Gå til innhold

Guide: Hvordan rette opp et skjevt bilde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et godt verktøy når man skal rette opp bilder, spesielt på øyemål, er å bruke Grid (ctrl+). Dette kan stilles inn til dine egne ønsker (Edit -> Preferences -> Guides, Grid, Slices & Count). Personlig liker jeg å bruke en prosentbasert grid fremfor en basert på fysiske mål.

 

Jeg tar gjerne oprettingen samtidig som annen korrigering av forvrenginer i bildet. Ved å bruke [Filter -> Distort -> Lens correction] vil du få opp et verktøy, med ferdig grid, som hjelper deg med å fjerne forvrenging, kromatiske feilbrytinger, vignett, perspektiv og rotasjon.

Men det er vel såpass avansert at det trenger en egen artikkel kanskje..

 

Ellers var det en fin artikkel :)

 

(edit: la til litt om lens correction)

Endret av Jimmith
Lenke til kommentar

Så komplisert dere gjør det! Jeg gjør det mye enklere med Faststone Image Viewer. Her trykker jeg bare "rotate other" i visningsvinduet og drar i spaken til det ser rett ut. Så trykker jeg preview for å se om det stemmer bra i fullskjermstørrelse. Som hjelpemiddel har jeg et trådkors som viser vertikal og horisontal. Trådkorset kan settes hvor som helst i bildet. F.eks i skjæringen mellom en husvegg og horisonten. Det gjør det veldig lett å se når bildet er rett.

 

90, 180 og 270 grader roteres tapsløst. Andre vinkler roteres uten beskjæring av kantene. Beskjæringen får man ta seg av etterpå dersom man ønsker det. (Det kan jo hende man vil klone noe ut til de hvite feltene for å unngå at noe av bildet blir klippet bort. Den friheten har man ikke med deres metode.)

 

post-3851-1245226360_thumb.png

 

__________________________________

 

 

Forøvrig så har den nye Pentax K-7 innebygget rotering av sensoren +/- 1 grad for å rette opp skjeve horisonter. Det kommer til å spare meg for mye redigeringsarbeid.

Lenke til kommentar

For å unngå klipping av hjørner ved rotasjon og lens correction pleier jeg a lage et kopi av bg layer og så sette canvas size opp med 10-20% for å ha litt å gå på.

 

Ellers så skal det nevnes at rotasjonsfunksjonen i Picasa også gjør oppretting av bilder til en smal sak.

Lenke til kommentar

En annen måte å gjøre dette på er direkte i Microsoft Windows Live fotogalleri, der får man med "Grid's" som gjør det langt lettere å rette på bildet, kjapt er det også, den andre fordelen er jo definitivt at programmet er gratis.

 

Fordelen med Windows Live Fotogalleriet er at man kan enkelt forandre på veldig mange bilder "on the fly" da det så og si i mange tilfeller er kun en to klikks operasjon.

 

Et kjekt verktøy for amatører.

Lenke til kommentar
Crop er ikke alltid ønskelig. Det kan jo være ting som ligger nært kantene man absolutt ikke vil miste. Jeg mener det må være bedre å ha manuell kontroll på om bildet skal beskjæres eller ikke og i så fall hvor mye.

Det har du i Adobe Camera Raw - den setter bare som default at den cropper så alt blir innenfor bildet, selv når du roterer. Smart, methinks.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...