Gå til innhold

Stort anti-spamsystem stenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg SORBS har blitt litt "pain in my ass". Har selv hatt og har problemer med en range på 10 ipadresser fordi de har valgt å definere en hel subrange som "spammere".

 

For det første har det vært virkelig problematisk å komme i kontakt med de for å få fjernet ipadressene, og jeg har selv fått samme "forespørselen" om donasjon. "Mine" ipadresser har ikke spammet en nanometer.

Lenke til kommentar

Jeg krysser fingerne for at SORBS forsvinner, og jeg har jobbet en del med antispam selv i bedriftssammenheng.

 

Bolson:

Har samme opplevelser som deg og det er for dumt å skulle forklare kunder som i verste fall har fått virus på en laptop og hatt den med i bedriftsnettverket som igjen har sørget for at hele deres nett har blitt svartlistet og så må betale for å løse seg ut fra en RBL liste. Helt idiotisk og totalt i mot prisippet til RBL.

 

Todda7:

Ja, ellers hadde ikke SORBS vært et problem.

 

Cybah:

Jeg tror mye teknisk rundt dette er et mysterium for deg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg krysser fingerne for at SORBS forsvinner, og jeg har jobbet en del med antispam selv i bedriftssammenheng.

 

Bolson:

Har samme opplevelser som deg og det er for dumt å skulle forklare kunder som i verste fall har fått virus på en laptop og hatt den med i bedriftsnettverket som igjen har sørget for at hele deres nett har blitt svartlistet og så må betale for å løse seg ut fra en RBL liste. Helt idiotisk og totalt i mot prisippet til RBL.

 

Todda7:

Ja, ellers hadde ikke SORBS vært et problem.

 

Cybah:

Jeg tror mye teknisk rundt dette er et mysterium for deg.

Javel? Makan til jævel du har lyst til å være idag :)?
Lenke til kommentar

Det er synd hele systemet går ned, men samtidig er jeg enig med kritikerene i hvordan dette har vært drevet. SORBS har vært alt for agresiv i blaclisting, og det a du må betale "bot" er ganske latterlig. I mange tilfeller er det ISPer som får kunder svartelistet og realistisk sett ikke kommer til å gidde å betale for å fjerne svartelistingen.

 

I den ideelle verden så har alle stårlkontroll på alle sine maskiner, men det er ikke realistisk, og mange vanige brukere får trojanere på maskinen som spammer. Svartelisting med gratis request for fjerning fra listen er det man må bedrive, ellers vil alt for mange henge igjen på svartelistene selv etter at trusselen er fjernet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvilken løsning man velger kommer ann på hvor mange oppslag du må gjøre mot tjenesten. Dersom du driver en liten lokal og privat server så er gratistjenesten ypperlig. Men om du bruker den i kommersiell tjeneste hvor trafikken er betraktelig høyere så skal du egentlig betale for tjenesten. Dette gir samtidig en fordel da du laster ned datafilene i fra Spamhaus og lager en egen tjeneste lokalt som du gjør oppslag mot. Med et par hundre oppslag i minuttet så vil en slik tjeneste være raskere.

 

Men som privat, kjør gratisutgaven :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...