Gå til innhold

Piratpartiet inn i EU-parlamentet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns dette er helt suverent! Det dette betyr er at folk setter friheten sin høyt og mener at det er viktig å ikke bli overvåket. Skulle gjerne sett et tilsvarende parti i Norge. De hadde fått min stemme. (Syns de fleste politikerne her i landet er totalt ubrukelige og det meste av partipolitikken er helt bak mål. Merkelig nok er det så langt venstre som totalt sett har det som er nærmest "den gyldne middelvei", men det er kanskje også derfor de har såpass få som stemmer på dem?)

Lenke til kommentar

Synes det er helt på tryne at de forlanger at musikere med flere skal godta at pubertale idioter ikke gidder å betale for media.

 

Mulig at det er for vanskelig å kjøpe multimedia over nettet, men det gir deg ingen grunn til å stjele gjør det?

 

"Foreldrene mine bygget opp landet, tjente mine penger og har laget en fremtid for flere - nå gidder ikke jeg arbeide eller betale for noe" Snakker vi SV politikk?

 

Er selv MEGET paranoid på internett ang hvem som får fatt i min personlige informasjon, men å bruke dette til å snike til seg stemmer er LAVMÅL.

Lenke til kommentar
Synes det er helt på tryne at de forlanger at musikere med flere skal godta at pubertale idioter ikke gidder å betale for media.

Det er faktisk sånn at disse du omtaler som pubertale er Ola Normann!

En rein myte at det er tennåringer som står for massene hva angår piratkopiering..

 

Mulig at det er for vanskelig å kjøpe multimedia over nettet, men det gir deg ingen grunn til å stjele gjør det?

DET ER IKKE TYVERI!

Nå måååå dere gamlinger (tillater meg den, siden du generaliserer i sitatet over) forstå at det ikke er snakk om tyveri! Det er snakk om ulovelig distribusjon og kopiering av kopibeskyttet materiale. Ingenting blir stjålet! (Jamfør kopinor)

 

"Foreldrene mine bygget opp landet, tjente mine penger og har laget en fremtid for flere - nå gidder ikke jeg arbeide eller betale for noe" Snakker vi SV politikk?

Driter i hva slags politikk vi snakker om, du er på jorde uansett! Det handler ikke om en slik holdning du tegner opp til i det hele tatt.. Read up!

 

Er selv MEGET paranoid på internett ang hvem som får fatt i min personlige informasjon, men å bruke dette til å snike til seg stemmer er LAVMÅL.

At du er inkompitent hva angår IT og teknologi er helt tydelig. Dette her henger jo ikke på greip på noen som helst måte!

 

Jeg foreslår at du melder deg ut av forà som dette og heller tar opp en hobby som f.eks. fluefiske.. Så kan du stå inni skogen og banne og hyle så mye du orker!

Lenke til kommentar

 

Synes det er helt på tryne at de forlanger at musikere med flere skal godta at pubertale idioter ikke gidder å betale for media.

Det er faktisk sånn at disse du omtaler som pubertale er Ola Normann!

En rein myte at det er tennåringer som står for massene hva angår piratkopiering..

 

Mulig at det er for vanskelig å kjøpe multimedia over nettet, men det gir deg ingen grunn til å stjele gjør det?

DET ER IKKE TYVERI!

Nå måååå dere gamlinger (tillater meg den, siden du generaliserer i sitatet over) forstå at det ikke er snakk om tyveri! Det er snakk om ulovelig distribusjon og kopiering av kopibeskyttet materiale. Ingenting blir stjålet! (Jamfør kopinor)

 

"Foreldrene mine bygget opp landet, tjente mine penger og har laget en fremtid for flere - nå gidder ikke jeg arbeide eller betale for noe" Snakker vi SV politikk?

Driter i hva slags politikk vi snakker om, du er på jorde uansett! Det handler ikke om en slik holdning du tegner opp til i det hele tatt.. Read up!

 

Er selv MEGET paranoid på internett ang hvem som får fatt i min personlige informasjon, men å bruke dette til å snike til seg stemmer er LAVMÅL.

At du er inkompitent hva angår IT og teknologi er helt tydelig. Dette her henger jo ikke på greip på noen som helst måte!

 

Jeg foreslår at du melder deg ut av forà som dette og heller tar opp en hobby som f.eks. fluefiske.. Så kan du stå inni skogen og banne og hyle så mye du orker!

 

 

Jeg er 19 år, og rimelig sikker på at jeg er mer teknologisk kompetent en deg.

Endret av Noble
Lenke til kommentar
Jeg er 19 år, og rimelig sikker på at jeg er mer teknologisk kompetent en deg.

 

Du glemte å svare på alle punktene over..

Og har derfor fortsatt ikke forsvart noenting hva angår de holdningen og meningene du ytrer.

 

At du legger til at du er "rimelig sikker" på noe som er irelevant i denne sammenhengen gjør bare din sak værre..

