Gå til innhold

12 nye megapiksler fra Samsung


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nytt bilde avslører et kommende kameraflaggskip med optisk zoom.
Det kan selvsagt tenkes at bildet kun er oppspinn, så det gjelder som alltid å ta rykter med en klype salt.
Camera

Dette ser ut som et helt ordinært digitalkamera i bunnsjiktet (500-1000 kr). En god del detaljer på produktet avviker fra bildene av en mobil i den andre artikkelen. Er dere sikre på at dingsen på bildet inkluderer telefon-funksjonalitet i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Så snart det kommer en slik telefon med android på så er den min! MIIIN!

12 megapikslers har vel lite å si. synd at det ikke står noe mer om optikken osv.

 

Er litt lei av at mobil produsentene tror at desto flere mp desto bedre kamera.

Er det ikke optikken som - tilsynelatende - skiller seg ut her?

 

 

edit:

uttalelser fra samsung i 2008:

Samsung says: 8MP phones with 3x optical zoom next year, 12MP later

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
12 megapikslers har vel lite å si. synd at det ikke står noe mer om optikken osv.

Bildet sier f=6,3-18. Noe som sier meg at bildebrikken ikke har så aller verst størrelse. (ca 1/25 av arealet til fullformatsensorer eller 5x Crop)

 

Er litt lei av at mobil produsentene tror at desto flere mp desto bedre kamera.

Mobilprodusentene vet nok utmerket godt hva de driver med. Det er hovedsaklig å tjene penger på det forbrukerne etterspør. Når etterspørselen går på megapixler og pris men ikke på bildekvalitet så er det nettopp det de gir kundene. Mange megapixler, lav pris og dårlig bildekvalitet.

 

Men det må jo sies at det kunne vært langt verre enn 3x optisk zoom og ~5x crop.

Lenke til kommentar
Dette ser ut som et helt ordinært digitalkamera i bunnsjiktet (500-1000 kr). En god del detaljer på produktet avviker fra bildene av en mobil i den andre artikkelen. Er dere sikre på at dingsen på bildet inkluderer telefon-funksjonalitet i det hele tatt?

Som man ser av bildet så er det alt annet enn et ordinært billigkamera, siden man kan se av merkingen nede til venstre at "dingsen" har Wi-Fi og GPS. Zoom-objektivet ser ut til å tilsvare Samsungs aller simpleste kompaktkamera, S1070. Men det litt desperate forsøket på å gjøre "dingsen" tynn i den ene enden, uten at det klarer å kompensere for en klumpete kameradel, samsvarer mer med det vi har sett på enkelte kameratelefoner enn med rene kompaktkamera.

Gjetter derfor på at bildet faktisk er av en en kommende kameratelefon av det heller stygge slaget...Samsung har jo faktisk vist noe slikt tidligere også ;)

http://www.engadget.com/2006/03/09/live-fr...el-cameraphone/

Lenke til kommentar
Som man ser av bildet så er det alt annet enn et ordinært billigkamera, siden man kan se av merkingen nede til venstre at "dingsen" har Wi-Fi og GPS.

Wi-fi og GPS er ikke noe bevis for at dette er noen mobiltelefon. Begge teknologiene er på vei inn i vanlige kompaktkameraer også. Men i og med at mobiltelefoner er lengre fremme på å kombinere Wi-fi, GPS og kamera i en og samme enhet, så kan det tyde på at sannsynligheten er større for at den har telefon-funksjonalitet enn at den ikke har det.

 

Kameraet ser jo litt spennende ut, med den optiske zoomen, men 12 megapiksler er litt vel mye til denne sensoren.

På den ene siden kan man si at det sikkert er mye bedre enn alle(?) tidligere mobiltelefoner. På den andre siden kan man selvsagt ikke forvente noe i nærheten av prestasjonene til en av de billigste digitale speilrefleksene med 12 megapixler og et billig objektiv.

 

Jeg kan selv tenke meg et slikt kamera i telefonen, men vil selvsagt ikke betale opp mot prisen av et speilreflekskamera for å få det. Jeg ser for meg å betale ca 500 kr mer for en telefon med et slikt kamera enn for en tilsvarende telefon uten kamera i det hele tatt. Jeg gidder ikke bruke mer penger enn det på bilder jeg sjeldent blir fornøyd med.

Lenke til kommentar

Eller ennå mer fleksibelt: Telefon og kamera hver for seg. Det hadde vært noe! Da kunne man f.eks tatt bilder i en vilkårlig retning samtidig som man snakket i telefonen eller så på displayet. Man kunne bært de i hver sin lomme og fått vektbalanse mellom venstre og høyre side. Man kunne lånt bort kameraet, f.eks på fest, uten å låne bort telefonen. Man kunne lagt igjen kameradelen hjemme hvis man visste at man ikke trengte den akkurat den dagen. Jøss, jeg tror jeg må skrive patentsøknad på noe så genialt. :p

Lenke til kommentar
Man kunne lagt igjen kameradelen hjemme hvis man visste at man ikke trengte den akkurat den dagen.

 

Poenget er vel at mobilkamera brukes de gangene man ikke har med seg noe annet eller hvis man faktisk sier seg fornøyd med den kvaliteten den gir. Hadde vært tungvint om man skulle hatt en dings for å ringe med, en for å sende SMS med, en vekkerklokke, en GPS, en mp3-spiller, en kalender etc. Kjør på med fokus på å samle alle dingser i en dings!

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne hatt en alt-i-ett dings med innebygget multimeter, sykkelpumpe, termometer, lufttrykksmåler, 24 forskjellige knivblad, optisk mus, lighter, korketrekker, lommelykt, penn, speil og mye annet rart. (Men jeg hadde ikke forventet at noen av funksjonene kunne stille opp mot ett skikkelig og rendyrket produkt med kun den ene funksjonen)

 

Slik jeg ser det blir det stadig flere kompromisser for hver ting man skal kombinere. Til slutt ender man opp med en 100-i-1 enhet med 1000 dårlige kompromisser.

 

Jeg liker at ting som naturlig hører sammen og har nogenlunde samme funksjon kobles sammen, men det kan bli for mye av det gode også. Kamera i telefonen anser jeg som en av de tingene. (Med unntak av det som er ment for videosamtaler og brukes til nettopp det.)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...