Gå til innhold

Linux unngår Microsoft-patent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Årsaken til at dette gjøres i stedet for å bare blanke ut det korte filnavnet er at ved å blanke ut navnet kan man utløse en feil i Windows XP som utløser systemkræsj.

 

Hm, kan windows xp kræsje hvis det blir konfrontert med et FAT-filsystem med ugyldig filnavn?? Man, det er mulig å kræsje xp med en usb-stick.

 

Har noen en peker til noen flere tekniske detaljer rundt dette?

 

 

rrn

Lenke til kommentar

Dette var en flott (midlertidig) løsning på dette problemet som forhåpentligvis viser bedrifter ute i verden at den softwaren her i verden med raskest utviklingsakselerasjon (Linux-kernelen) har bedrifter minst like mye i tankene som hjemmebrukeren.

 

Dette er også et område som blir skumlere og skumlere da Microsoft begynner å få tilbake 90-talls taktikkene når det kommer til filsystemer. I Viste og W7 er det slik at alle ikke-Microsoft-filsystemer blir flagget som usikre og rettighetene mot filsystemet blir begrenset. I praksis betyr det f.eks at du ikke kan kjøre en programfil (.exe) fra en enhet med ext2 selv om du har lagt inn støtte for det filsystemet. (For den støtten leverer heller ikke MS ut av boksen)

Lenke til kommentar

Bra det allerede har kommet en løsning på problemet, synes patentproblematikken har blitt håndtert bar så langt, og viser en sterk side fra åpen kildekodemiløet.

 

 

Åpen kildekodemiljøet har i lang tid spurt om hvilke patenter Linux bryter med etter Steve B. gang på gang kom med trusler om at de kunne ta seg betalt/saksøke Linux-brukere, slik at åpen kildekodemiljøet kunne tilpasse seg etter disse patentene så de ikke bryter med MS sine patenter eller fjerne det helt. Det vi ser nå er at MS ikke har ønsket å finne en løsning på patentproblemene, men heller benytte anledningen til å saksøke og skape tvil i markedet.

 

Lurer på hvor langt MS kommer med disse patentene, så jeg lurer på hva utfallet av den endelige konklusjonen blir.

Lenke til kommentar

var noen som luftet tanker om å bruke UDF som en åpen erstatter for FAT32 på eksterne media.

 

Tingen er at UDF er laget for cd/dvd-rw media, men er i teorien fleksibel nok til å funger fra ethvert rw media.

 

Spørsmålet er om windows kommer til å støtte det filsystemet på andre ting den optisk media. Ikke det, ingenting eldre den vista støtter skriving av slikt uansett (noe som har gjort rw disker nær sagt ubrukelige som floppy erstattere).

Lenke til kommentar

Det er godt at dårlige patenter utfordres, men når man tenker på hvor gammelt denne patenten er, får jeg en litt uggen følelse. Det beviser bare at dersom et større selskap får et patent som er omdiskutert, tar det forever å få patenten opphevet.

 

Med tanke på at disse selskapene oppretter hundretusener med tåke-patenter hvert år, vil det nok si at fryktelig mange småselskaper sliter med "prior art"-patenter. De store firmaene inngår bare forlik der de sier "hvis du godtar våre 10000000 patenter, godtar vi deres 10000000 patenter, så kaller vi det even", mens de mindre selskapene har ikke mulighet til noe sånt. Linux Foundation er en ting, de er sterke og kan sloss, men tenk på alle de mindre bedriftene som bryter for eksempel handlekurv-patentet eller hyperlenke-patentet...

 

Systemet må virkelig oppdateres, for i dag er det et rent brute-force system.

Lenke til kommentar

Der ser man Windows prøver å kvele resten av markedet.. Windows sitter på en stor pengesekk, men for de grådige i M$, så ekke dette nok.. Kan vi tillate utvikling og frie alternativer og en enkel hverdag for alle? Nei nei.. Hos dem er det bare én ting som er en enkel hverdag, nemlig at alle har Windows og de har full kontroll.. Deler ikke patentene og ideene med seg nei, fy fy.. Og ikke snakk om at de skal støtte andre filsystemer eller protokoller.. fy fader as..

 

Windows er på mange måter bra, men de oppfører seg som noen små barn når det gjelder å dele litt med andre eller akseptere andres ideer eller behov..

Lenke til kommentar

MS beskytter bare sine åndsverk og patenterte rettigheter. Forskjellen er at de er store og dermed blir de automatisk "bad guy" når de slår ned på "den lille mannen i gata" som i bunn og grunn bare er snyltere og tyver. Hvorfor skal de gi ved dørene eller la seg bli ranet? Fordi de er store og har penger på bok? Hadde Gandhi, Mor Teresa eller open source miljøet styrt MS ville de gått konkurs for lenge siden. Jeg håper MS aldri gir seg i denne eller lignende saker.

