Gå til innhold

Nvidia Ion blir dyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ion är desvärre bara dynga på lik linje med Intels lösning. In till vi ser Atom 330, eller ännu bättre (eller mindre dålig vill jag hellre se det som), så håller inte ens Ion mål. Inte ens överklockad håller den till en brukbar htpc om man driver med BD och/eller 1080p. Jag har själv kört Acer sin Ion maskin, och den duger inte mer än till mediamaskin. (bilder, musik, surfing, xvid, etc).

 

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3566

Lenke til kommentar

Der er jeg nok HELT uenig.. Jeg har selv Asrock Ion 330 og den har slukt alt av hva jeg har prøvd på den uten noen problemer. Kan nevne Trasformers (1) på 17GB 1080p med DTS lyd som ble spilt av uten å hakke i det hele tatt. Da har jeg benyttet meg av XBMC Live som igjen også fungerer som en drøm.

 

Asrock og XMBC Live knuser helt klart NMT-maskiner(popcorn hour, Istar etc.)!

 

Jeg er ekstremt fornøyd!

 

Det kan nevnes at jeg ikke har testet med BD på den siden den ikke har BD-spiller.. Men i følge andre tester er ikke det noe problem (bortsett fra DTS-HD osv)..

Lenke til kommentar

Må si meg helt enig med Raptus_ her. Har en Asrock selv og er meget fornøyd. Det jeg mistenker at mackanz kanskje ikke har tenkt på er at man må sørge for å bruke en codec med HW-decoding siden Atom CPU-en ikke klarer HD alene.

Selv så kjører jeg Win 7 med MediaPortal atm og det funker flott som faen det. Leverer virkelig bra for pengene vil jeg påstå. Har byttet ut om gamle popcorn hour med denne for godt.

Lenke til kommentar

Geforce 9400M er egentlig ikke spesielt bra, det er bare intels GMA som suger så til de grader i forhold.

 

Intels brikkesett til Atom, 945GC og 945GZ koster vistnok 20 $. Kilde

Nvidias ION koster 30-35 $. Kilde

Men nå bruker Intel et noe ufint triks for å få produsenter til å velge Intel brikkesett fremfor ION. Nemlig at de gir 20 $ rabatt på Atom-prosessoren dersom man kjøper de sammen med brikkesettet. Med andre ord deler Intel ut gratis brikkesett til alle som forplikter seg til å bruke intel brikkesett i Atom-baserte maskiner.

 

Med andre ord vil Atom + Ion koste 45+35 $ for en gitt Atom-modell, mens den samme prosessoren + Intel brikkesett vil koste 25 $. Kilde.

 

Resultatet er at Intels strategi gir oss kunder svært dårlig utvalg av minibærbare med god grafikkytelse.

 

PS. Intel har også en begrensning på 2 GB ram i sine brikkesett for Atom. Ion har en begrensning på 4 GB.

Lenke til kommentar
Tar man en netbook, bytter XP lisens med ION..... da er vi inne på noe:D

 

Helt klart. Er egentlig bare å vente på at nvidia får ut en stabil driver med VDPAU, så kan de fleste netbooks/tops leveres med en eller annen skreddersydd GNU/Linux-distro (f.eks. med XBMC) med nvidia-driver ferdig installert. Vi slipper Windowsskatten og får brukt maskinen til noe anstendig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...