Gå til innhold

PC-er snart USB 3.0-klare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
USB 3.0 skal være ti ganger raskere enn USB 2.0, det vil si kunne tilby overføringshastighet på opptil 5 Gbps.

Dette er unøyaktig. Det riktige skal være 4,8 Gbps. (USB 2.0 High Speed tilbyr opptil 480 Mbps)

 

Snart skal en ny generasjon av USB-minnepinner, eksterne harddisker og andre enheter være klare på markedet, som er betydelig raskere enn dagens.

Dette er bare tullball! Slike enheter er nesten uten unntak begrenset av intern hastighet og da hjelper det ikke å oppgradere den eksterne hastigheten.

Lenke til kommentar
Tviler på at XP får USB3.0 støtte. Det er jo fra MS sin side et dødt OS :) Hvorfor gi kunder flere argumenter for å holde seg på XP? xD

Nå er det vel ikke Microsoft, men driverprodusentene som eventuelt lager en USB 3.0-driver for XP.

 

kommer det til å komme PCI-kort eller noe annet med USB3,0 til dagens hovedkort. det er jo dumt om vi må kjøpe nytt hovedkort bare for å få det.

Det kommer nok sikkert. Personlig vil jeg ikke kjøpt nytt hovedkort eller egen kontroller for USB 3.0 før det gir vesentlig økt ytelse. Det tror jeg ikke kommer til å skje i mitt tilfelle før om flere år.

Lenke til kommentar
kommer det til å komme PCI-kort eller noe annet med USB3,0 til dagens hovedkort. det er jo dumt om vi må kjøpe nytt hovedkort bare for å få det.

tipper på det ja.

isåfall hvis det ikke kommer så orker ikke jeg å skifte hovedkorte for dette nei :p.

Lenke til kommentar

Vanlige harddisker blir for treigt, SSD for dyrt. Eksterne RAID0-enheter, kan det funke?

 

Men noe av essensen her er vel at det ikke er spesielt behov for så rask overføring pér i dag. Hvilke andre bruksområdet finnes for USB hvor hastigheten kan utnyttes?

Ser ikke helt for meg behovet for lynrask overføring fra tastaturet liksom...

Lenke til kommentar

Siden det er deg Kenneth så vil jeg trekke frem redigering av råfilm fra ekstern harddisk som et bruksområde der USB 2.0's ca 35 MB/s kan bli i tregeste laget.

 

Ellers så kan skjermer med USB-tilkobling for skjermsignalet ha nytte av USB 3.0, samt hyppig overføring av store mengder data til og fra ekstern harddisk. F.eks 100 GB hver dag og man ikke har noe annet fornuftig å gjøre som f.eks å sjekke eposten, når overføringen skjer.

Lenke til kommentar

USB 3.0 er vel vesentlig bedre når man har veldig mange enheter tilkoblet en usb 3.0 hub , ergo den vil fungere langt bedre med flere harddisker og enheter tilkoblet enn før, og man vil ikke komme bort i de begrensningene man hadde før.

 

Brenne direkte fra ekstern hd til ekstern Blu-ray brenner? No problem.

Lenke til kommentar
F.eks 100 GB hver dag og man ikke har noe annet fornuftig å gjøre som f.eks å sjekke eposten, når overføringen skjer.

Hvor lang tid tror du det vil ta? Si du har en god PC.

Med USB 2.0: ca 48 minutter (Begrenset av USB til ~35 MB/s)

Med USB 3.0: ca 17 minutter (Begrenset av den eksterne harddiskens interne hastighet til ~100 MB/s)

 

Hvem sikkert vel ikke minst 48 minutter ved PCen hver dag likevel? (Multitasking: kopiering av 100 GB samtidig som man sjekker epost eller noe annet.)

Lenke til kommentar

Jeg sitter mer enn 48 minutter foran pc'en hver dag, men det er ofte jeg flytter intill 100GB som jeg trenger med en gang. Og da er 48 min lenge å vente, når man kan slippe unna med 17 min. Er faktisk ikke så sjelden at jeg flytter datamengder på over 50 GB og da er det greit at det skjer rimelig kjapt. Men for folk flest så ser jeg at USB 3.0 ikke har så mye for seg enda, men er da greit at dem er i gang med ny standard før det er skrikende nødvendig med en ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...