Lenke til kommentar
var noen som luftet tanker om å bruke UDF som en åpen erstatter for FAT32 på eksterne media.

 

Nå regner jeg med at et erstattningsfilsystem (selv om udf burde fått mer annerkjennelse enn hva det har gjort) er rimelig uaktuelt når man snakker å implementere støtte for et helt annet filsystem...

 

Forøvrig mener jeg at microsoft burde sluppet patentet fritt, men samtidig er det en liten frpjævl inni meg (nei, jeg stemmer ikke i det heletatt) som sier at her var microsoft først ute med en teknologisk "gjennombrudd" de tok pantent på, og det må være lov å kunne forsvare sine innovasjoner gjennom patenter på dette viset (selv om programvarepatetnter burde vært avskaffet på generelt plan, da det skaper mer trøbbel enn nytte).

 

Men noe skal man jo ha igjen for nyskapning også...

Lenke til kommentar
MS beskytter bare sine åndsverk og patenterte rettigheter. Forskjellen er at de er store og dermed blir de automatisk "bad guy" når de slår ned på "den lille mannen i gata" som i bunn og grunn bare er snyltere og tyver. Hvorfor skal de gi ved dørene eller la seg bli ranet? Fordi de er store og har penger på bok? Hadde Gandhi, Mor Teresa eller open source miljøet styrt MS ville de gått konkurs for lenge siden. Jeg håper MS aldri gir seg i denne eller lignende saker.

Høres veldig ut som trolling, men men ...

 

Det er vel ikke sikkert at patentene er gyldige, det kommer frem når det kommer en endelig avgjørelse på saken. Tror det vil være vanskelig for mindre selskaper å følge opp i en lignende sak med MS, men Linux Foundation har en liten horde bak seg.

 

Som denne artikkelen skriver, har åpen kildekodemiljøet funnet en løsning på patentproblemet. Det er vel også åpen kildekodemiljøet som er de voksne her, som i lang tid har bedt om å få en liste over disse patenene MS har snakket om i en stund for å finne løsinger på patentproblemene, uten noe som helst sammarbeid fra MS. Dette er jo litt rart siden MS støtt og stadig klager over at åpen kildekodeprosjekter benytter seg av MS sine patenter, hva forventer MS at åpen kildekodemiløet kan gjøre med mindre MS forteller hvilke patenter dette dreier seg om?

 

Er det ikke litt åpenlyst hvilken strategi MS prøver å føre her?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
MS beskytter bare sine åndsverk og patenterte rettigheter. Forskjellen er at de er store og dermed blir de automatisk "bad guy" når de slår ned på "den lille mannen i gata" som i bunn og grunn bare er snyltere og tyver. Hvorfor skal de gi ved dørene eller la seg bli ranet? Fordi de er store og har penger på bok? Hadde Gandhi, Mor Teresa eller open source miljøet styrt MS ville de gått konkurs for lenge siden. Jeg håper MS aldri gir seg i denne eller lignende saker.

For det første lager du et sammensurium av begreper fordi opphavsrett og patenter fungerer helt forskjellig. Opphavsrett er en langt mer rettferdig ordning fordi alle kan få opphavsrett på det de skaper, helt automatisk. Et patent koster derimot masse penger å skaffe, slik at at ordningen er urettferdig, da det er de bare er de som har masse penger fra før som har råd til å skaffe seg et patent. Men du tror vel ikke at det bare er disse som klekker ut nye "oppfinnelser"?

 

"Den lille mannen i gata" står også en del friere når det gjelder patenter. Det er nemlig slik at patenter bare gir et firma midlertidig enerett på kommersiell utnyttelse av en oppfinnelse. Med andre ord kan jeg fint lage mitt eget ikke-kommersielle OS/dataprogram som bryter med tusenvis av patenter og vise en lang finger til alle blodutsugende advokater som sikler etter sparepengene mine eller vil stenge ned prosjektet mitt.

 

Forøvrig, hva mener du med at Microsoft gir ved dørene? Tror du Linux eller andre prosjekter stjeler MS-kode? Selvfølgelig gjør de ikke dette, de implementerer isteden sine egne løsninger fra scratch. Jeg skal love deg at de ikke får mye gratis fra Microsoft. Ta Samba eller NTFS-støtten i Linux som eksempel. Lang prosess med reverse-engineering som ligger bak, så her er det ingen som skylder Microsoft en drit.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...