Gå til innhold

Seagate SSD kan bli utsatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2010 går nok greit, kjøpte akkurat en SSD selv, men prisen er høy, er nok litt tid før teknologien er ordentlig moden for de store volumene (og min investering skal nok få tape seg ganske voldsomt i verdi :)). Men 2011 begynner å bli lovlig sent, jeg tror det skjer mye på SSD i løpet av 2010.

 

AtW

Lenke til kommentar

Western Digital dominerer i SSD markedet ?

 

Såvidt meg bekjent har da ikke WD en eneste SSD ute på markedet (rettere sagt, de har en, men den er ment for militæret / forskning, og er vel neppe tilgjengelig for "mannen i gata" (og hvis den er det burde prisen skremme vekk 99.9 prosent av potensielle kjøpere).

 

Har SiliconSystems (som WD kjøpte opp) noen produkter ute, eventuelt produserer de for andre merker ?

Lenke til kommentar
Western Digital dominerer i SSD markedet ?

<..>

Har SiliconSystems (som WD kjøpte opp) noen produkter ute, eventuelt produserer de for andre merker ?

Ja, i noen segmenter.

Ja, og derfor første ja.

 

Silicon Systems dominerer på high-reliability rugged integrerte enheter for industri, transport, og militær. Ikke på ytelse men på drifts-sikkerhet med god nokk kapasitet og hastighet. De traff et stort og lite sett marked med CF, 1", og SOC.

"The company's patented and patent-pending SiliconDrive™ technology meets the rigorous demands of applications in the military, networking, telecommunications, industrial, interactive kiosk and medical markets."

Disse har gjort det veldig godt i mange markeder der driftssikkerhet er verdifult, pris sees ut fra totalkost, og kapasitet/ytelse er sekundære krav som kun må passere en viss terskel og deretter er likegyldig.

 

Jeg ser kildeartikkelen nevner SandForce som en mulig erstatter for LSI som kontrollerleverandør. Jeg linket til denne kontrolleren i våres samme dag som de kom ut av stealth mode i april en gang. Det som er mest interresant med SandForce er at kontrolleren har nokk regnekraft til å holde unna kraftig ECC pluss wear level algoritmer og write attenuation. Denne kraftige ECC'en er nokk til å gi MLC-baserte SSDer en datafeilrate lav nokk til bruk i servere og med god nokk ytelse til å konkurrere med intels SLC.

 

Selv tror jeg Seagate vil få et alvorlig problem hvis de ikke får ut et produkt innen 2009, men de kan jo alltids kjøpe opp noen som gjør det bra i 2010 (sånn som WD gjorde i år). Jeg tror vi vil se tendensen til PCIe-baserte SSDer øke mot slutten av året og videre inn i neste år, problemet foreløpig er prisen på enhetene eller at de er "klipp og lim" med et RAID-kort + SATA SSDer satt i et etui. Når flere følger Fusion-IO og lager native PCIe enheter til lavere priser som blir bootbare tror jeg dette markedssegmentet vil oppføre seg noe ala GPU, alså at man bruker det som en system-aksellerator. 2,5" og 3,5" SSD med SATA/SAS tror jeg bare er en overgangsfase pga vane-mentalitet og kompabilitet, men det vil sikkert produseres fremmover også for enkelt utbytte og kompabilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...