Gå til innhold

Superdatamaskin som fjernvarme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal 10 liter vann på 60C bidra med fjernvarme? (stort spørsmålstegn). Jeg kunne tenkt at det hadde vært godt nok til en veggmontert radiator eller to i eget hus, men dette virket merkelig. En annen ting jeg ikke forstår er at de skal få vannet til å holde 60C ut av maskinene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Skal 10 liter vann på 60C bidra med fjernvarme? (stort spørsmålstegn). Jeg kunne tenkt at det hadde vært godt nok til en veggmontert radiator eller to i eget hus, men dette virket merkelig. En annen ting jeg ikke forstår er at de skal få vannet til å holde 60C ut av maskinene.

 

det er jo ikke snakk om en 10-liters bøtte som skal bidra med fjernvarme, det går 30 liter gjennom systemet pr sekund.

dvs at 1800 liter vann pr minutt som holder 60 grader.

all denne varmen overføres til ett fjernvarme-anlegg, som kan varme opp en god del hus :)

det at det bare er 10 liter i kjøleanlegget har jo ingenting å si, det sirkulerer jo rundt hele tiden.

Lenke til kommentar

Jeg forstår også det Akalla, men hvordan skal servere kunne sørge for at 1800 liter vann holder 60C til enhver tid.

 

Termofysikk er ikke så vanskelig, de har sikkert tatt fram kalkulatoren i løpet av prosessen ^^
Hvem har sagt det er vanskelig, men forklar det :)

 

EDIT:

Hvilke fjernvarme-leverandører i Norge er det som har et vanndistribusjonsnett man bare kan koble seg til for å bidra med sin slump varmt vann? Som regel er slike nett kun lagt mot søppelbrenningsannlegg her i Norge. Er kun i Sverige jeg har hørt om slike "bidra med din slump" annlegg. I det siste har også det meste av søppel fra Norge begynt å kjøres over grensa til søppelbrenning og fjernvarmeannleggene i sverige fordi det blir for dyrt å brenne det i Norge.

 

Vi får håpe vi får nok serverparker i Norge til å tjene noen husstander siden vi mister søpla vår ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Skal 10 liter vann på 60C bidra med fjernvarme? (stort spørsmålstegn). Jeg kunne tenkt at det hadde vært godt nok til en veggmontert radiator eller to i eget hus, men dette virket merkelig. En annen ting jeg ikke forstår er at de skal få vannet til å holde 60C ut av maskinene.

Jeg kan ikke særlig mye om dette, men i artikkelen er det snakk om 30 liter på 60C per sekund. Jeg vet ikke hvordan man regner det ut, men jeg regner med det blir noen kWh?

Lenke til kommentar
Jeg forstår også det Akalla, men hvordan skal servere kunne sørge for at 1800 liter vann holder 60C til enhver tid.

 

Termofysikk er ikke så vanskelig, de har sikkert tatt fram kalkulatoren i løpet av prosessen ^^
Hvem har sagt det er vanskelig, men forklar det :)

 

Det står altfor lite i denne artikkelen for å virkelig vurdere dette, måtte nesten ha visst hvor mye effekt de henter ut fra hver modul og hvor mange slike moduler det er.

 

Sikkert ikke usannsynlig at det er over 100 moduler? Hver modul gir vannet gjennomsnittlig 100W varme til en hver tid?

100 * 100W = 10KW

(Husk tap også seff)

 

10Kw varme er ikke veldig mye, men som sagt, de har nok regnet på dette, og det sikkert mye mer varme de greier utnytte.

Husk også at det står ingenting om at den skal drive med oppvarming helt alene? =)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Det er derfor jeg stiller et rimelig enkelt spørsmål. Hvordan skal de klare å sørge for at vann som kommer ut av en server holder 60C?

 

Er det mange som har drevet med vannkjøling av pc komponenter her (som undertegnede og flere i forumet)?

Vannet gjennom et sterkt overklokket system som går gjennom avanserte og optimale blokker på både CPU, GPU, NB og andre komponenter som kan holde oppimot 100C, holder ofte maksimalt vanntemp i spekteret 25-40C.

 

Derfor er det et mysterium for meg hvordan de skal klare overføre så mye effekt fra komponentene at vannet vil holde 60C ut av serveren. Mine systemer har ligget på en gjennomstrøming oppimot 1000 liter i timen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er det mange som har drevet med vannkjøling av pc komponenter her (som undertegnede og flere i forumet)?

Vannet gjennom et sterkt overklokket system som går gjennom avanserte og optimale blokker på både CPU, GPU, NB og andre komponenter som kan holde oppimot 100C, holder ofte maksimalt vanntemp i spekteret 25-40C.

 

Derfor er det et mysterium for meg hvordan de skal klare overføre så mye effekt fra komponentene at vannet vil holde 60C ut av serveren. Mine systemer har ligget på en gjennomstrøming oppimot 1000 liter i timen.

