Gå til innhold

Lynkjapp SSD fra Super Talent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med de viktige spesifikasjonene? Hvor er de?

 

Etter det har blitt klart at ingen av produsentene oppgir de specsene som faktisk er relevante for om disken vil gi en god flyopplevelse så har jeg bestemt meg for å ikke kjøpe noe som helst innenfor SSDer før den har blitt testet på anandtech. Jeg tviler faktisk på at vi noen gang vil få relevante stats som random write numre oppgitt. Det er så mye mer "salgbart" og oppgi burst transfer tall *sadface*

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Den her er jo ikke noe bedre enn vertexen, eller x25-m.... Skriv er ikke veldig viktig i en consumer SSD. målet er å skrive minste mulig til en SSD egentlig, ihvertfall på dette nivået. kjører du enterprise disker blir det noe helt annet?

 

Vertex yter elendig.

 

At en disk har 5 års reklamasjonsrett i Norge spiller ingen rolle for meg. Hvis produsenten ikke kan garantere at disken varer i mer enn 3 år, gidder jeg ikke bruke den. Hvis harddisken går i stykker er det en mager trøst at jeg kan få en ny en pga norsk forbrukslov.

Det er så mye ekstraarbeid, selv med back up, at jeg helst vil unngå at disken går i stykker.

Reinstallasjon av OS kan ta tid, og det er ikke sikkert du bestandig har så mye ledig tid.

 

Jeg vet at et produkt kan gå i stykker før tiden selv om det har lang garanti, men garantien hinter i allefall litt til hvor lenge produsenten selv tror produktet varer.

Lenke til kommentar
Prisen virker lovende. Nå er jeg bare spent på hvor bra den yter. Med høyst usikker ytelse er det høyst usikkert om den egentlig er særlig interessant.

 

 

Hva med de viktige spesifikasjonene? Hvor er de?

 

Etter det har blitt klart at ingen av produsentene oppgir de specsene som faktisk er relevante for om disken vil gi en god flyopplevelse så har jeg bestemt meg for å ikke kjøpe noe som helst innenfor SSDer før den har blitt testet på anandtech. Jeg tviler faktisk på at vi noen gang vil få relevante stats som random write numre oppgitt. Det er så mye mer "salgbart" og oppgi burst transfer tall *sadface*

 

-Stigma

 

Denne er lik de andre Samsung baserte 128mb cache SSD'ene, med siste Samsung kontrolleren, og det finnes mye info om ytelsen, både random og sekvensiell om en leser reviews på Corairs 128/256gb versjoner av denne... Ikke noen konge dette her, X25-M er fremdeles 1. valget imho, og Indilinx baserte Vertex/Supertalent står ikke noe tilbake for denne (med unntak av fragmentering, som rettes ved TRIM tool, eller automatisk ved TRIM FW om kort tid)...

 

"Equipped with a SATA-II interface, Samsung's newest controller, 128MB of SDRAM cache and MLC NAND Flash chips, the MasterDrive SX SSD delivers exceptional performance and reliability."

 

En fordel denne Samsung baserte kontrolleren har, er at den "trimmer" disken i idle modus, selv om jeg ikke har mye erfaring med denne metoden, får den skryt fra enkelte..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Hva med de viktige spesifikasjonene? Hvor er de?

 

Etter det har blitt klart at ingen av produsentene oppgir de specsene som faktisk er relevante for om disken vil gi en god flyopplevelse så har jeg bestemt meg for å ikke kjøpe noe som helst innenfor SSDer før den har blitt testet på anandtech. Jeg tviler faktisk på at vi noen gang vil få relevante stats som random write numre oppgitt. Det er så mye mer "salgbart" og oppgi burst transfer tall *sadface*

 

-Stigma

 

Problemet er jo også at å ha bedre ytelse på random-write gjerne går på bekostning av disse transfer-tallene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Den her er jo ikke noe bedre enn vertexen, eller x25-m.... Skriv er ikke veldig viktig i en consumer SSD. målet er å skrive minste mulig til en SSD egentlig, ihvertfall på dette nivået. kjører du enterprise disker blir det noe helt annet?

 

Vertex yter elendig.

 

At en disk har 5 års reklamasjonsrett i Norge spiller ingen rolle for meg. Hvis produsenten ikke kan garantere at disken varer i mer enn 3 år, gidder jeg ikke bruke den. Hvis harddisken går i stykker er det en mager trøst at jeg kan få en ny en pga norsk forbrukslov.