Lenke til kommentar

Det handler nok i større grad om at unge personer ikke føler de blir hørt i saker som f.eks hvordan internett reguleres. Det er pr i dag kun film/plate-bransjens lobbyvirksomhet som har gitt regelendringer, og det til det verre. Vi kan ikke forby fildeling på bekostning av grunnleggende rettigheter og friheter. Og jeg sier ikke at det er en rettighet å laste ned filmer/musikk, men det kommer som en del av hele pakken, og da får det være opp til tilbydere av film/musikk å gjøre det lettere for forbrukerne å velge det lovlige alternativet. Det skal ikke være slik at vi begrenser mulighetene våre fordi private selskap ikke klarer å levere varene slik forbrukerne ønsker det.

 

Hvorfor klarer de ikke å forstå at CD/DVD/Blu-ray ikke er et alternativ for alle.. Jeg kjøper ikke en CD for å spille den av i en MP3 spiller. Jeg ønsker musikk i FLAC, OGG eller MP3, og jada jeg kan rippe det selv men det er ikke det jeg ønsker. Og jeg ønsker filmer i MPEG4/H264. Hvorfor skal det være så forbanna vanskelig å fatte. Jeg hadde betalt for musikken min, og det gjør jeg forsåvidt også ved å bruke Spotify, hvis jeg hadde fått den i rett format. Det er heller ikke lov for forbrukere i mange land å lage en kopi av en lovlig kjøpt DVD, hvor bak mål er det? De mister mer salg pga sperrer enn de hadde gjort om de laget en mulighet for å kjøpe det fritt og åpent i rett format.

Lenke til kommentar
Synes det er helt på tryne at de forlanger at musikere med flere skal godta at pubertale idioter ikke gidder å betale for media.

Det er faktisk sånn at disse du omtaler som pubertale er Ola Normann!

En rein myte at det er tennåringer som står for massene hva angår piratkopiering..

Om det er fjortisser eller ei er av liten betydning. Poenget er at det ikke er opp til Ola Normann å bestemme hvorvidt musikk/film/bilder/tekst skal være fritt tilgjengelig eller ei uten at opphavsmann skal ha noe å si. At bransjen har vært håpløs tilbakestående mht å møte en nytt digitalt marked er ingen fripolise for å kopiere det man har lyst på uten å betale for det. Man har ingen 'rett' til å tømme en butikk selv om innehaveren ikke har vett på å låse døra.

 

Mulig at det er for vanskelig å kjøpe multimedia over nettet, men det gir deg ingen grunn til å stjele gjør det?

DET ER IKKE TYVERI!

Nå måååå dere gamlinger (tillater meg den, siden du generaliserer i sitatet over) forstå at det ikke er snakk om tyveri! Det er snakk om ulovelig distribusjon og kopiering av kopibeskyttet materiale. Ingenting blir stjålet! (Jamfør kopinor)

Det er en hårfin linje å balansere på. Er det kun tyveri av en film hvis den er trykket på en DVD? Og er det da selve plata eller innholdet (filmen) som blir stjålet hvis man rapper en fysisk kopi?

I min bransje lever vi av en egenutviklet prosess som ingen konkurrenter så langt har klart. Hvis de får tak i 'oppskriften' på denne prosessen så er det å regne som kopiering og ikke stjeling? Det er altså opp til andre å vurdere om resultatet fra vår utviklingsavdeling skal kunne brukes fritt eller om vi skal kunne ta betalt for vår teknologi? Prinsippet er det samme selv om vi ikke lager musikk/film.

Lenke til kommentar
Synes det er helt på tryne at de forlanger at musikere med flere skal godta at pubertale idioter ikke gidder å betale for media.

Det er faktisk sånn at disse du omtaler som pubertale er Ola Normann!

En rein myte at det er tennåringer som står for massene hva angår piratkopiering..

Om det er fjortisser eller ei er av liten betydning. Poenget er at det ikke er opp til Ola Normann å bestemme hvorvidt musikk/film/bilder/tekst skal være fritt tilgjengelig eller ei uten at opphavsmann skal ha noe å si. At bransjen har vært håpløs tilbakestående mht å møte en nytt digitalt marked er ingen fripolise for å kopiere det man har lyst på uten å betale for det. Man har ingen 'rett' til å tømme en butikk selv om innehaveren ikke har vett på å låse døra.

 

Jo, det er opp til "Ola nordmann", det er befolkningen som til syvende og sist dikterer lovene. Lovene blir lagt utifra hva man tror som helhet er til befolkningens beste. Det er ikke selvsagt at dagens system er det beste.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hehe, skal komme med en utalelse siden du etterlyser det.

 

Jeg er stor fan av å laste ned lovlig materiale. Det irriterer meg også grenseløst at mediabransjen henger så langt etter det digitale markedet. Når de først får noe bra opp å gå, så blir det sperret for enkelte områder feks southparkstudios.com (ja, det er mulig å komme rundt slike sperrer, men det er ikke poenget).

 

Jeg liker ikke å sette meg ned forran TVen å vente på at mine favorittserier skal sendes. Jeg vil laste ned i god kvalitet, når og fra hvor jeg vil, gjerne mot en liten betaling. Det samme gjelder filmer. Musikk vil jeg gjerne høre før jeg kjøpe cdplaten (liker å ha hard copy av musikken til backup), og det gjør jeg også vha Youtube (ja, det er litt på kanten).

