Gå til innhold

Raskere Linux-boot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt mer info om NILFS2, fordi jeg syns det ser ut til å være et interessant filsystem.

Det skal visstnok være et meget bra filsystem for SSD: NILFS: A File System to Make SSDs Scream

 

Et par tester:

Emerging Filesystems - en eldre test fra 2007

og About SSD - en test av filsystemer, blant annet ext4, btrfs, xfs, på SSD

 

 

Hadde jeg hatt en maskin med en SSD, så hadde jeg testa det.

Noen som har noen erfaringer med NILFS2?

Lenke til kommentar
Booter på under 10 sekunder på win 7 med ssd jeg da :D

Biosen min varer i 10 sek da :p

 

Win7 boot tiden min ligger nå på over 1 minutt, på en samsung tb disk.

quadcore 4ghz og 4 gig ram, så det er ikke no problem :p

linux booter rimelig raskt allerede så ikke noe å si på linux iallefall :)

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar

Boot-tid og driverforbedringer er da ikke hvor skoen trykker. Det største problemet mitt for tiden er videosnutter på nettet. Det kommer stadig nye standarder som krever en liten installasjon for å kunne spille av, og disse er aldri støttet av linux før uker/måneder senere. Da er gjerne en ny standard dukket opp som linux ikke støtter. Nå sist var det bt.no som ikke hadde noen måte å spille livenyheter på linux overhodet. Et slikt handicap vil jeg ikke ha på hovedPC'en i heimen.

Lenke til kommentar
Og når kan en forvente å se disse nyhetene i en nedlastbar utgave på noen distro'er? Er det snakk om noen uker, eller kanskje bare noen dager?

Kommer vel ann på hvor bleeding edge distro'n er.

f.eks. Arch linux har sikkert linux-2.6.30 pakker klare i løpet av noen dager.

Andre distroer som fokuserer på stabilitet, vil ikke oppgradere til 2.6.30 før denne er testet godt nok.

Dessuten er det ikke alle distroer som oppgradere kjerna før neste stabel release av distroen.

Lenke til kommentar

Trenger ikke vente på ny distro for å oppgradere kernel. Jeg har kjørt forskjellige versjoner av 2.6.30 siden rc4, og bortsett fra de bugsene som var, men nå er luket ut, er det en veldig fin kernel.

For de som har gått i Ubuntu-fella ;) kan dere laste ned her.

http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v2.6.30/

I skrivende stund er ikke 2.6.30 final pakket ferdig ennå, men gi dem et par timer, så kommer det nok.

Lenke til kommentar

olefiver: Kan du foreslå ett par gode distro'er jeg bør fokusere på som den "halveis Linux nybegynner jeg er" ?

 

Også lurer jeg på hvordan en best løser en dual-boot med Linux og Windows 7 (release candidate)? Må f.eks Windows 7 installeres på første hovedpartisjon (altså om bootloader'en sitter først eller sist på disken), eller har Windows 7 ingen slike ekle særpreg.

 

Og dersom la oss si at Windows 7 skulle ville absolutt ønske å ligge på første partisjon, finnes det da en bootloader hvor en likevel kan slenge Windows 7 som det andre menyvalget, altså en som lar deg skyffle menyvalgene uavhenging av partisjonsrekkefølgene?

 

EDIT: rettet skriveleif fra Linus til Linux i første setning. :!:

Endret av G
Lenke til kommentar
Boot-tid og driverforbedringer er da ikke hvor skoen trykker. Det største problemet mitt for tiden er videosnutter på nettet. Det kommer stadig nye standarder som krever en liten installasjon for å kunne spille av, og disse er aldri støttet av linux før uker/måneder senere. Da er gjerne en ny standard dukket opp som linux ikke støtter. Nå sist var det bt.no som ikke hadde noen måte å spille livenyheter på linux overhodet. Et slikt handicap vil jeg ikke ha på hovedPC'en i heimen.

BT/Aftenposten har valgt å gå for Microsoft sin proprietære Silverlight for visning av video på nettet. Silverlight er lite utbredt(MS bruker selv Adobe Flash for sine sider med noen få unntak) og kan ikke med rette omtales som en "standard", Adobe flash derimot er svært utbredt, og fungerer helt utmerket på Linux både 32 og 64bits. VG og NRK som bruker Flash fungerer derfor som det skal også med Linux. BT skriver de er "tvunget" til å velge Silverlight fordi det vil være forbundet med for store kostnader og konvertere all media de alt har i Microsoft sitt format - de er mao. låst inne og mister kunder til fordel for sider som nrk/vg.

 

Jeg har bla. sluttet å besøke bt.no som følge av dette. Send dem gjerne en mail og si hva du mener - så blir de klar over forholdet. Kampen om nettkundene er store - de vil lese hva du skriver. Sender mange nok kan dette kanskje endres(andre nettaviser har endret som følge av klage).

 

Opera, Firefox, Safari og flere jobber i disse dager med å legge til støtte for HTML 5 Video tagg - her snakker vi om teknologi med åpen kildekode og fri lisens - som alle kan ta i bruk(men ikke forvent støtte i IE med det første, de tjener på lockin til proprietære formater). Dette vil kunne erstatte Adobe Flash og andre(flere store filmsider jobber med å teste denne ut som erstatning).

Lenke til kommentar

Dilemmaet som du nevner med Silverlight ligger jo på det at det ligger så enkelt tilgjengelig å laste ned på Windows Update, så der gjør jo Bergens Tidende ett smart strategisk valg ihvertfall.

 

Samtidig ser jeg jo dilemmaet du beskriver. Jo flere sider som har støtte for flere teknologier jo bedre. Jeg synes BT bør støtte både Silverlight og Flash, med flere. Ihvertfall så bør de støtte de 2 regjerende formatene, som jeg anser for å være de 2 som jeg nevnte.

 

Hadde du noen andre format i tankene du? Ser du nevner HTML 5, så du kan gjerne forklare det litt bedre for oss som ikke har lest oss så mye opp på hva det vil gjøre for brukerne og webdesignerne. Eller du kan lenke oss til en annen forumtråd om emnet, som kanskje er det mest fornuftige å gjøre.

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål:

 

Hvilke distro'er er flinke på å tilby sånn daglige sammensnekrede installasjonssett? Er installasjonen av en slik "nightly build" eller hva det kalles like brukervennlig. Hvilke bør en styre unna hvis disse er vanskeligere å installere og sette opp?

Lenke til kommentar
Nytt spørsmål:

 

Hvilke distro'er er flinke på å tilby sånn daglige sammensnekrede installasjonssett? Er installasjonen av en slik "nightly build" eller hva det kalles like brukervennlig. Hvilke bør en styre unna hvis disse er vanskeligere å installere og sette opp?

 

Arch og Gentoo er veldig up-to-date. Men vet ikke om noen distroer som bare har nightly builds av programvaren sin, ville jo vært svært skjelden't systemet var helt stabilt iallfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...