Gå til innhold

Test: Thermalright True Black 120


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig at kjøleren kommer ut såpass midt på treet. Den normale Ultra 120 Extreme slår Tunic Tower 120 i samtlige tester hvis man googler litt på nett.

 

Ultra 120 Extreme regnes som den beste luftkjøleren man får så stusser litt. Hva slags RPM kjørte dere viftene på de andre kjølerene som kommer bedre ut?

Lenke til kommentar

Lurer på det samme, tester online viser Ultra 120 extreme banker det meste. Er også veldig lett å modde den slik at du kan ha 2 stk 120mm vifter med lavt turtall som trekker luften igjennom. Jeg er uansett veldig fornøyd med min Ultra 120 Extreme som er nesten lik den som er testet her.

Endret av ksjoet
Lenke til kommentar

Resultatene rimer ikke helt med andres tester, men det skal sies at disse har brukt samme viften på ALLE kjølerne, og således testet kjøleribben og ikke medfølgende vifte. En tabell som deres blir jo lite hensiktsmessig for de som vil se hvilke kvaliteter det er i selve kjøleribben. Denne kjøleren kommer vel også mer til sin rett med load på noe mer enn 120W, som knapt er orginal klokket quad idag fra både AMD og Intel...

 

Men, som sagt, noe rimer ikke mht tempraturer, det kan jeg vel kunne si med høy grad av sikkerhet: En TRUE korrekt installert og ikke defekt på 120W load, har neppe noensinne sett 66C med en vifte som dette, så her burde nok varselampene lyse litt ekstra :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Googlet litt på True vs Noctua NH-U12 og Ultra 120 extreme slår noctua kjøleren i tester på nett, så kan ikke helt hvordan dere har klart å få resultatet dere har fått her.

 

Er dere sikker på at dere har gjennomført denne testen korrekt?

 

Her syns jeg dere burde gjennomføre en test av Ultra 120 extreme, tuniq tower og noctua kjøleren på et Intel Quad system, bare for å dobbeltsjekke.

Lenke til kommentar
Det du bør passe på er at det finnes to versjoner av denne kjøleren, hvor en av de støtter den nye Core i7-sokkelen.
Du får som du sier kjøpt den med produktnr for LGA1366 men du får også kjøpt et LGA1366 kit (99,-) om du har en fra før som kun har AM2 og LGA775.

 

Viften du da må kjøpe må ha en diameter på 12 cm, og være 25 mm tykk for at de medfølgende festeanordningene skal passe
Delvis feil, det kommer ann på hvordan du bruker festeannordningen. jeg fester dem slik at de kun klemmer i hullet på innerste plastflate ergo har ikke tykkelsen på viften noe å si.

 

Under monteringen fant vi ut at de medfølgende vifteklipsene kun virker på vifter hvor hjørnehullene er åpne, ikke gjennomgående. Siden vi ikke hadde noen slike vifter inne på det aktuelle tidspunktet, måtte vi slå opp i MacGyvers håndbok og ty til strips.
Så hvordan kan dere da mene at den kun støtter 25mm tykke vifter om dere ikke har prøvd?

 

Ellers er jeg litt skeptisk til testresultatet, de fleste andre tester har vist at denne ligger blant de 3 beste og ofte som den beste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Googlet litt på True vs Noctua NH-U12 og Ultra 120 extreme slår noctua kjøleren i tester på nett, så kan ikke helt hvordan dere har klart å få resultatet dere har fått her.

 

Er dere sikker på at dere har gjennomført denne testen korrekt?

 

Her syns jeg dere burde gjennomføre en test av Ultra 120 extreme, tuniq tower og noctua kjøleren på et Intel Quad system, bare for å dobbeltsjekke.

 

Alle testene er gjort uten en fast testvifte, dermed blir resultatene ikke veldig sammenlignbare, circa likt med normalen er ikke veldig vitenskaplig... TRUE er også best på vifter med gode mottrykksegenskaper og ikke for lavt turtall, og ved kontakt mot en "ekte" CPU, så mange variabler kan påvirke her..

 

Synes hw.no bør starte med blanke ark med nytt oppsett med en fast vifte med de kvaliteter alle kjølerne liker, det har vel kommet til en slags "smertegrense" nå...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Noctua viftene fungerer veldig godt på denne kjøleren, og skal du kun ha 1 vifte så monter den som push på andre siden, ikke pull for god sake (som bildet viser). Det at man ikke har skikkelige vifter til test som kan festes ordentlig i tillegg gjør resultatene vesentlig dårligere. Slik sett blir denne testen omtrent irrelevant.

 

Selv kjører jeg 2xNoctua 1200rpm 18dBa vifter i push&pull på denne og det alene gir 5-6 grader lavere temp (mot en i push) samt omtrentlig null støy.

 

Vil du ha ennå lavere støy, kjøp noctua viftene med vortex riller på viftebladene, det fjerner så og si all lyd!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg håper det var en illustrasjon og at de ikke har montert den slik bildet viser hehe.

 

Tja, den ser da ut som om den står i pull mtp bladene på vifta, og de stripset jo viften fast, så det er vel ikke vanskelig å tro at det ikke er forandret mellom dette bildet og flytting over til benken, så jeg skjønner at man kan tolke dette dithen.. Og, siden de ikke har en fast vifte, skulle det vel ikke være vanskelig å få tak i en med åpen montering, for å gjøre allt riktig og enklest mulig, kan vel anbefale en bråta med vifter som passer denne kjøleren...Thermalright har jo nå sine egne vifter, med meget gode motrykksegenskaper og veldig bra motor/stønivå, denne i 1300/1600rpm variantene er kanon på denne, har 3 av disse selv på radiatoren....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...