Gå til innhold

Endelig Windows 7-dato klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå må investorer snart forstå at at nedgangstider betyr lavere inntekter. Er mektlig lei av å høre om "lavere inntjening enn forventet", det burde være forventet.

 

Hvis man overpriser Windows 7 vil det bare føre til at flere går over til Linux. Det er i disse tider MS burde senke prisen på Windows 7 og virkelig kapre markedsandeler. Dog til det beste for alle tror jeg ikke de er så smarte.

 

MS sine Desktop OS har vært latterlig dyre og hatt latterlige begrensninger i mange år, man kunne håpe de var på vei til å fornye seg før de ser hele flokken emigrere til Linux.

Med stadig voksende konsollmarked og stadig minkende salg av PC spill er snart ikke DX noe som holder igjen folk på en MS plattform.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Blant annet skal Windows 7 kunne brukes på nett-PCer uten store problemer.

Dette vil jeg kalle store problemer.

 

Hvis man overpriser Windows 7 vil det bare føre til at flere går over til Linux. Det er i disse tider MS burde senke prisen på Windows 7 og virkelig kapre markedsandeler. Dog til det beste for alle tror jeg ikke de er så smarte.

Det er ikke noen lur strategi før de får mye mindre markedsandel. Hvis de har f.eks 90% markedsandel nå og ønsker å komme opp på 95% så kan de altså skaffe seg ca 5% mer inntekt hvis de klarer å øke markedsandelene uten endring i prisen. Dersom de samtidig senker prisen mer enn ca 5% så vil de gå i minus selv om de har en 5% økning i markedsandel. Hvis de gjør det motsatte, setter opp prisen så får de mer inntekter, trolig uten et like stort fall i markedsandel. Konklusjon: Microsoft kommer til å gjøre det stikk motsatte av det du foreslår. De kommer til å sette opp prisen på Windows, kanskje med unntak av den mest konkurranseutsatte versjonen (minibærbar-versjonen).

 

Vista Ultimate retail kostet ~5000 kr ved lansering og Windows 7 Ultimate kommer til å koste ennå mer. Min gjetning er 6-7000 kr.

 

MS sine Desktop OS har vært latterlig dyre og hatt latterlige begrensninger i mange år, man kunne håpe de var på vei til å fornye seg før de ser hele flokken emigrere til Linux.

~90% markedsandel er ikke sunt for konkurransen og oss forbrukere så det er bare en fordel om Linux-baserte OS, OSX og andre OS kaprer mer av Microsofts andeler.

Lenke til kommentar

Jeg forventer at de øker prisene, men jeg tror ikke det er rett strategi nå. Det vil føre til ringvirkninger over tid. Jeg tror også at en del bedrifter fortsatt ligger i skyttergravene ift. IT investeringer og vil få noe å gruble over om MS øker prisene.

 

Det blir nok helt feil stimuli og signaleffekt. Men om ikke annet så gjør det alt mer spennede.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Blant annet skal Windows 7 kunne brukes på nett-PCer uten store problemer.

Dette vil jeg kalle store problemer.

 

Hvis man overpriser Windows 7 vil det bare føre til at flere går over til Linux. Det er i disse tider MS burde senke prisen på Windows 7 og virkelig kapre markedsandeler. Dog til det beste for alle tror jeg ikke de er så smarte.

Det er ikke noen lur strategi før de får mye mindre markedsandel. Hvis de har f.eks 90% markedsandel nå og ønsker å komme opp på 95% så kan de altså skaffe seg ca 5% mer inntekt hvis de klarer å øke markedsandelene uten endring i prisen. Dersom de samtidig senker prisen mer enn ca 5% så vil de gå i minus selv om de har en 5% økning i markedsandel. Hvis de gjør det motsatte, setter opp prisen så får de mer inntekter, trolig uten et like stort fall i markedsandel. Konklusjon: Microsoft kommer til å gjøre det stikk motsatte av det du foreslår. De kommer til å sette opp prisen på Windows, kanskje med unntak av den mest konkurranseutsatte versjonen (minibærbar-versjonen).

 

På kort sikt er jeg enig med deg, på litt lengre sikt er jeg ikke så sikker, om MS mister nok markedsandeler så får de ikke lenger fordelen av å i praksis ha hatt nærmest et monopol, faller de først langt nok ned til at andre OS begynner å ta ordentlig tak, noe som antakelig fører med seg standarisering på åpne løsninger, så kan veien tilbake bli lang og hard for MS, derfor tror jeg de kan tjene mest på sikt ved å heller prise seg lavere, for å sikre seg fortsatt høye markedsandeler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Lavere markedsandel i et mye større marked er ikke nødvendigvis et tap.. Markedet øker og øker i omfang.

 

I tillegg har jo selv med økende konsollsalg osv linux fortsatt latterlig lav markedsandel. Det største tapet har vel vært mot OSX, men folk velger ikke vekk windows til fordel for osx pga prisen.

Lenke til kommentar

Jeg tror Microsofts ledelse er mer interessert i å tilfredsstille aksjonærene sine på kort sikt (0-5 år) enn på lang sikt. Mitt inntrykk er at aksjonærer generelt tenker for kortsiktig. Derfor tror jeg på en "pisse i buksa"-løsning.

 

Microsoft er i en lignende situasjon som musikkbransjen. På lang sikt har de har alt å tjene på å tviholde på de gamle forretningsmetodene sine. Tilnærmet monopol og høye priser. Men forretningsmetodene er "dømt" til å mislykkes på sikt. Unge folk tenker ikke slik som gamle bedriftsledere. Unge folk tar for gitt at programvare og musikk kan kopieres uten vederlag og behandler det deretter. Det er også unge folk på motsatt side av bordet: de som lager programvare eller musikk. Det dukker stadig opp mer fri og gratis programvare på samme måte som det stadig blir flere band som slipper nye album på nettet. (Radiohead, Nine Inch nails, Gatas parlament osv)

 

De gamle forretningsmodellene har levd sine beste dager men er ikke helt ved pensjonsalder ennå. Men det kommer.

