange applikasjoner kjøres også i citrix (selv om jeg foretrekker å jobbe lokalt, er bare e-post jeg må via citrix).

 

Hvorfor skal man oppgradere OS'et, før nødvendig programvare krever det? Jeg kjørte lenge på NT4 på min pc, og kunne antageligvis gjort det fremdeles. Det eneste som hadde manglet var usb støtte. Har Vista eller Win7 støtte for noe (viktig, bl.a driver støtte på ny hw) som XP ikke har? Hvis nei, så kan jeg ikke se så mange grunner til at en bedrift bør oppgradere.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...