Gå til innhold

Erfaringer med Asrock NetTop ION 330


Anbefalte innlegg

Skal ha en HTPC til max 3000,- og har sett litt på denne Asrock NetTop ION. Noen som har erfaringer å dele om den? Gjerne om støynivå, strømbruk og HD avspilling.

 

Trenger en HTPC som kan spille av 1080p i XBMC uten problemer.

 

Om noen har noen forslag til andre HTPC'er av kvalitet så blir jeg glad :) men den må ikke være så mye dyrere enn 3000,-.

Endret av anibanani
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en slik på soverommet og den er satt opp med følgende oppsett:

* Ubuntu 9.04

* XBMC 9.04

* Windows Media center fjernkontroll (Ebay sak: http://cgi.ebay.co.uk/HP-Remote-Control-US...93%3A1|294%3A50 )

 

(Jeg har også en Acer REVOlution R3600 som jeg byttet ut med denne).

Her er min mening om den:

* For støyende til å la stå på hvis man skal sove, men ikke sjenerende når man spiller film (har jo gjerne litt lyd på da)

* Spiller HD-filmer uten problemer (MKV, WMV, MP4 osv) i 720/1080p uten tap

* Lyden overføres via HDMI (stort pluss trenger bare en kabel til tv/forsterker)

* Rask suspend-to-ram funksjon (MYE raskere enn på Aceren)

* Rask recover fra suspend (MYE raskere enn på Aceren)

 

Har også MythTV installert og med VDPAU støtte i den spiller den av HD-kanaler uten problemer.

 

Kort fortalt en meget bra boks som er den perfekte arvtager til den gamle Xboxen. Men det krever endel oppsett av deg for å bli fornøyd (mhp fjernkontroll og slikt).

Lenke til kommentar

Har selv gått å siklet på ASRock'en.

Synes Atom + ION er et vannvittig godt tilbud til alle som ønsker rene mediecenter.

Problemet mitt et er at jeg, i tillegg til å kjøre XBMC Live, også ønsker dualboot med et annet operativsystem. Er derfor redd for at atomet kommer til å slite litt mye.

Ser ut fra tråden oberguru nevner at en slik asus barebone vil kunne takle bedre prosessorer.

Lurer derfor på hvilke grafikkbrikke som sitter på brikkesettet? Hjelper lite med litt bedre prosessor dersom grafikkbrikken ikke støtter VDPAU

Lenke til kommentar

Takker for forslagene! Largie, ser du har XBMC på linux, det blir nok på windows her, så jeg får ikke fordelen av GPU akselerasjon på videoene. Har du testet å spille av HD filmer i spillere som ikke akselererer GPU'en?

 

Den som obergeru pastet ser også veldig interessant ut, den Intel prosessoren er vel bedre enn ION prosessoren? Har egentlig ikke hørt så mye om ION enda, må sjekke litt rundt det.

 

Det er en NVIDIA GeForce 9300 grafikkbrikke som sitter på ASUS'en.

 

Edit:

 

En ting jeg også gjerne vil ha er støtte for WLAN så jeg slipper å trekke en nettverkskabel ned til stua. Ser ikke ut som at Asrocken eller Asus'en støtter WLAN out of the box, men vet dere hvordan mulighetene er for å oppgradere til dette?

Endret av anibanani
Lenke til kommentar

Tenkte det, da er det mulig jeg prøver å sette opp med Ubuntu. Har aldri brukt linux før, og er ikke så keen på å sette meg inn i det bare for et media center til stuen. HTPC'en skal stå i nettverk med windows maskiner, og streame media fra de. Er det noe problem hvis jeg kjører linux på HTPC'en?

Lenke til kommentar

Finnes ganske gode instruksjoner her. Problemet blir da bare å legge inn et alternativt operativsystem å velge hva en vil starte i.

Ser at du vurderer å gå for ASUSen. Er selv ikke helt overbevist. For min del er det VDPAU og mulighet for Wake-on-USB (øker WAF) som er killer-features. Får vel bare vente til utpå høsten og se om andre, like spennende alternativer dukker opp.

 

Edit: Så ikke før nå at nForce 730i inneholdt 9300 brikken på hovedkortet. Da blir plutselig ASUSen veldig mye mer aktuell...

Endret av AndrèFronDrei
Lenke til kommentar

Funker ikke VDPAU på geforce 9300 brikken som er i ASUS'en?

Geforce 9300M GS, 9300 GS, 9300 GE skal ihvertfall støttes i henhold til den listen her.

 

Men jeg har veldig lyst til å bare kjøre windows på htpc'en. Og mulig jeg går for en litt bedre prosessor også hvis det passer.

 

Det er også mulig at windows versjonen av XBMC kommer til å støtte hardware akselerasjon også snart. Det er ihvertfall en kar på forumet der som hevder at han har knukket koden. Før eller siden burde det vel komme uansett.

Lenke til kommentar

anibanani:

Den spiller ikke HD uten GPU støtte, det er blitt sagt tidligere.

Linux har samba støtte og leser fra shares uten problemer. Den har også støtte for en drøss WLAN usb-adaptere. Evnt kjøp en WRT54GL og legg inn Tomato med klientoppsett istedenfor AP ;)

Hvis du trenger mer juice velg å bygg selv, men "bare" for the HTPC variant er ION maskin mer enn nok syntes jeg.

