Gå til innhold

Netcom i gang med 4G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Wuuuut.. Har 3G bare 7,2 MBps? Folk her i bygda har 10 MBps.

 

Men 100! Mye :p

Den raskeste 3G-støtten her til lands tilbyr en teoretisk nedlastningshastighet på 0,9 MBps, og de fleste steder er det ikke mer enn 0,45 MBps (teoretisk). Selv om det hadde vært snakk om 7,2 Mbps tror jeg ikke folka i bygda di får 10 Mbps ved 3G-tilknytning. Hvis det er trådløst bredbånd de har, sikker på at det ikke er radiolink da?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Nei, jeg er nesten helt sikker på at den er på 3,6 mbit/s og ikke 7,2. Telenor har ihvertfall 3,6 mbit/s. Hva NetCom bruker klarte jeg ikke finne ut på de utrolig dårlige nettsidene deres. Nesten hårreisende at de tør selge mobilt bredbånd uten å nevne hvilken hastighet du får!

 

Jeg fant i hvertfall en pressemelding fra November 2008 der de sier at nettet kun støtter 3,6 mbit/s. Om de har oppgradert nettet de siste par månedene er ikke godt å si.

 

Noen som kan bekrefte hva som er riktig her?

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at 4G kommer i samme prisklasse som 3G når det gjelder fast pris abonemang. Da det koster Netcom mye mer å greie å få hastigheter nok til mobilmastene.

Samt er ikke hastigheten så viktig for meg. Jeg håper og tror at vi kanskje får en normal responstid =) håper på rundt 40-50ms =)

Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke virke paranoid eller noe sånt, men vil ikke mer trådløs "båndbredde" bety mer stråling?

Ikke nødvendig vis, ny og smartere koding står for mye av forbedringen. Du må også huske at det er lover som regulerer hvor høy sendereffekt man kan ha, og etter alle solemerker er denne godt, godt innenfor rammen av hva som er trygt.

 

Lav ping kan vel bli vanskelig, da det er radiostrekket som oftest er det tregeste leddet. For å få bukt med dette må man ha mye høyere tetthet av master, noe som er ganske dyrt.

Lenke til kommentar

Hvorfor kaller man LTE for 4g? 3,9g blir mer riktig.

Er det ikke sånn at for hver generasjon så åpner det for en ny teknologi, takket være en overføringshastighet økning:

1g - analog kommunikasjon

2g - digital kommunikasjon + data(SMS, email etc)

3g - videotelefoni

4g - ??? bare økning i fart? da bør det bare bli kalt 3,noe

Lenke til kommentar

Nytter ikke hvor raskt 3G og 4G nettselskapene gir når di ikke gidder å oppgradere alle antennene sine. På steder med litt mindre befolkning (som der jeg bor) er det EDGE med 20 KB ned. Et godt tilbud skal være tilgjengelig for alle, ikke bare der di kan tene mest penger :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hvis du googler litt så ser du at det er noen basestasjoner som er oppgradert til 7,2 Mbps. Står f.eks. litt om det her og her.

Det betyr altså at dersom du har Telenor og bor i Bærum, kan du (på en god dag) oppleve 7,2 mbit/s, men Telenor selv ser på dette som kun et virkemiddel for å bedre kapasiteten og ikke som en hastighetsøkning for sluttbruker. Telenors hjemmesider sier dessuten at 3,6 mbit/s er maks i deres HSDPA nett. Netcom står det ingenting om så jeg renger med de fortsatt er på 3,6 mbit/s stadiet også, men at de planlegger å oppgradere?

 

I så fall er det som står i artikkelen feil. Maksimal hastighet i Norge er 3,6mbit/s.

Lenke til kommentar

Har sett det stå i et par artikler til, at ihvertfall Telenor har oppgradert til 7,2 Mbps på enkelte basestasjoner. Uansett, skulle gjerne sett at jeg kunne sitti på noen av hyttene med litt mer enn EDGE-hastighet. Det er for min del der jeg har størst nytte av høyere hastighet, siden det ikke er noen mulighet for bredbånd via det kabla telenettet.

Lenke til kommentar
Hvorfor kaller man LTE for 4g? 3,9g blir mer riktig.

Er det ikke sånn at for hver generasjon så åpner det for en ny teknologi, takket være en overføringshastighet økning:

1g - analog kommunikasjon

2g - digital kommunikasjon + data(SMS, email etc)

3g - videotelefoni

4g - ??? bare økning i fart? da bør det bare bli kalt 3,noe

 

Nei, mener det blir brukt en ny G når vi har byttet over på helt annen teknologi. Altså det teknisk bakenforliggende som skal til for å overføre info fra din mobile enhet til basestasjon. Men G'ene refererer jo bare til "første generasjons mobilnett", "andre genereasjons mobilnett", osv, så er i grunn liten vits i å referere til disse G'ene.

 

Trenger man å vite teoretiske og reelle hastigheter, frekvensbånd, sendestyrke, utfordringer, kostnader, flaskehalser, etc, så bør vi heller ta for oss de ulike teknologiene. Og det Netcom har gjort, er å leke seg med LTE.

 

Forøvrig artig å se at Netcom - som vanlig - snuser på nye teknologier i god tid før konkurrenten :p

Lenke til kommentar

Ja, greia her er vel at det har blitt fokusert på datatrafikk.

 

Om jeg husker rett så er ikke LTE ment som telefoni-system primært, men en kan tilby det via VOIP systemer eller lignende. Med andre ord, tale blir bare enda en del av datastrømmen, heller den henvist til egne kanaler...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...