Gå til innhold

Kommentar: New Zealand går for CC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var vel dette Cory Doctorow så som det neste steget innen åpning av data på NRK sin konferanse. Med slik data fritt tilgjengelig kan det komme mye spennende ja, ikke bare fra gutterommet, men også fra store og små bedrifter. Håper andre land følger i takt.

 

Mon tro om det ville kostet mye med et statssponset prosjekt som kartlegger og gjerne også 3Dmoddelerer norge utgitt til fri bruk av Google og andre tjenestegivere(GPS?). Hadde vært kult.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
New Zealand har sluppet sine kartdata under Creative Commons.

Dette er jo veldig bra! Får håpe Norge kommer etter...

 

... Dette gjelder for eksempel dataene til openstreetmap-prosjektet, hvor målet er en samling av all verdens kartdata samlet og tilrettelagt av folket og fritt for ikke-kommersielt bruk. Openstreetmap har innsett denne problematikken og har derfor jobbet med Open Data Commons, et sett med lisenser og verktøy som skal gjøre det enkelt og trygt å frigi datasamlinger.

Her er det en feil, OpenStreetmap har lisensiert dataene sine under en "Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 license" og ikke en CC-lisens som forbyr komersiell bruk. Så komersielle aktører er frie til også å bruke dataene til OpenStreetmap, så lenge de deler kartdataene under samme CC-lisens (ShareAlike) og krediterer bruken av disse dataene.

(Kilde)

Endret av havarhen
Lenke til kommentar
New Zealand har nå gjort det de norske myndighetene burde ha gjort, nemlig frigitt sine kartdata til folket.

 

Ja, når det er folket som har betalt kartdataene så skulle det kanskje bare mangle? Men nei da....

 

Norge er det styggeste mest kapitalistiske landet som finnes når det kommer til sitt eget folk! Kysser rævva til alt som er utafor norges grenser, og spytter på sine egne!

 

ÆSJ!

 

Men bra av NZ :)

Lenke til kommentar
... Dette gjelder for eksempel dataene til openstreetmap-prosjektet, hvor målet er en samling av all verdens kartdata samlet og tilrettelagt av folket og fritt for ikke-kommersielt bruk. Openstreetmap har innsett denne problematikken og har derfor jobbet med Open Data Commons, et sett med lisenser og verktøy som skal gjøre det enkelt og trygt å frigi datasamlinger.

Her er det en feil, OpenStreetmap har lisensiert dataene sine under en "Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 license" og ikke en CC-lisens som forbyr komersiell bruk. Så komersielle aktører er frie til også å bruke dataene til OpenStreetmap, så lenge de deler kartdataene under samme CC-lisens (ShareAlike) og krediterer bruken av disse dataene.

(Kilde)

Takker og bukker. Tydelig at hukommelsen min svikter for jeg var helt overbevist om at osm var ikke-kommersielt. Har fikset det nå.

 

Forøvrig er openstreetmaps-prosjektet et prosjekt som ligger mitt hjerte nær. Oppfordrer alle som kan til å bidra med en time i ny og ne. Man kan gjøre endringer direkte på nett uten å installere programvare om man vil. Man behøver heller ikke masse kunnskaper om kart eller dyrt utstyr. Alle kan bidra. Noe av det viktigste man finner på et kart er jo slike ting som postkasser, postkontor, banker, butikker, museer, severdigheter og lignende, og det er kanskje der osm henger mest etter. For å legge til slike ting trenger man ikke noe kunnskap utover lokalkjennskap, og terskelen for å bidra er svært lav. Så, om man har noen ledige timer mellom sommerbadene og grillen, hvorfor ikke bidra til å dele din lokalkunnskap?

 

Jeg må bare si at jeg fryder meg over artikklene dine cyclo, er en fryd og lese i forhold til alt annet copy/paste/translate artikklene som har vært her den senere tid. Stå på :)

Takker og bukker. Alltid hyggelig å høre at noen får noe ut av det jeg skriver :)

Lenke til kommentar
Mon tro om det ville kostet mye med et statssponset prosjekt som kartlegger og gjerne også 3Dmoddelerer norge utgitt til fri bruk av Google og andre tjenestegivere(GPS?). Hadde vært kult.

Kart i 2D og 3D eksisterer allerede og er betalt av norske skattebetalere. Det vil si at det neppe koster mange kronene å bestemme seg for å frigi de kartene vi allerede har.

 

Staten må bare bestemme seg for hvilken lisens som skal brukes og lage en brukervennlig tjeneste med eksporteringsmuligheter.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...