 

Edit: VDPAU støttes av 9300 chipsettet så det er ikke noe problem.... Mer fart i Windows kommer nok det ja, men det er jo litt kjipt å møtte vente når du faktisk har et OS som gir deg alt du trenger :) Men det er et steg å ta, men du får betalt for bryderiet. Jeg har aldri hatt heng eller problemer med mitt Linux oppsett enda

 

AndrèFronDrei:

Problemet ditt med valget i starten vil kreve en form for HID. Dvs IR-fjernkontroller og slikt vil kanskje ikke fungere. Ellers er suspend-to-ram og resume helt problemfritt i Ubuntuen min (med litt modifikasjoner).

 

 

Forøvrig har jeg tenkt å selge denne Acer R3600 maskina, vifta bråker alt for mye til HTPC på soverommet. Hvis noen vil ha en ION-maskin med ferdig Ubuntu + XBMC oppsett er det bare å ta kontakt.

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Largie: Det var det som var så greit med ASRocken; Denne var vist være alt som skulle til for å starte den (Kilde)

 

Ellers er jeg også noe redd for viftestøyen på ASUSen. Prosessor, optisk drev og harddisk kan generere litt for mye temperatur enn det som er heldig i en slik liten innpakning.

 

Har selv en WRT54Gl med ketchup i, og er interessert i hva du mener med "klientoppsett istedenfor AP"

Endret av AndrèFronDrei
Lenke til kommentar

AndreFronDrei:

Jeg har den fjernkontrollen hjemme og den funka ikke på min HP stasjonære, før den lastet inn Windows. Er sikkert BIOS avhengig og HP er jo ikke kjent for å være så kompatible ;)

 

Viftestøy er drepen og jeg har ikke vært noe imponert av Asus på sine viftestyringer. Generelt er jeg ikke imponert over viftestyringene forutenom m-Cubed sine.

 

Når det gjelder klientoppsett i WRT54GL så kan du i menyen Basic -> Network velge under "Wireless mode" en som heter "Wireless client". Da vil "ruteren" koble til et eksisterende WLAN også kan du koble på enheter i LAN portene som kun har RJ45 kontaker (som den gamle xboxen) så er den plutselig trådløs :)

Lenke til kommentar

Er enig, men siden maskinene koster det samme, så går jeg for den med best ytelse. Oppgraderingsmuligheter er også noe jeg syns er viktig, og det virker som at det blir lettere på asus'en.

 

Det jeg har lyst til å gjøre er å kjøre windows, og gå for en prosessor som kan klare å kjøre en hd film selv helt til gpu akselerasjon støttes på windows. Det virker som at XBMC avspilleren er ganske bra, for når jeg kjører en tung 1080p film på pcen min så klarer den det helt smertefritt uten å ligge no særlig på over 40-50% cpu load. Har en AMD Phenom II x4 940 her. Mens hvis jeg kjører samme filmen i f.eks. VLC, så sliter den mye mer, og begynner å hakke av og til.

 

Edit: Hmm.. viftestøy må også tas med i betraktning her.. tror dere at viftestøyen på asusen kan bli så mye at det blir et irritasjonsmoment? Den skal brukes i en stor stue, og det vil jo være lyd fra filmer og sånn når den brukes.

Endret av anibanani
Lenke til kommentar

Det vil være veldig merkelig hvis ikke Asus støtter wake on usb.

 

Maskinene har identisk grafikkort, og begge støtter dxva/VDPAU.

Asus maskinen er mer fleksibel, mens Asrock maskinen bruker mindre strøm er raskere til å boote.

Synes det er merkelig at de ikke har gjort Asrock maskinen helt vifteløs.

 

Det burde være mulig å bytte vifter/ CPU kjøler på Asus maskinen.

Lenke til kommentar

obergeru:

Den støtter garantert wake-on-usb/keyboard/lan/time etc... Standard ACPI saker det :)

 

Asrocken trenger ikke å være raskere til å boote. Den er raskere til våkne opp fra suspend enn Acer varianten jeg sammenlignet med.

 

Asus varianten er mer custom og har desidert mer juice. Men den er også fysisk mye større da: B91xH275xL357 mot B186xL195xH70 (det ene står andre ligger) hvis det har noe å si.

 

Nå ville jeg stilt meg helt andre spørsmål da:

1. Hvor lenge varte XBMC på Xbox1 for deg?

2. Hvor lenge tror du XBMC på en HTPC kommer til å vare for deg, merk HD-filmer?

3. Ser du andre behov i fremtiden, enn å surfe litt lett på nettet med den?

4. Er disse ekstra behovene vits å bruk tid på med å bygge en kraftigere pc som kan støye mer?

 

Personlig har jeg vært meget fornøyd med XBMC på Xbox1 i flere år. Med "tilleggsfunksjonen" med å se HD-film via enten MKV containere eller Blueray / HD-DVD (ja jeg har faktisk endel av dem :)) kommer den til å dekke mine behov for maaaange år framover.

 

En av hovedgrunnene til at jeg gjorde stuntet med å fjerne den gamle xboxen var og få hdmi og mulighet for digitallyd som DTS-HD og slikt i tillegg til BD/HDDVD på soverommet :)

Lenke til kommentar

Har aldri testet xbmc på xbox, bare på windows. Htpc'en kommer nok bare til å brukt til å se HD filmer i et par år fremover. Det eneste jeg vil unngå er å kjøpe en HTPC også se at det hakker når jeg kjører 1080p filmer. Har mest lyst til å kjøre windows, siden jeg aldri har brukt linux før. Må se litt mer på disse forskjellige løsningene, har fortsatt litt tid før jeg kjøper noe.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...