Gå til innhold

Raskere oppstart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres veldig tvilsomt ut, Windows gjør jo en del allerede for å gjøre oppstarten raskere har vanskelig å se hvilke teknikker man skal bruke for å gjøre den enda 20% raskere.

 

Virker litt som de såkalte "RAM optimizerne" som var populære for en del år tilbake og som bare var humbug.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Høres veldig tvilsomt ut, Windows gjør jo en del allerede for å gjøre oppstarten raskere har vanskelig å se hvilke teknikker man skal bruke for å gjøre den enda 20% raskere.

 

Selvfølgelig er det mulig å få oppstarten 20% raskere. Er jo f.eks. noen som senket oppstartstiden fra 45 til 5 sek med fedora og en eee. Så at det er mulig å senke oppstartstiden med 20% på windows synes jeg ikke høres tvilsomt ut.

Lenke til kommentar

Jeg har vært veldig fornøyd med Diskeeper defragmentering, som var en soleklar forbedring over vanlig Windows defrag. Derfor tror jeg absolutt at de kan ha bedre optimiseringsrutiner for oppstart enn det som finnes som standard.

 

Tror ikke det nødvendigvis det bare har noe med fjerning av prosesser og programmer å gjøre heller.

Lenke til kommentar

Windows 7 innkluderer faktisk verktøy for å forbedre oppstartstiden, dog de er ikke automatiske men kan lett kjøres gjennom :

Control Panel\All Control Panel Items\Troubleshooting\System and Security > Performance

 

Da sjekker windows 7 for problemer som gjør oppstart treg og gir deg følgende valg :

 

 

Lenke til kommentar
Windows 7 innkluderer faktisk verktøy for å forbedre oppstartstiden, dog de er ikke automatiske men kan lett kjøres gjennom :

Control Panel\All Control Panel Items\Troubleshooting\System and Security > Performance

 

Tja, en liten feil med den der da: Den gir deg ikke valget om Windows sine deamons. Ved å forandre massivt rundt der er det stor gevist.

Lenke til kommentar
Høres veldig tvilsomt ut, Windows gjør jo en del allerede for å gjøre oppstarten raskere har vanskelig å se hvilke teknikker man skal bruke for å gjøre den enda 20% raskere.

Selvfølgelig er det mulig å få oppstarten 20% raskere. Er jo f.eks. noen som senket oppstartstiden fra 45 til 5 sek med fedora og en eee. Så at det er mulig å senke oppstartstiden med 20% på windows synes jeg ikke høres tvilsomt ut.

Jeg leste om et ekstremforsøk i denne sjangeren. Der hadde de klart å tyne oppstarttiden ned i under ett sekund på en Linux-distro ved å trimme distroen kraftig i tillegg til å bruke diskoptimaliserings-teknikker. Altså ett sekund fra bios er ferdig til skrivebordet er på plass uten timeglass.

 

XP og særlig W7 er selvsagt mye større OS enn en slik topptrimmet distro. Dermed vil man aldri kunne få de i nærheten av ett sekund. Men en betydelig reduksjon fra i dag burde være fullt mulig. Da tenker jeg ikke på bare 20% (som sikkert er meget enkelt å oppnå) men 50-70% kortere oppstartstid.

 

Teknikkene som brukes er blant annet å redusere antallet aksesser i filsystemet. Ikke antall MB som skal leses (og dermed redusert funksjonalitet). En måte å redusere antallet aksesser på er å detektere rekkefølgen på filene som brukes og la diskprogrammet legge filene sekvensielt etter hverandre. En annen teknikk er å forhåndslaste filer som trengs senere når f.eks prosessoren jobber 100% i oppstarten. Målet er å få flest mulig filer forhåndslest til det øyeblikket de trengs. Under en optimal oppstart er det ingenting som trenger å vente på noe annet. Prosessoren jobber 100% og harddisken leser kontinuerlig 100% sekvensielt helt til oppstarten er ferdig.

 

Ser man på CPU-last, MB/s fra harddisken og antall aksesser under oppstart av XP eller W7 så ser man at CPU jobber bare ~20% av tiden, harddisken leser bare for fule guffer ca 20% av tiden og antallet aksesser er så stort at det begrenser hastigheten drastisk. Det er forsåvidt en av hovedgrunnene til at SSD gir mye raskere oppstart enn HDD. Alt i alt tror jeg det er potensiale for ca 80% redusert oppstartstid i XP og ca 60-70% W7. Hvor stor del av dette potensialet som lar seg realisere med slik programvare kommer selvsagt veldig mye an på programvaren. Jeg synes 20% er en respektabel start.

Lenke til kommentar

Jeg har sett så mye tull for å optimalisere Windows de siste 10 årene at jeg forholder meg evig skeptisk som sagt RAM optimizere, Registry Optimizere osv osv pluss mye tullball der man skal inn i registeret for å endre hvordan systemet fungerer for å gi bedre ytelse.

 

Når man faktisk sjekker det vitenskapelige grunnlaget til disse programmene farer de bare med tull og i værste fall ender de opp med å gjøre Windows tregere.

 

Man skal aldri tro på et program som sier det skal gjøre Windows bedre eller raskere før man har sett det Vitenskapelige grunnlaget. Jeg vedder forøvrig på at de aller fleste her ikke har peiling på hvilke optimaliseringsrutiner Windows allerede benytter. Dermed blir det enda tåpeligere å uttalse seg om hva som skal gjøres osv.

 

En del av det feks simen1 beskriver gjøres uansett allerede. Og har blitt gjort det siden Windows 2000 så er absolutt ingen ny ide.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Høres ut som en ny version av BootVis, som Microsoft lanserte som boottracking applikasjon for administratorer.

Ved å kjøre boootvis og studere oppstartsprosessen kan man ved å slå av autostartfunksjoner og servicer ned boottiden betraklig.

Jeg synnes ikke 20% forbedring fra en standart XP installasjon høres veldig mye ut.

Lenke til kommentar

Bootvis gjør jo allerede denne jobben bra for windows XP ihvertfall, og bootvis (gratis fra microsoft) er jo nestne like gammelt som windows xp.

 

Personlig så synes jeg ikke det er såfryktelig relevant med hvor lang tid det tar for en kald-boot. Siden hibernate ble mulig og godt støttet så er det ikke lenger noen grunn til å restarte maskinen ved mindre systemet krever det i forbindelse med installasjon av drivere eller lignende. Hibernate er mye raskere, og bevarer statusen på alt du holder på med. Med en SSD er oppstart fra hibernate status så og si umiddelbar. Jeg tror det at folk som fremdeles driver å slår av og på maskinene sine på gammel metode enten ikke vet om hibernate funksjonen, eller bare gjør det av gammel vane rett og slett.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...