Gå til innhold

Oppgraderingspriser for Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Undersøkelse: Hva er din smerteterskel for pris på et OS?

 

– Det nye operativsystemet er ikke bare et 'Vista som virker'-program — det er nytt operativsystem som med forbedret produktivitet, funksjonalitet og kreativitet som bruker mindre maskinressurser. I enklere termer, betyr dette mindre venting, færre klikk og mindre kompleksitet for brukerne, står det å lese i brevet.

Morsomme formuleringer. :) Dette går jo langt i å innrømme at Vista ikke virket helt og brukte mye maskinressurser. Jeg synes det virker litt smådesperat å forklare at "Windows 7 er helt splitter pine nytt, ikke Vista SP3 + theme pack 2.0". Tidligere har de gått tydelig ut og sagt at forandringene blir så små at det ikke trengs andre drivere til Win7 enn til Vista og at mye av kjernen og funksjonaliteten vil være velkjent for Vista-brukere og ikke minst utprøvd og stabil teknologi. Med smådesperat mener jeg at det virker som markedsføringsavdelingen sitter i en robåt og fossror både fremover og bakover samtidig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg synes det virker litt smådesperat å forklare at "Windows 7 er helt splitter pine nytt, ikke Vista SP3 + theme pack 2.0"

Ja, du synes vel det...

 

Er vel på samme måte som Apple "smådesperat" forklarer at Leopard, og Snow Leopard er nye OS, og ikke service-pakker til eldre versjonen av OS X 10?

 

 

Edit: Husker en annen tråd for en ukes tid siden når du la ut om at Windows 7 kom til å bli dyrere enn Vista... Foreløpig kan jo ting type på at du tok feil.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Edit: Husker en annen tråd for en ukes tid siden når du la ut om at Windows 7 kom til å bli dyrere enn Vista... Foreløpig kan jo ting type på at du tok feil.

Tja, det var nå bare en spådom og det sa jeg da også. Men jeg synes ikke det virker så veldig billig akkurat. Vista Premium OEM koster for øyeblikket fra 929 - 1195 kr. De som har Vista Premium OEM fra før får et tilbud om "billig" oppgradering til Win7 Premium OEM for ~500 kr og til Professional OEM for ~1000 kr. Kjøper man Win7 Premium/Pro OEM utenom oppgraderingstilbudet så vil det antagelig koste litt mer. La oss si 300 kr mer. I så fall snakker vi om en pris for Vista Premium OEM på ca 1800 kr og Vista Pro OEM på ca 2300 kr. OEM innebærer en del lisensielle restriksjoner. Retail-utgavene vil selvsagt koste mer enn OEM-utgavene. La oss si 1000 kr mer. Da er vi oppe på ca 2800 kr for Win7 Premium og ca 3300 kr for Win7 Pro. Disse versjonene har en del begrenset funksjonalitet i forhold til den fulle versjonen Win7 Ultimate. Denne kommer nok til å koste en del mer. La oss si 1000 kr mer enn Win7 Pro. Altså ~4300 kr. Dette grove estimatet er mindre enn det Vista Ultimate kostet ved lansering (~5000 kr). Men nå er jo dette bare grove estimater så vi får leve i spenningen en stund til. Jeg synes ikke det ser så veldig mørkt ut for spådommen min ennå.

 

PS. Jeg har oppdatert forrige innlegg litt.

Lenke til kommentar
– Det nye operativsystemet er ikke bare et 'Vista som virker'-program — det er nytt operativsystem som med forbedret produktivitet, funksjonalitet og kreativitet som bruker mindre maskinressurser. I enklere termer, betyr dette mindre venting, færre klikk og mindre kompleksitet for brukerne, står det å lese i brevet.

Det er iallefall markedsføringspiss av ypperste kvalitet. Windows NT 6.0 -> Windows NT 6.1 er en relativt liten, men ut fra egne erfaringer med mange W7 maskiner, en god oppgradering.

Lenke til kommentar

Jeg har en Vista Business 64bit nå, lurer på om den faller under denne oppgraderingspakken...

Det er en fin og gyldig lisens hentet via MSDNAA, noe jeg frykter kan stikke kjepper i hjulene for en billig oppgradering.

 

En annen ting jeg lurer på, er om man først må installere Vista, for så å oppgradere til 7? Noen som har peiling/kunnskap/erfaring fra tidligere løsninger på dette temaet? (ved bruk av oppgraderingslisenser)

Lenke til kommentar

Det hadde jaggu vært greitt å få fram realitetene her. Jeg "stjeler" bilde av dokumentet fra Engadget.

