Gå til innhold

Pirate Bay-dommer ikke inhabil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ok. takker. At de faktisk skal saksøke sverige for brudd på menneskerettighetene er jo litt å ta i synes jeg..

 

Staten hivde inn en dommer som var inhabil i en sak som er ganske subjektive siden de ikke har brutt loven på noe vis etter svensk lov. Altså justismord på sitt vis. Hvorfor skal de ikke klage på det?

Selve rettsaken er ikke engang støttet av svensk lov, den er dratt i gang av RIAA med flere.

Lenke til kommentar

Sitat dagbladet.no :

 

"Også dommeren i ankesaken har for øvrig vært medlem av Svenska Föreningen för upphovsrätt."

 

 

Hvilket antakelig forklarer hvorfor de drar inn menneskerettigheter i saken. Ettersom de ikke får en rettferdig saksbehandling. Er jo helt utrolig at det er mulig å få¨ENDA en inhabil dommer satt inn i saken...

Endret av black_knight
Lenke til kommentar

Er ikke direkte uenig i det MrLee, men så langt jeg kan se er faktisk ikke de objektive kriteriene for inhabilitet til stede. At man er medlem av en organisasjon med et gitt formål er ikke nok i den sammenheng. Så objektivt var nok dommeren habil, men av hensyn til at dette er en meget spesiell og prinsipiell sak burde dommeren av hensyn til framtidig tvil trukket seg.

 

@Melkekartong:

Å sammenstille inhabilitet og at man mener dommen er feil er direkte bristende logikk. Man kan faktisk fatte en helt korrekt domsslutning selv om man i ettertid blir erklært inhabil. Akkurat som at en domsslutning kan være riv ruskende gal selv om dommeren er habil i ett hvert henseende.

 

Dommen er ellers etter min tolkning av gjeldende rett helt korrekt med unntak av at jeg mener det er betydelige feil ved straffeutmålingen. Særlig gjelder dette erstatningsbeløpet.

 

@del_diablo:

Det er påtalemakten i Sverige som har reist saken så vidt meg bekjent. Og påtalen var i henhold til gjeldende svensk rett på området. Anmeldelsen kommer dog fra film- og platebransjen, men slik er det med de fleste anmeldelser, de kommer fra en tredjepart.

Lenke til kommentar
Jeg mener han var inhabil, men det kommer vel av at jeg mener TPB-dommen er feil :p

Jeg synes habiliteten er trukket nok i tvil til at det bør oppnevnes en ny dommer. Det mener jeg helt uavhengig av dommen. Vi får se hvordan det går i neste rettsinstans. Der er det forhåpentligvis andre (og flere) dommere.

 

Åpenhet or ryddighet rundt prosessen bør være et minimumskrav.

 

ok. takker. At de faktisk skal saksøke sverige for brudd på menneskerettighetene er jo litt å ta i synes jeg..

Nå vet jeg ikke hvilke menneskerettigheter de konkret tenker på, men jeg ser ikke bort i fra at de kan tvile på at enkelte av menneskerettighetene er overholdt.

Lenke til kommentar
ok. takker. At de faktisk skal saksøke sverige for brudd på menneskerettighetene er jo litt å ta i synes jeg..

 

Staten hivde inn en dommer som var inhabil i en sak som er ganske subjektive siden de ikke har brutt loven på noe vis etter svensk lov. Altså justismord på sitt vis. Hvorfor skal de ikke klage på det?

Selve rettsaken er ikke engang støttet av svensk lov, den er dratt i gang av RIAA med flere.

 

 

mmmm.

 

bullshit!

Lenke til kommentar
ok. takker. At de faktisk skal saksøke sverige for brudd på menneskerettighetene er jo litt å ta i synes jeg..

 

Ah ironien...

 

Med tanke på hvordan de selv driter i/på FN menneskerettighetserklering er det jo bare å forvente at de skriker når de selv rammes.

Lenke til kommentar
Regner med at denne saken kommer til å gå heilt til høyesterett uansett...

har dem mulighet til det om ankeinstans opprettholder dommen, eller hva det nå kalles?

 

Ja, selv om hovrätten opprettholder dommen kan det være ankemuligheter til høyesterett. Så godt kjenner jeg ikke detaljer i svensk rett, men det er vel slik i Sverige også at dommer av såpass prinsipiell betydning lar man gå hele veien om det ankes.

Lenke til kommentar
Med tanke på hvordan de selv driter i/på FN menneskerettighetserklering er det jo bare å forvente at de skriker når de selv rammes.

 

Sist gang jeg sjekka driter de bare i DMCA, og tilsvarende siden de ikke er dekket og dermed er immun mot heksejakta.

Og når har de ignorert dem?

 

Da bør du lese litt mer Artikkel 27, 2 avsnitt

 

At TPB skal begynne å hyle om "menneskerettigheter" er komisk.

Gutta er kriminelle. Ferdig med det.

At de tror de slipper unna med det tyder på at de er rimerlig korka i tillegg.

Lenke til kommentar
At TPB skal begynne å hyle om "menneskerettigheter" er komisk.

 

................. Her brister logikk. De hyler siden de fikk en inhabil dommer, tenk over sakens alvor. En inhabil dommer tilsvarer justismord. De drar i gang rettsaken på andre side siden rettsak nr 1 ikke ble fair gjordt en gang, tenk på sakens alvor. Det var allerede trukket tvil på dommern før runden var over, og ingenting ble gjordt.

 

Gutta er kriminelle. Ferdig med det.

At de tror de slipper unna med det tyder på at de er rimerlig korka i tillegg.

 

http://static.thepiratebay.org/ms-loveletter.txt

For å dra ut noen linjer:

This letter serves as notification under the Digital Millennium Copyright

Act, 17 U.S.C. § 512, or equivalent notice provisions of your local law,

that content currently residing within your computer system infringes on the

copyrights of Microsoft Corporation.

The infringing material residing on your system is the source code for

Windows 1998, Windows NT, and/or Windows 2000.

We appreciate your cooperation in this matter. Please advise us regarding

what actions you take.

DMCA og tilsvarende er ikke i Europa, bortsett fra Storbritannia og Frankrike.

De har ikke kildekoden på sine servere som de blir anklaget for, og TBP er ikke mer en en linker i likehet med f.eks Google.

Og den siste jeg dra frem, "we appreciate your cooperation". Noen andre en meg som finner denne rar? PGA DMCA står denne her, er du i et land med DMCA er du tvunget til å gi etter. Selv om du ikke har brutt loven en gang. Google og andre søkemotorer stasjonert i USA har egne folk som fjerner linker fordi de ikke har noe som helst valg. TPB er ikke dekket av DMCA eller tilsvarende lov, derfor gidder de ikke å gi etter. Er du stasjonert i USA og får et DMCA notis fjerner du det, eller havner i en grunnløs rettsak som du ikke kan vinne. Selv om du har fraskrevet deg ansvaret over hva du linker til.

De linker i gang til proxy tjenester, de har bayword og slopsbox.

Deres hoved agenda er angående copiright og tøvet rundt der, og det er der saken ligger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...