 

Det står jo i artikkelen at det er snakk om to bladesentre, ikke én normal desktop-maskin. Antar en tetthet på 2 CPUer per blade og 8 blades per bladecenter, så har en 32CPUer å kjøle. Kjører du nyere Xeon-prosessorer har du en TDP på mellom 80W og 130W per CPU. Klarer du å overføre 50% av det over i vannet (tøysetall tatt ut av luften) har du 1600W overført til vannet til enhver tid. Det er ikke så urealistiske tall, egentlig. Det er ikke uten grunn at kjøling er et av de viktigste (og vanskeligste) moment å ta med når en skal designe et datasenter.

Lenke til kommentar
Det er derfor jeg stiller et rimelig enkelt spørsmål. Hvordan skal de klare å sørge for at vann som kommer ut av en server holder 60C?

Varmepumpe-prinsippet. Bare for sammenligning så er det helt vanlig at en luft/luft varmepumpe for vanlige hus henter varme fra den kalde siden med 0°C og pumper det ut på den varme siden i form av 25°C. Her kan godt kjølevannet ligge på ~20°C i maskinene og varmtvannet ut ligge på ~60°C. (Dog, håper jeg det er noe høyere pga Listeria-fare)

 

Denne måten å gjenbruke varmeenergien på mener jeg er smart på de plassene der energien man får ut er verd investeringskostnaden. Med andre ord: veldig korte avstander (ikke kilometer med nedgravde rør), store bygg og kaldt klima.

Lenke til kommentar
Er det mange som har drevet med vannkjøling av pc komponenter her (som undertegnede og flere i forumet)?

Vannet gjennom et sterkt overklokket system som går gjennom avanserte og optimale blokker på både CPU, GPU, NB og andre komponenter som kan holde oppimot 100C, holder ofte maksimalt vanntemp i spekteret 25-40C.

 

Derfor er det et mysterium for meg hvordan de skal klare overføre så mye effekt fra komponentene at vannet vil holde 60C ut av serveren. Mine systemer har ligget på en gjennomstrøming oppimot 1000 liter i timen.

 

Det står jo i artikkelen at det er snakk om to bladesentre, ikke én normal desktop-maskin. Antar en tetthet på 2 CPUer per blade og 8 blades per bladecenter, så har en 32CPUer å kjøle. Kjører du nyere Xeon-prosessorer har du en TDP på mellom 80W og 130W per CPU. Klarer du å overføre 50% av det over i vannet (tøysetall tatt ut av luften) har du 1600W overført til vannet til enhver tid. Det er ikke så urealistiske tall, egentlig. Det er ikke uten grunn at kjøling er et av de viktigste (og vanskeligste) moment å ta med når en skal designe et datasenter.

Jeg så også at det var snakk om HTC maskiner, så ikke tro jeg misset det. 2 CPUer per blade vs 1 CPU, 1 GPU, 1 NB per HK er ikke store forskjellen når vi snakker overklokking av alt i Desktopen :). Så akkurat det forklarer nok ikke akkurat dette.

 

Simen1 forstod dog dette og kommer med en god forklaring :thumbup:. For de som ikke er klar over dette ville en vanntemp på 40-60C på komponentene vært den sikre død for disse serverne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Prøvde å finne noen litt bedre kilder på nettet, hvor bedre enn ETHs egne sider. Der finnes den originale meldingen som sier at det er 30 L/min, ikke 30 L/s, og at vannet skal ha ca 60 grader i det det kommer til komponentene det skal kjøle, som skal holdes på under 85 grader. Vannet vil ha en temperatur på ca 65 grader i det det går inn i varmeveksleren.

 

Jeg regner med at IBMs egne ingeniører vet om en vanntemperatur på 60 grader betyr en sikker død for komponentene eller ikke.

Lenke til kommentar

CPU kan bygges sånn at de tåler 100-120 °C. Det er faktisk veldig enkelt også, men det har noen bieffekter: Spenningen må heves litt, klokkehastigheten må reduseres, innpakningen må tåle temperaturen over tid og nabokomponenter som f.eks kondensatorer må skjermes mot varmen. Altså kjøles på andre måter.

 

F.eks er det vanlig at intelprosessorer til bærbare er spesifisert for å tåle ganske mye høyere temperatur enn originalt (tenk hybelkaniner i vifta, PC i senga etc). Eksempelvis C2D P8400 som er spesifisert for bruk ved 105°C.

 

Thermal Specification: The thermal specification shown is the maximum case temperature at the maximum Thermal Design Power (TDP) value for that processor. It is measured at the geometric center on the topside of the processor integrated heat spreader. For processors without integrated heat spreaders such as mobile processors, the thermal specification is referred to as the junction temperature (Tj). The maximum junction temperature is defined by an activation of the processor Intel® Thermal Monitor. The Intel Thermal Monitor’s automatic mode is used to indicate that the maximum TJ has been reached.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...