 

best-buy-windows-7-memo-small.jpg

 

Hva som står der er som følger:

* 26. juni vil BestBuy.com starte en "presell" kampanje på 16 dager, hvor prisen på oppgradering er $ 50 og $ 100. Det står intet om hva oppgraderingsprisen senere vil bli. Det er tydeligvis også et tilbud med klare begrensinger. Det står heller intet soleklart om dette er noe andre nettbutikker vil ha (men angitt som sannsynlig i siste avsnitt) eller i hvilken grad det vil gjelde andre land.

 

* I tillegg står det noe om det som har vært kjent lenge, at samme type oppgradering som for Vista vil tilbys. I tillegg vil BestBuy.com også gi dette på løst solgte versjoner av programvare, uten at det er angitt om det gjelder OEM eller retail. Det er heller ikke skrevet noe i hvilken grad dette er offisielle Microsoft tilbud. Noe av det kan vi klart konstatere at er det.

 

For undertegnede virker det nesten som Microsoft begynner å få litt panikk.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Er vel på samme måte som Apple "smådesperat" forklarer at Leopard, og Snow Leopard er nye OS, og ikke service-pakker til eldre versjonen av OS X 10?

 

Ikke bland ku og hest her no da. Apple med OS X er mye mer seriøs og lanserer jo i faktiske versjon tall. Windows 7 er jo egentlig enter 6.x av Windows. Eller NT 3.x :p

Når apple updaterer blir det er anelse mer seriøst.

Lenke til kommentar

Det de fleste glemmer er at Windows 7 er etterfølgeren til XP. Vista var et sidespor. Et stygt et. Utviklingen har Windows 7 har pågått siden XP ble lansert. Vista lånte mye av Windows 7, men er fortsatt noe for seg selv. Samme suksessen som Windows Me (Møkk og elendighet) var i sin tid.

 

EDIT: Kan nevnes at Apple lar folk oppgradere til Snow Leopard fra Leopard for 30 dollar. 10 dollar om du kjøper en Mac med Leopard installert på fra og med i dag.

Endret av Gromit
Lenke til kommentar

En lav pris på Win7 hadde nok hatt sine fordeler ja, hovedsakelig at veldig mange flere kanskje hadde migrert over til det nye systemet. For mange personer og bedrifter er det en ganske solid kostnad å bytte operativsystem, og det medfører at all utvikling "stopper opp" en god stund. Utviklere av sære og spesielle programmer har det ikke like travelt med å lage nye versjoner til nye operativsystemer hvis bedrifter ikke har særlig ønske om å oppgradere.

 

Dette medfører at utviklere må sørge for kompabilitet på kryss av både XP, Vista og 7, samt at det sikkert henger igjen en god del kilde fra 2000 (og sikkert eldre systemer ogs, for alt jeg veit.) Dette er jeg ganske sikker på at ødelegger stabilitet og ytelse veldig mye.

 

Jeg har 3 pc'r i huset, og det er ikke akkurat sånn at jeg kommer til å løpe til nærmeste butikk for å blåse bort 4000kr på 3 7-lisenser.

 

Hadde prisen vært latterlig lav, gjerne 500kr for en fornuftig utgave (og ser egentlig bare én fornuftig utgave, den fulle versjonen), så hadde nok de fleste (ihvertfall privatpersoner) oppgradert.

 

Da kunne man kanskje håpet på fantastisk ytelse, lavere maskinvarekrav, og forhåpentligvis mindre krav til harddisk. Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan Vista og 7 kan okkupere 20GB harddisk. Vista'n min bruker 26,4GB harddisk nå, etter rundt 5mnd siden sist formatering. Da tok jeg meg tilogmed bryet med å fjerne endel tusen driverfiler. Kan dere skjønne hvorfor MS legger ved drivere til flere tusen printere? Det burde ihvertfall vært valgfritt! Man trenger da bare én printer...

 

De burde klare å få systemet ned på kanskje 10-12GB, da hadde det gått fint med en 30GB SSD som OS-disk

Lenke til kommentar

Jeg sjekket diskbruk på en fersk win7 maskin i forrige uke:

Jeg har en helt nyinstallert laptop ved siden av meg nå, den har ikke vært på nett for å hente oppdateringer en gang. Den har brukt ca 7,20GB av en 60GB disk. Det inkluderer hibernation fil på 1,0GB og pagefil på 785MB. Dessuten så ligger i prinsippet hele install-dvden der et sted ( tror den ligger i c:\windows\winsxs , ca 3,9GB). Noe som tilsier drøye 1,5GB på 'selve' installasjonen.

 

Dessuten sjekket jeg hjemmemaskinen min akkurat nå(vista home premium) og der tar windows katalogen 13,5GB på en 6mnd gammel installasjon. Hvordan får du til å bruke dobbelt så mye plass som meg? Jeg har ikke gjort *noe* som helst for å trimme installasjonen.

