Gå til innhold

Samsung med mini-SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Maksimal sekvensiell båndbredde er lite relevant for denne typen SSDer.

Jeg savner: 4KB random IOPS data (maks og sustained), levetid, wear leveling info, accesstime, cache størrelse, sustained transfer.

Problemet med de fleste 1" SSDer har tidligere vært mangel på cache som har ført til mye frysing (ala OCZ Core), lav sustained sekvensiell overføringshastighet, og dårlig random write.

 

Jeg kan ikke kritisere hardware for dette direkte, siden produsenten selv ikke oppgir dette, og heller ingen av sidene som rapporterte denne nyheten i forgårs hadde info om dette.

Lenke til kommentar

Synd det ikke står noe om de viktige spesifikasjonene. De mindre viktige (sekvensielle) virker i hvert fall lovende. Med høyst usikker reell ytelse så får vi vel bare vente på tester.

 

Prisen blir antagelig bra siden de sikter seg inn mot OEM med disse modellene.

 

Ellers så ønsker jeg bedre utvalg av gode SSDer med ZIF eller PATA. Jeg har nemlig noen eldre bærbare PCer som kunne trengt en kraftig oppgradering av diskytelsen.

Lenke til kommentar

En delvis grei antagelse wim. Produktet må også sees ut fra produsentens historikk, om det er noe data tilgjengelig fra produsenten som ikke kom med i pressemeldingen, spesifikasjoner på konkurrerende løsninger. Og selvfølgelig kan man se an produktets arkitektur om informasjon på den er tilgjengelig.

 

Denne SSDen er veldig liten, har veldig lav maks effekt (0,3W), og har høy maks sekvensiell hastighet. Dette tyder arkitekturmessig på at produsenten har gått for en strømeffektiv kontroller som vil kunne flytte data sekvensielt effektivt.

Dette er spekulasjon, men jeg vil tro man har gått for en kontroller med ~6-10 parallelle databusser for NAND der 2 går til hver NAND-brikke, og 1-2 kontrollbusser for NAND, samt en middels størrelse lav-ytelse lav-effekt cache (2-8 MB?) for å unngå en del stuttering.

Dette vil gi potensiale for høy maks sekvensiell hastighet om data er riktig plassert (stripet over alle NAND-plan) men gi random read/write på nivå med 1-2 brikker i parallell og veldig dårlig skalering ved QD. Sustained write vil sansynligvis være i størrelseorden 40-60MB/s.

Ytelsen på en slik enhet vil i praksis ligge i området rundt nye 7200RPM 2,5" harddisker (med potensialet for å knuse disse på enkelte ting), men ta opp mye mindre plass og vekt, og bruke mindre strøm.

Om produsenten har tenkt på pålitelighet og litt levetid er det sansynligvis også implementert en elementær form for ECC og wear leveling.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...