Gå til innhold

Test: Tagan Superrock TG680-U33II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Hadde den bare hatt modulære kabler så hadde det blitt et kjøp.

 

Da er det "storebror" i PipeRock-serien du skal ha.

 

Når det er sagt har jeg en PipeRock 680w som er "ubrukelig" da støyen er uutholdelig ved belastning av 12V-linjer(særlig ved last av PCI-Exprexx/skjermkort). Grunnet spoler som vibrerer med høyfrekvent "hvin".

Det er mulig dette ikke er ett problem lenger, og åpenbart ikke for eksemplaret fra SuperRock-serien testet her.

Lenke til kommentar

Hva kjøper man viss man ikke trenger 580watt pluss, men nok til å kjøre 65w cpu, ddr3, hk med igp og et par disker? For da er jo ikke 300w+ nødvendig.

 

Savner kvalitets strømforsyninger på 400> watt.

(kvalitet for meg er effektivitet(viktigst), støy og holdbarhet.)

 

 

EDIT: Seasonic s-II serien selges ikke i norge, men cieftech CTP-300-12G ser jo veldig bra ut! Takk for svar.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

"Tagan har rasket med seg en bronse-sertifisering fra 80pluss-direktivet."

 

Bronsesertifisering krever at effektiviteten er minimum 82-85-82% ved 20-50-100% last og testes med 115V. Det har Tagan oppnådd med sin 680 watter, men det er litt forunderlig at eksemplaret her ikke klarer kravet med 230V, som gjerne gir en prosent eller to bedre effektivitet.

 

Det finnes masse gode PSU'er der ute, men forferdelig få er å finne i prisguiden, der kraftverkene er overrepresentert. Fant en Corsair og en Enermax med bronsesertifisering som var under 500W. Savner dessuten 80plus-merking i prisguiden. Mer om 80plus finnes på wwww.80plus.com.

Lenke til kommentar
Om det er den regla om at modulære kabler er skadelig for PSU/maskinen, så har jo det egentlig bare gammel FUD som ikke har noe for seg praktisk sett.

 

Flere kontakter betyr mer motstand, mer varmgang og flere steder man kan få dårlig kontakt.

Ikke i spesielt stor grad, men det er nok til at jeg holder meg til strømforsyninger med loddede kabler.

Jeg ser enkelt og greit ikke vitsen med modulære kabler.

 

Strømforsyningen som er testet bærer navnet SuperRock, og da ligger det i kortene at det skal være en arbeidshest og ikke pynt til en 14is-pc med vindu, katoder og revehale.

 

Gir dere minus til server-strømforsyninger uten modulære kabler også?

Lenke til kommentar

Hvis K-en i TK sitter senket inne i kroken av T-en, så er dette en kondensator produsert av Toshin Kogyo, og ikke en serie. Det er flere produsenter av TK-serie kondensatorer, men etter det jeg kan se, så er kondensatorer fra disse produsentene ratet til 105°C. Uansett, å bruke kondensatorer ratet til 85°C i en strømforsyning ikke lovende for levetiden. Teapo er heller ikke akkurat kjent for lang levetid på sine kondensatorer, spesielt brukt i strømforsyninger, og er listet flere steder for dårlig kvalitet. Er derfor skeptisk til att det blir satt ett kvalitetsstempel på ett produkt med denne typen komponenter. I det minste burde den fått en minus for valg av komponenter.

Lenke til kommentar

Litt rart at det er først den siste tiden HW har begynt å teste PSU`er fra Tagan ... Har selv brukt de i mange år, men jeg kjøper enhetene med gjennomgående luftstrøm, dvs. en 80mm vifte i hver ende.

Vil henge meg på det en forumbruker sa over, man kan ikke gi trekk for å ikke ha modulære kabler! Det blir mindre varme og mostand. Jeg er helt sikker på at mange gjør som meg, og går etter PSU`er uten modulære kabler ...

Lenke til kommentar
Hva kjøper man viss man ikke trenger 580watt pluss, men nok til å kjøre 65w cpu, ddr3, hk med igp og et par disker? For da er jo ikke 300w+ nødvendig.

 

Savner kvalitets strømforsyninger på 400> watt.

(kvalitet for meg er effektivitet(viktigst), støy og holdbarhet.)

 

De finnes da, f.eks fra Seasonic, Antec, Corsair og PC Power & Cooling. Særdeles lite med modulært, men Seasonic sin S12-II serie får man fra 330 Watt, og alle har 80Plus bronsesertifisering.

 

Ellers er det fint at man kommer med flere tester av PSU-er, ikke minst av merker utenom de mest vanlige.

Lenke til kommentar
Hva kjøper man viss man ikke trenger 580watt pluss, men nok til å kjøre 65w cpu, ddr3, hk med igp og et par disker? For da er jo ikke 300w+ nødvendig.

 

Savner kvalitets strømforsyninger på 400> watt.

(kvalitet for meg er effektivitet(viktigst), støy og holdbarhet.)

 

De finnes da, f.eks fra Seasonic, Antec, Corsair og PC Power & Cooling. Særdeles lite med modulært, men Seasonic sin S12-II serie får man fra 330 Watt, og alle har 80Plus bronsesertifisering.

 

Ellers er det fint at man kommer med flere tester av PSU-er, ikke minst av merker utenom de mest vanlige.

Et alternativ er CHIEFTEC CTP-300-12G omtalt på hw.no her, den er på 300watt, 80pluss sertifisert(standard), bruker en 12x12cm vifte og er stillegående, pris omkring 350(se prisguide). Den er ikke modulær, med noe korte kabler.