 

Når jeg er på offentlig nettverk bruker jeg SSHtunnel hjem for å sikre trafikken for nyskjerrige øyne, derfor er det viktig at min ISP har et seriøst forhold til privatliv og ikke logger/overlytter/filtrerer trafikken min.

 

SLIK kan jeg godt forstå piratpartiet. Problemet er at "Ola Nordmann" kommer til å stemme på piratpartiet på grunn av da får han gratis stuffz! Dette kom ikke tydelig frem i min første post ;)

Lenke til kommentar
DET ER IKKE TYVERI!

Nå måååå dere gamlinger (tillater meg den, siden du generaliserer i sitatet over) forstå at det ikke er snakk om tyveri! Det er snakk om ulovelig distribusjon og kopiering av kopibeskyttet materiale. Ingenting blir stjålet! (Jamfør kopinor)

Hvordan er det ikke tyveri? Dere tar fra åndsverkopphaverne inntekter? Det er kanskje ikke direkte fysisk tyveri, men det er tyveri okkesom. At dere skal gjemme dere bak gjennomsiktige barrierer for å hevde at det er ikke er tyveri er tafatt og fånyttes.

Lenke til kommentar
Om det er fjortisser eller ei er av liten betydning. Poenget er at det ikke er opp til Ola Normann å bestemme hvorvidt musikk/film/bilder/tekst skal være fritt tilgjengelig eller ei uten at opphavsmann skal ha noe å si. At bransjen har vært håpløs tilbakestående mht å møte en nytt digitalt marked er ingen fripolise for å kopiere det man har lyst på uten å betale for det. Man har ingen 'rett' til å tømme en butikk selv om innehaveren ikke har vett på å låse døra.

Ingenting har forsvunnet, ingenting er bort, ingenting er stjålet. At det har blitt ulovlig å laste ned musikk er i og for seg en helt annen diskusjon. Det har alltid vært forbud å DELE musikk på nett, og det er også de lovbryterne film/plate-bransjen må konsentrere seg om å ta, ikke de som laster ned.

Det er en hårfin linje å balansere på. Er det kun tyveri av en film hvis den er trykket på en DVD? Og er det da selve plata eller innholdet (filmen) som blir stjålet hvis man rapper en fysisk kopi?

I min bransje lever vi av en egenutviklet prosess som ingen konkurrenter så langt har klart. Hvis de får tak i 'oppskriften' på denne prosessen så er det å regne som kopiering og ikke stjeling? Det er altså opp til andre å vurdere om resultatet fra vår utviklingsavdeling skal kunne brukes fritt eller om vi skal kunne ta betalt for vår teknologi? Prinsippet er det samme selv om vi ikke lager musikk/film.

Om dere har PATENT på en måte å produsere noe på så har dere denne retten i ca 20 år. Etter dette går den over til å bli "Offentlig Eiendom"(Public Domain). Det er da deres rett å beskytte denne måten å "produsere" varen deres på i de ca 20 årene dere har denne eneretten. Hvis noen bryter deres rett så vil det være naturlig for dere å anmelde dem for brudd på deres patent og få dem dømt.

 

Opphavsrett var opprinnelig på 14 år, den har blitt endret 11 ganger, og tiden et verk er beskyttet av opphavsretten er nå opphavsmannens levetid + 70 år. Dette er helt absurd og er en direkte årsak av lobbyisme fra plate/film-bransjen. Nå i det siste har plate/film-bransjen også begynt å angripe blant annet "Lånereglene"(fair use) og retten til privatkopiering. Og hvem vet hva de ønsker å legge av restriksjoner for bruk og distribusjon av media på nettet. Det er her Piratpartiet kommer inn i bildet, for vi trenger noen som setter spørsmålstegn ved lovendringer som er kjøpt og betalt av private firma.

Lenke til kommentar

En prosess kan ikke patenteres uten å oppgi oppskriften, da sluttresultatet ikke uten videre tilkjennegir hvordan produktet er lages. Vi har ikke patent på våre prosesser da det er innsynsrett i patenter -> da ville vår teknologi vært tilgjengelig for konkurrenter.

Hvis de da hadde kopiert fremgansgmåten så går det på bekostning av vår evne til å tjene penger. Kanskje faller markedet vårt bort..

Problemstillingen er ganske analog. Om man har et produkt beskyttet av et patent eller en opphavsrett, så får man forholde seg til det. Hvis ikke må man tåle å bli satt i bås som "pirat" eller "ulovlig nedlaster", kanskje til og med straffet for det.

Måten å endre en lov på er i alle fall ikke så laste ned under vikarierende argumentasjon som "det er kun kopi, ikke stjeling". Det er kun provoserende og barnslig måte å protestere på.

 

Bare så det er sagt så heier jeg på ingen måte på bransjens fremgangsmåte heller, har ikke ord for hvor bakstreverskt de jobber. Skal vi komme noen vei i denne saken må begge parter oppføre seg litt mer edruelige enn idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...