Gå til innhold

Dom gjør indeksering ulovlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der har vi Norge i et nøtteskall.. Det fine FRIE norske landet vårt, med ytringsfriheter i hue og r*va!

 

Indekser noe på internet, DA skal dem ta deg. Men hvis det er en gris på 50 år som har seg med en 10 åring, nei da slenger vi en dom på et halvt år, og noen tusen i erstatning... Hvis det i det hele tatt blir så mye som det!

 

Jeg synes at PROBLEMENE bør fjernes først (bekjempe EKTE kriminalitet), så kan dem ta bagateller, og kjerring aktige påstander som den artikkelen over, når dem har rydda opp i ALLT annet!

 

Snart blir det ulovlig å se på DVD i datamaskinen... Registeret på maskinen tar en kryptert analyse av filmen, som KAN bli oversatt hvis du kan det binære tallsystemet og kan oversette det til maskin kode, og igjen kan oversette dette til leselig kode!!!! :p

neida, men det er en typisk NORSK lov som jeg ikke hadde blitt forundret over, hvis den hadde kommet:D

 

ÆSJ! norge!

Lenke til kommentar

Hva med indekseringstjenester som kjører lokalt på maskinen? Windows Search og Apple's spotlight f.eks.? La oss si at du indekserer en harddisk som tilhører en kamerat fordi den har vært tilkoblet maskina di en liten stund. La oss si at han har noen GB med musikk som du indekserer. I følge denne dommen må jo det også være en eksemplarfremstilling, selv om indekseringen bare registrerer hvor fila ligger, hva den heter og hvilke egenskaper den har.

 

Nå skal jeg ikke uttale meg om hvorvidt meltwaters indeksering faktisk også kopierer innholdet i sakene, men ser at Google publiserer sakene på sine sider, men med tydelig merking av hvor de kommer fra.

Lenke til kommentar

Det kan godt være lovene som er mangelfulle eller direkte ubrukelige i moderne sammenheng, men det kan jo også virke som dommerne ikke er helt oppdaterte. Indeksering er da vitterlig ikke kopiering. Hele poenget med indeksering er jo å gjøre søk mer effektivt. Å kopiere alt innholdet hjelper jo ingenting.

 

Hvis de har kopiert alt innholder og presenterer det som sitt eget, så er det vel brudd på opphavsretten. Hvis de presenterer innholdet som en kopi med kildehenvisning så ser jeg ikke helt problemet.

 

Det kan også godt hende at jeg må sette meg bedre inn i saken, men jeg har andre ting å gjøre på jobb. :p

Lenke til kommentar

Hvilke konsekvenser kommer dette til å få for andre sider?

 

 

 

Angående indeksering av nyheter, det er en grei måte å både søke seg frem til nyheter på for brukeren, og nyhetssider kan jo ende opp med å få flere treff ... spesielt blandt personer som kanskje ikke har hatt noe forhold til siden tidligere som finner intressante nyheter via slike søk.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg setter opp min server i Norge, produserer noen "nyheter" eller noe innhold... kanskje et eventyr ... og så blir indeksert av diverse søkemotorer, så kan jeg saksøke dem og få et par millioner? ;)

 

det er vel kun hvis søkemotoren er i norge etter det jeg har forstått.

med andre ord, det er på tide for som kvasir å migrere til utlandet og heller bruke pengene sine der.

Lenke til kommentar

Løp Kvasir, LØØØØP!

 

For et lovverk vi har. :hrm: Men da er vel helgeplanene lagt antar jeg? Tenkte jeg skulle ordne meg en samleside for blogger jeg liker med siste innlegg og greier, men i frykt for å bli idømt en erstatning på et par millioner så kjenner jeg lommeboka foretrekker den mer harmløse aktiviteten "løpe rundt på Karl Johan med 7-8 brukerdoser amfetamin på innerlomma og grafse uhemmet på alle kvinnfolk man møter". Til desert blir det nok en "stikke kniven i første og beste trikkepassasjer" tenker jeg.

Lenke til kommentar
Nå er det jo mye innholdslevrandør kunne gjort her, satt at siden ikke skulle indexeres av roboter er det første. Andre er å sette at om du linker dypt inn på sidene så sendes du til forsiden eller annen side, bare å sjekke hvilken side det lenkes fra

 

det skal jo ikke være nødvendig for innholdslevrandør å sikre seg mot slike tyver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...