Gå til innhold

Virtualbox 3.0 beta er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne så jo meget lekker ut! Betyr det at det nå er full OpenGL 2.0-støtte? Inntil var det jo opptil 50%. Støtte for Direct3D ser jo også meget spennende ut!

 

Hvordan er dette ift. Vmware workstation? Får se om jeg får tid til å prøve det.

Har brukt begge deler. Jeg fikk ikke til å kjøre >1 CPU-kjerne i Virtualbox (2.x), mens i VMware kan man velge én eller to. De mer avanserte nettinstillingene er også en fordel for VMware. Det jeg likte bedre med Virtualbox, er at det virker "lettere" og har noe støtte for 3D. Og nå med versjon 3 begynner det jo å bli virkelig interessant. Får se om jeg får tid til å prøve beta'en før den endelige versjonen er ute... Ser etterhvert ut til å bli en grei erstatning der Wine ikke får det til det her!

Lenke til kommentar
virtualbox er fortsatt gratis? er det heroinprinsippet på gang her eller? gi det vekk gratis til brukerne har implementert det i systemene sine og er hekta, så innfører man lisenser?

 

jeg mener; hva er sun's motivasjon for å gi vekk dette her gratis - i motsetning til vmware?

Dersom det noensinne skjer at virtualbox blir totalt lukka, kommer nok noen til å ta virtualbox ose(open source edition) som er under GPL-lisensen, og utvikle den videre :)

Lenke til kommentar

Har brukt virtualbox en god stund nå, den eneste tingen jeg virkelig savnet var støtte for flere kjerner, så ser fram til SMP support! Tror jeg står over å hive meg på en beta, men jeg kommer ihvertfall til å oppgradere så kjapt de lanserer gold versjonen. Pluss støtte for directx gjør jo at vbox plutselig er ett skikkelig alternativ til wine

Lenke til kommentar
virtualbox er fortsatt gratis? er det heroinprinsippet på gang her eller? gi det vekk gratis til brukerne har implementert det i systemene sine og er hekta, så innfører man lisenser?

 

jeg mener; hva er sun's motivasjon for å gi vekk dette her gratis - i motsetning til vmware?

Dersom det noensinne skjer at virtualbox blir totalt lukka, kommer nok noen til å ta virtualbox ose(open source edition) som er under GPL-lisensen, og utvikle den videre :)

ok, det høres jo i det minste litt betryggende ut. men er fortsatt nyskjerrig på hvilket motiv sun har med utviklingen av virtualbox.

 

ps: noen som ser for seg at det går an å kjøre spill i VB under linux i forutsigbar fremtid? ser eksperimentell 3d støtte begynner å komme på plass, men det er et stykke igjen. må ha mindre enn 30% ytelsestap før det kommer skikkelig i bruk tror jeg.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
ok, det høres jo i det minste litt betryggende ut. men er fortsatt nyskjerrig på hvilket motiv sun har med utviklingen av virtualbox.

 

Jeg er mer redd for hva som skjer med Virtualbox nå som Oracle tar over Sun skuta. Er det noe Oracle er flink til så er det å tjene penger på det de driver med..

Lenke til kommentar
virtualbox er fortsatt gratis? er det heroinprinsippet på gang her eller? gi det vekk gratis til brukerne har implementert det i systemene sine og er hekta, så innfører man lisenser?

 

jeg mener; hva er sun's motivasjon for å gi vekk dette her gratis - i motsetning til vmware?

Netopp dette som er kjernesaken i fri programvare. Gratis å laste ned, og så kjøper du support dersom du trenger det.

(er det ikke slik?)

 

Digg at det endelig har kommet Direct 3D støtte! Vært et stort savn egentlig.

Lenke til kommentar
jeg mener; hva er sun's motivasjon for å gi vekk dette her gratis - i motsetning til vmware?

 

VMware har Player som er gratis og Sun har Virtualbox Open Source Edition. Hvis du trenger støtte for OVF, USB, iSCSI, virtuelle gigabit eller sata-enheter så kan du ikke bruke open source-versjonen. Den fulle versjonen (ikke open source) er likevel tilgjengelig gratis for personlig bruk.

 

Lars

Lenke til kommentar

Poenget med å lage Virtualbox må jo bli å delta på virtualiseringskappløpet. Det kan være gode penger å hente for den rette aktøren.

 

Nå er det også kommet veldig mange forskjellige konkurrenter på banen, så framtiden bli spennende. Men holder en knapp på VMware som jeg har fått smaken på. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...