Det er så mye ekstraarbeid, selv med back up, at jeg helst vil unngå at disken går i stykker.

Reinstallasjon av OS kan ta tid, og det er ikke sikkert du bestandig har så mye ledig tid.

 

Jeg vet at et produkt kan gå i stykker før tiden selv om det har lang garanti, men garantien hinter i allefall litt til hvor lenge produsenten selv tror produktet varer.

 

Vertex yter bedre enn alle platebaserte disker og nesten alle consumer-SSDer, det er en kraftig overdrivelse å kalle det "elendig" ytelse.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Hva med de viktige spesifikasjonene? Hvor er de?

 

Etter det har blitt klart at ingen av produsentene oppgir de specsene som faktisk er relevante for om disken vil gi en god flyopplevelse så har jeg bestemt meg for å ikke kjøpe noe som helst innenfor SSDer før den har blitt testet på anandtech. Jeg tviler faktisk på at vi noen gang vil få relevante stats som random write numre oppgitt. Det er så mye mer "salgbart" og oppgi burst transfer tall *sadface*

 

-Stigma

 

Problemet er jo også at å ha bedre ytelse på random-write gjerne går på bekostning av disse transfer-tallene.

 

AtW

 

IOMeter Random IOPS 4kb Write Intel X25-M= 12 575 IOPS vs. P256 (med samme kontroller og ytelse som denne disken) = 1512 IOPS

 

Denne samsung baserte SSD'en til Supertalent er bra, dvs. bra nok. Noen super SSD er det nok ikke som antydet i HW artikkelen... :innocent:

Lenke til kommentar
Den her er jo ikke noe bedre enn vertexen, eller x25-m.... Skriv er ikke veldig viktig i en consumer SSD. målet er å skrive minste mulig til en SSD egentlig, ihvertfall på dette nivået. kjører du enterprise disker blir det noe helt annet?

 

Vertex yter elendig.

 

At en disk har 5 års reklamasjonsrett i Norge spiller ingen rolle for meg. Hvis produsenten ikke kan garantere at disken varer i mer enn 3 år, gidder jeg ikke bruke den. Hvis harddisken går i stykker er det en mager trøst at jeg kan få en ny en pga norsk forbrukslov.

Det er så mye ekstraarbeid, selv med back up, at jeg helst vil unngå at disken går i stykker.

Reinstallasjon av OS kan ta tid, og det er ikke sikkert du bestandig har så mye ledig tid.

 

Jeg vet at et produkt kan gå i stykker før tiden selv om det har lang garanti, men garantien hinter i allefall litt til hvor lenge produsenten selv tror produktet varer.

 

Vertex yter bedre enn alle platebaserte disker og nesten alle consumer-SSDer, det er en kraftig overdrivelse å kalle det "elendig" ytelse.

 

AtW

 

At Vertex fragmenteres fort er det liten tvil om, og den trenger all den hjelp den kan få fra TRIM tool fra Indilinx. Og for de fleste med kun 1 disk, er denne hjelpen tilgjengelig dersom man har det anbefalte oppsettet. Men i følge http://pcper.com/article.php?aid=733&t...pert&pid=15 er det fremdeles endel problemer med denne utility... Native TRIM firmware er lovet denne måneden, men hjelper lite for andre enn de med win7... Men for de med SSD, og TRIM firmware når denne er klar, er vel Win7 noe som må antas å bli en slags standard for disse brukerne...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Den her er jo ikke noe bedre enn vertexen, eller x25-m.... Skriv er ikke veldig viktig i en consumer SSD. målet er å skrive minste mulig til en SSD egentlig, ihvertfall på dette nivået. kjører du enterprise disker blir det noe helt annet?

 

Vertex yter elendig.

 

Vertex yter bedre enn alle platebaserte disker og nesten alle consumer-SSDer, det er en kraftig overdrivelse å kalle det "elendig" ytelse.

 

AtW

 

Nei, jeg synes elendig er en god beskrivelse. Dette er dyre disker, og når man da bare klarer en filkopieringshastighet på 11,92 MB/s, mot 37,2 MB/s for en Intel X25-M og 31,73 MB/s for Corsair P256, er ytelsen elendig.

At Vertex-diskene også blir slått av en WD Scorpio Black i mange tester er ikke akkurat lovende.