Lenke til kommentar
Det de fleste glemmer er at Windows 7 er etterfølgeren til XP. Vista var et sidespor. Et stygt et. Utviklingen har Windows 7 har pågått siden XP ble lansert. Vista lånte mye av Windows 7, men er fortsatt noe for seg selv. Samme suksessen som Windows Me (Møkk og elendighet) var i sin tid.

Har du noe som helst refferanse til at MS skulle gjøre noe så baklengs som å utvikle vista og w7 parallelt ut fra XP? Dobbel jobb altså!!! Jeg er rimelig sikker på at fork skjedde rundt RC testing av Vista. W7 er definitivt en optimalisert og bugfikset versjon av Vista. Det er nesten ingen nye features, det er mye som går raskere og det er litt nytt GUI her og der. Sistnevnte kan nesten fikses av to ivrige fjortisser på 3 uker. UI er hva sluttbruker ser og mange tror de har fått et nytt OS hvis du endrer bakgrunnsbildet, men de viktige detaljene ligger ikke i GUI.

 

Faktisk synes jeg det er rart at det er så mange brukere som ønsker å repetere MS sitt mantra om at W7 er noe nytt. Fra mitt synspunkt er et nytt OS det mest tvilsomme som finnes. De er så kompliserte at det er garantert masse feil når nye features legges til. Det er det som får OS som W7 og snow leopard, som er nesten blåttet for nye funksjoner til å være de virkelig gode OS. Alt bare funker.

 

Så langt har jeg teste så mange w7 maskiner, inkludert virtuelle, at jeg har mistet tellingen. Foreløpig har jeg kun hatt problemer med forsinket lyd, virtualisering og antivirus. Førstnevnte er antagelig en driver bug de to siste er nærmest forventet å være trøblete ved RC1 fordi de griper så dypt inn i OS og nye versjoner av softwaren vil helt sikkert fikse det før lansering. Utover det så er det ingenting som tyder på at W7 er noe i nærheten av det marerittet ett nytt OS er. Alt virker veldig gjennomprøvd og konfigureringen er definitivt Vista og ikke XP lignende. De har bare flyttet lenkene til ymse funksjoner litt rundt.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Jeg sjekket diskbruk på en fersk win7 maskin i forrige uke:
Jeg har en helt nyinstallert laptop ved siden av meg nå, den har ikke vært på nett for å hente oppdateringer en gang. Den har brukt ca 7,20GB av en 60GB disk. Det inkluderer hibernation fil på 1,0GB og pagefil på 785MB. Dessuten så ligger i prinsippet hele install-dvden der et sted ( tror den ligger i c:\windows\winsxs , ca 3,9GB). Noe som tilsier drøye 1,5GB på 'selve' installasjonen.

 

Dessuten sjekket jeg hjemmemaskinen min akkurat nå(vista home premium) og der tar windows katalogen 13,5GB på en 6mnd gammel installasjon. Hvordan får du til å bruke dobbelt så mye plass som meg? Jeg har ikke gjort *noe* som helst for å trimme installasjonen.

WinSxS er ikke install-dvd'en, det er noe som heter Windows Side-by-Side. Det er duplikater av systemfiler som programmer og Windows legger i mappen hvis programmet som skal kjøres/isntalleres ikke er optimalisert for akkurat den windows-versjonen. Så jo flere programmer og drivere som legges inn, jo større blir den. Har man en tendens til å installere/avinstallere programmer av og til, vil den vokse seg stor og mektig veldig raskt.

Legger man f.eks inn et spill optimalisert for XP vil det legges en god del filer i den mappen...

 

hentet fra WinVistaClub:

The Winsxs folder, stores multiple copies of dll's in order to let multiple applications run in Windows without any compatibility problem. If you browse inside, you will see what look like a lot of duplicate dlls, each having the same name. These are actually, different versions of the same files which are being stored; as different programs may require different versions. In short, Winsxs, which stands for 'Windows Side By Side', is Vista's native assembly cache. Libraries which are being by multiple applications are stored there. This feature was first introduced, in Windows ME and was considered as Microsoft's solution to the so-called 'dll hell' issues that plagued Windows 9x.

Lenke til kommentar
WinSxS er ikke install-dvd'en, det er noe som heter Windows Side-by-Side.

...

På en helt ny maskin kan vel ikke side-by-side ha rukket å plassere noe særlig der ennå? Jeg leste uansett litt rundt på nett og det ser ut som svaret er 'både og'. Det som tidligere lå under i386 katalogen ligger nå under winsxs.

Lenke til kommentar

Fra Wikipedia (Ja. det så om så med 100% sannhetsgehalt der, men dette stemmer)

 

Originally, a version of Windows codenamed Blackcomb was planned as the successor to Windows XP and Windows Server 2003.

 

Blackomb = Vienna = Windows 7

Longhorn = Vista

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7

 

Håper MS kan lage en familiepakkeoppgradering med x antall lisenser til en rimelig penge. Det gjør konkurrenten deres :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...