Gå til innhold

Test: Dovado UMR trådløs ruter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eller....

Rett og slett bruke en vanlig mobil telefon som router og dele ut denne tilkoblingen på sin PC via det trådløse nettverkskortet i Ad-Hock modus.

 

Hvorfor?

Trenger ikke kjøpe noe som helst og heller ikke installere annet en modem driver for telefonen, noe som er veldig tilgjengelig. Tør påstå at 99% av alle mobiltelefoner i dag enten støtter tilkobling til PC gjennom BT eller kabel.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at den støtter to forskjellige. Da må det bypasses på en eller annen måte da..

 

Ellers er det en helt vanlig router? Jeg liker å sperre med MAC-Adresse og passord. Da er man sikret. :)

 

Ellers et genialt tiltak at man kan ha internett hvor som helst, selv om det koster med USB - Modem da. :)

Lenke til kommentar

Pirk

 

[...]avhengig av hvordan mobildekning du har[...]

 

Det blir vel "hvilken" her. Selv om ikke det klinger så godt i øret. Kankje omformulere og si "hvor god" eller "hvordan mobildekningen er"

 

On topic;

 

Et greit produkt for den som har flere PCer med seg på hytta. For meg handler hytta om å være borte fra "hverdagen" på internett. Allikevel har jeg med meg en bærbar med mobilt bredbånd, men har ingen nytte for å dele det med flere.

Lenke til kommentar
Imponerende!

 

Men er det mulig å brukere 2 USB 3G modemer samtidig? Enn fra Telenor og enn fra Netcom? Dual-WAN?

Det hadde vært en rå ting. Jeg har sett at det finnes bokser som støtter flere bredbåndslinjer, men om det finnes en som støtter 2 mobile bredbånd, det aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Responstiden, eller ping for de teknisk innvidde, lå på rundt 100ms når vi pinget www.amobil.no. Dette er rundt ti ganger lenger tid som når vi pinger www.amobil.no fra bredbåndet hjemme i stuen.

 

Altså, dette er vel litt unødvendig å ta med, i og med at responstiden avhenger av det mobile bredbåndet og ikke routeren. Derfor blir det feil å sammenligne med en fasttilkobling.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke det.

 

Alt er avhengig av det mobile bredbåndet ditt, og dekningen der du er. Denne routeren sender bare signalene videre ut som en vanlig router. Det er ikke selve routeren som mottar signalene, men den lille boksen du får fra Telenor/Netcom.

Endret av CK_
Lenke til kommentar
eller....

Rett og slett bruke en vanlig mobil telefon som router og dele ut denne tilkoblingen på sin PC via det trådløse nettverkskortet i Ad-Hock modus.

 

Hvorfor?

Trenger ikke kjøpe noe som helst og heller ikke installere annet en modem driver for telefonen, noe som er veldig tilgjengelig. Tør påstå at 99% av alle mobiltelefoner i dag enten støtter tilkobling til PC gjennom BT eller kabel.

dem fleste slike løsninger er vel begrenset til en enhet av gangen?

 

og til artikkelen, hvordan er løsningen sammenlignet med en router fra ice?

Lenke til kommentar

Det finnes programvare til både S60 og WM som gjør om telefonen din til en router. Dvs. at den bruker 3G delen til å koble til internett, og wifi delen til å dele dette akkurat som en vanlig router. Da trenger du ikke å installere NOE på PCen din siden den kobler opp til telefonen med vanlig wifi. Det er heller ikke noe problem for flere å koble seg på telefonen (unntatt at ting går treigere). Eksempler på dette er feks. Joikuspot til S60 telefoner.

Lenke til kommentar

Eg har hatt ein slik Dovado ruter i snart eit år, den er heilt genial, og det har ikkje oppstått eit einaste problem med den. Brukar den som mitt vanlege internett i leilegheita. Brukar den til PC, mobiltelefon, Nintendo DS og Wii. Ad-Hoc var ein veldig klønete og lite kompatibel løysning. Så derfor kjøpte eg den Dovado ruteren.

Lenke til kommentar
eller....

Rett og slett bruke en vanlig mobil telefon som router og dele ut denne tilkoblingen på sin PC via det trådløse nettverkskortet i Ad-Hock modus.

 

Hvorfor?

Trenger ikke kjøpe noe som helst og heller ikke installere annet en modem driver for telefonen, noe som er veldig tilgjengelig. Tør påstå at 99% av alle mobiltelefoner i dag enten støtter tilkobling til PC gjennom BT eller kabel.

 

Da går det jo i tilegg på batteri, noe som er en peotensiell hemsko med dette produktet. Det er ikke alltid man har størm tilgjengelig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hobgoblin:

dem fleste slike løsninger er vel begrenset til en enhet av gangen?

 

Feil. Når du lager en ekstern tilkobling med en telefon så er det bare å dele den ut og vips så fungerer PC'n din som en router

 

ATWindsor:

Da går det jo i tilegg på batteri, noe som er en peotensiell hemsko med dette produktet. Det er ikke alltid man har størm tilgjengelig.

 

Nettop. Og derfor er en laptop (på batteri) og en mobiltelefon (også på batteri) en glimrende løsning da den løsningen ikke krever ekstern strøm.

 

Eneste argumentet for å kjøpe en slik dings er at man er en såkalt type som beskrevet i artiklen "selv far kan koble til"

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...