Lenke til kommentar
Om det er den regla om at modulære kabler er skadelig for PSU/maskinen, så har jo det egentlig bare gammel FUD som ikke har noe for seg praktisk sett.

 

Flere kontakter betyr mer motstand, mer varmgang og flere steder man kan få dårlig kontakt.

 

I og med mangfoldet av modulære PSUer og at anerkjente produsenter bruker modulære kabler, så tenker jeg vi greit kan si at akkurat det der er en ikke-sak. ;)

 

Du kan også lese denne artikkelen, skrevet av Jonnyguru som selv jobber for BFG som PSU-utvikler. Han fant ingen merkbare ulemper med modulære kabler. (Bortsett fra evt. slitasje på kontakter, noe jeg ikke har hatt noe problemer med på min nå så godt som 2.5 år gamle HX620).

 

Folk må slutte å ta inn over seg denne "PSU Myths"-greia som PCP&C liker å slenge i øst og vest.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Om det er den regla om at modulære kabler er skadelig for PSU/maskinen, så har jo det egentlig bare gammel FUD som ikke har noe for seg praktisk sett.

 

Flere kontakter betyr mer motstand, mer varmgang og flere steder man kan få dårlig kontakt.

 

I og med mangfoldet av modulære PSUer og at anerkjente produsenter bruker modulære kabler, så tenker jeg vi greit kan si at akkurat det der er en ikke-sak. ;)

 

Du kan også lese denne artikkelen, skrevet av Jonnyguru som selv jobber for BFG som PSU-utvikler. Han fant ingen merkbare ulemper med modulære kabler. (Bortsett fra evt. slitasje på kontakter, noe jeg ikke har hatt noe problemer med på min nå så godt som 2.5 år gamle HX620).

 

Folk må slutte å ta inn over seg denne "PSU Myths"-greia som PCP&C liker å slenge i øst og vest.

 

 

Ja, dette blir som å bastant konkludere at det beste ville være ett ledningsnett for en bil/MC som ikke hadde en eneste kontakt.

Sikkert det "beste" mtp irr/jordfeil etc, men noe upraktisk. :p

Og det er fullt mulig å lage en CAN-bus/kontakter som både sitter "som støpt(loddet)" og er vanntette.

Har vært gjort i årevis faktisk.

 

Modulære/ikke-modulære kabler er en ikke-sak Formann! Vel.vel.. man kan jo være hensatt til steinalderen selvsagt.

Det er ikke kjekt med 10m kabler buntet/dyttet unna i f.eks. ett mAtx kabinett, når det kunne holdt med 3-4 korte (tilpassede) kabler (ATX/EATX, Molex, S-Aata).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at det er noe stort problem med modulære kabler. Men jeg har ikke noe behov for det. Det tar meg hele 20 sekunder å bunte sammen ubrukte kabler og legge dem oppå CD-ROM. Ute av syne og ute av veien for luftstrømmen.

 

Å trekke en strømforsyning i karakter for å ikke ha modulære kabler er greit, men da bør den være testet med tanke på casemodding og annen pimping.

Tagan SuperRock er ikke myntet på casemoddere, men på de som krever stabilitet og holdbarhet.

 

Når man tester strømforsyninger burde det skilles mellom oppjåla pyntegjenstander og rene kvalitetsprodukter.

 

Dette er gode eksempler på en strømforsyning for casemoddere:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312717

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=357673

 

Dette er et gode eksempler på rene nytteprodukter:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=378247

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336483

 

 

Jeg setter meg ikke ned og skriver en test av dette kabinettet der jeg trekker det i karakter for å være blodharry. Dette kabinettet designet med tanke på å være noe spesielt, og da kan jeg ikke trekke det.

 

Det er viktig å skille mellom de forskjellige produktene man tester. Ikke alle er laget med samme hensikt.

 

TL1000S: Jeg har ikke bastant konkluder med noe som helst, så nei, det blir ikke som å bastant si at bilers ledningsnett er best uten kontakter :)

 

PS: Steinalder-kommentaren er en type diskusjonsteknikk jeg ikke hadde ventet fra deg ;)

Endret av formann
Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt at det er noe stort problem med modulære kabler. Men jeg har ikke noe behov for det. Det tar meg hele 20 sekunder å bunte sammen ubrukte kabler og legge dem oppå CD-ROM. Ute av syne og ute av veien for luftstrømmen.

 

Å trekke en strømforsyning i karakter for å ikke ha modulære kabler er greit, men da bør den være testet med tanke på casemodding og annen pimping.

Tagan SuperRock er ikke myntet på casemoddere, men på de som krever stabilitet og holdbarhet.

 

Å kunne fjerne overskuddskabler er jo nyttig selv om man ikke driver med casemodding og pimping som du kaller det. De er i veien, og kan hemme luftflyten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hadde den bare hatt modulære kabler så hadde det blitt et kjøp.

 

Da er det "storebror" i PipeRock-serien du skal ha.

 

Når det er sagt har jeg en PipeRock 680w som er "ubrukelig" da støyen er uutholdelig ved belastning av 12V-linjer(særlig ved last av PCI-Exprexx/skjermkort). Grunnet spoler som vibrerer med høyfrekvent "hvin".

Det er mulig dette ikke er ett problem lenger, og åpenbart ikke for eksemplaret fra SuperRock-serien testet her.

 

Dette har desverre vært et problem for mange PSUer i det siste, det virker som spesielle kombinasjoner av load, hva slags skjermkort man har og PSUer fører til coil-whine. Jeg har ennå ikke klart å finne PSUer som man kan være sikker på ikke opplever problemet, selv om det sikkert finnes.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...