 

Et problem jeg har med SSD-disker (og dette gjelder ikke bare Vertex-serien), er at de oppgitte hastighetene fra produsentene bare virker som fantasi.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe meg noen SSD-disker til sommeren. Er bestandig på utkikk etter noe som kan gjøre PCen litt mer stillegående. Det ser derimot ut til at jeg venter litt til produsentene klarer å komme opp med noen litt bedre kontrollere. Håper også at de kan få det til slik at SSD-diskene blir litt mer stabile i ytelsen. Slik det er nå kan en harddisk gjøre det kjempebra i noen tester og elendig i enkelte andre. Dette gjør det vanskelig for oss som bruker maskinen til litt forskjellige ting. De beste diskene for øyeblikket er nok X25-M, men de er litt i dyreste laget foreløpig. Det blir nok noen disker til jul i stedet. Innen da bør teknologien ha bedret seg.

Lenke til kommentar
Nei, jeg synes elendig er en god beskrivelse. Dette er dyre disker, og når man da bare klarer en filkopieringshastighet på 11,92 MB/s, mot 37,2 MB/s for en Intel X25-M og 31,73 MB/s for Corsair P256, er ytelsen elendig.

At Vertex-diskene også blir slått av en WD Scorpio Black i mange tester er ikke akkurat lovende.

 

Et problem jeg har med SSD-disker (og dette gjelder ikke bare Vertex-serien), er at de oppgitte hastighetene fra produsentene bare virker som fantasi.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe meg noen SSD-disker til sommeren. Er bestandig på utkikk etter noe som kan gjøre PCen litt mer stillegående. Det ser derimot ut til at jeg venter litt til produsentene klarer å komme opp med noen litt bedre kontrollere. Håper også at de kan få det til slik at SSD-diskene blir litt mer stabile i ytelsen. Slik det er nå kan en harddisk gjøre det kjempebra i noen tester og elendig i enkelte andre. Dette gjør det vanskelig for oss som bruker maskinen til litt forskjellige ting. De beste diskene for øyeblikket er nok X25-M, men de er litt i dyreste laget foreløpig. Det blir nok noen disker til jul i stedet. Innen da bør teknologien ha bedret seg.

 

Skal du lese tester, bør du holde deg til PC Perspective testene : http://pcper.com/article.php?aid=733 http://pcper.com/article.php?aid=691

 

Og Anandtech testene: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3535 http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531 http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3403

 

Den testen du henviser til har så mye vrøvl inkludert at den bør ignoreres fullstendig skal man bli tatt nogenlunde seriøst...

Lenke til kommentar
Den her er jo ikke noe bedre enn vertexen, eller x25-m.... Skriv er ikke veldig viktig i en consumer SSD. målet er å skrive minste mulig til en SSD egentlig, ihvertfall på dette nivået. kjører du enterprise disker blir det noe helt annet?

 

Vertex yter elendig.

 

Vertex yter bedre enn alle platebaserte disker og nesten alle consumer-SSDer, det er en kraftig overdrivelse å kalle det "elendig" ytelse.

 

AtW

 

Nei, jeg synes elendig er en god beskrivelse. Dette er dyre disker, og når man da bare klarer en filkopieringshastighet på 11,92 MB/s, mot 37,2 MB/s for en Intel X25-M og 31,73 MB/s for Corsair P256, er ytelsen elendig.

At Vertex-diskene også blir slått av en WD Scorpio Black i mange tester er ikke akkurat lovende.

 

Et problem jeg har med SSD-disker (og dette gjelder ikke bare Vertex-serien), er at de oppgitte hastighetene fra produsentene bare virker som fantasi.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe meg noen SSD-disker til sommeren. Er bestandig på utkikk etter noe som kan gjøre PCen litt mer stillegående. Det ser derimot ut til at jeg venter litt til produsentene klarer å komme opp med noen litt bedre kontrollere. Håper også at de kan få det til slik at SSD-diskene blir litt mer stabile i ytelsen. Slik det er nå kan en harddisk gjøre det kjempebra i noen tester og elendig i enkelte andre. Dette gjør det vanskelig for oss som bruker maskinen til litt forskjellige ting. De beste diskene for øyeblikket er nok X25-M, men de er litt i dyreste laget foreløpig. Det blir nok noen disker til jul i stedet. Innen da bør teknologien ha bedret seg.

 

Intel sin SSD er en av de få konsumer-SSDene som faktisk er bedre, Vertex er kjappere på sustained transfer read/write, og random wrte/read enn en Scorpio Black. Det er problematisk med så mye dårlige SSDer, men vertex er en av de bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...