Lenke til kommentar

Ja hvis Microsoft priser Windows7 for høyt kommer Linux bare til å øke enda mer. For folk som kjøpte Vista retail da den kom, så har ikke Win7 nok nytt til å rettferdiggjøre å ut med over 5000 kroner igjen nå.

 

Kanskje jeg heller går for Ubuntu 9.10 til høsten istedenfor Win7 da :hmm:

 

Tydligtvis bara jag här inne som glädjer mig till 7. Jag ger egentligen fan i vad investorer på MS gör, bara jag får ett bra OS. Och det ser 7 ut till att vara.

Win7 er bra, men hvis prisen blir for høy så kan det få folk til å ikke kjøpe det.

Leve som pirat eller bruke Linux.

Lenke til kommentar

Nja... Jeg vet ikke helt om overprising er så smart uansett... Det er da mange andre populære valg for oss forbrukere. Litt mindre for den allmenne masse, men allikevel. Og selv om Windows 7 viser seg å være (foreløpig) mye bedre enn Vista, så er alle innstilt på at tidene er dårlige og jeg skulle nå mene at windows er da et normalprodukt som faktisk følger mikroøkonomiske modeller for supply og demand ;) Dessuten så kan jeg vel si noe jeg selv mener om dette? Jeg vil da veldig gjerne ha en Windows 7 64-bit utgave. Kjører selv en Windows XP Pro versjon nå og vil da neppe se noe grunn til å kjøpe den nye Windowsen om den koster i overkant av 1000-1500kr som OEM utgave eller via studentlisens. Jeg mener da selv at det er sykt mange folk der ute som har pcer som VIL takle den nye windowsen og jeg tror neppe at folk gidder å kjøpe en ny pc bare for å få Windows 7 med den ;) En PC burde da ha en levetid på minst ett år og siden Windows 7 sikter seg mot nettpcer óg, så har vi et enormt markedssegment som neppe kommer til å se kjøp av nye pcer, men heller oppgradering til windows 7 (om prisen er grei. Er vel ikke noe vits å oppradere fra Windows XP fra sånne drittpcer ;)).

Lenke til kommentar

Synes det er merkelig at 4% av PC-brukerene (les: Linux-tilhengere) klarer å få en artikkel om lansering av Windows7 til å dreie seg om valg av OS. Linux-OS kommer aldri til å bli en reell konkurrent til Windows. Det vil koste firmaer/kommunale etater etc altfor mye å lære opp Torvald og Turid tåke i Linux.

 

Tenk på et firma med 100+ ansatte som i snart 20 år har kjørt på Windows. Hvor mye vil det sette bedriften tilbake dersom man plutselig skulle gå over til Linux?

Lenke til kommentar
Synes det er merkelig at 4% av PC-brukerene (les: Linux-tilhengere) klarer å få en artikkel om lansering av Windows7 til å dreie seg om valg av OS. Linux-OS kommer aldri til å bli en reell konkurrent til Windows. Det vil koste firmaer/kommunale etater etc altfor mye å lære opp Torvald og Turid tåke i Linux.

 

Tenk på et firma med 100+ ansatte som i snart 20 år har kjørt på Windows. Hvor mye vil det sette bedriften tilbake dersom man plutselig skulle gå over til Linux?

 

Aldri er vel i overkant sterkt ord å bruke. Det ville ikke akkurat vært første gang et dominerende OS er helt borte fra kartet 10år senere feks. At man finner det lite sannsynlig kan så være, men i en så dynmisk bransje, så er det rett og slett ikke rom for å bruke så sterke begrep som "vil aldri bli enn reel konkurrent"

 

AtW

Lenke til kommentar

Oslo72: Ikke glem hvor mye Windows setter bedrifter og privatpersoner tilbake med ujevne mellomrom. (Lisenser + support + virusproblemer osv.) Et firma med 100 ansatte får mest sannsynlig betydelig lavere overgangskostnader* per ansatt enn et firma med 10 ansatte. Både kursing, drift, lisenser og support blir billigere per ansatt jo flere det er.

 

* Det gjelder både overgang fra ett MS OS til et annet MS OS og fra MS OS til en annen OS-leverandør. F.eks OSX eller Ubuntu.

 

Det blir spennende å se hva den endelige lisensprisen blir for fullversjonen.

Lenke til kommentar
Ja hvis Microsoft priser Windows7 for høyt kommer Linux bare til å øke enda mer. For folk som kjøpte Vista retail da den kom, så har ikke Win7 nok nytt til å rettferdiggjøre å ut med over 5000 kroner igjen nå.

 

Kanskje jeg heller går for Ubuntu 9.10 til høsten istedenfor Win7 da :hmm:

 

folk som kjøpte vista kan da vel umulig være så dumme at de ikke kjøper upgrade til win7

istedet for fullversion?

 

om de er det så er det godt å bli kvitt de, så kan de sitte å sutre å grine forran

linux istedet. :>

Lenke til kommentar

Kommer nok til å kjøpe Win7 64bit til min stasjonære PC. Bruker RC nå og er godt fornøyd.

Ser ingen grunn til å kjøpe norsk versjon så kommer til å handle billig på ebay når den tid kommer.

 

Sakset fra en avis...

Men Windows 7 vil desverre ikke komme i norske butikker 22. oktober.

 

Tidligere har det tatt seks uker fra en amerikansk versjon av operativsystemet har blitt sluppet, til Microsoft har fått klar en norsk versjon på vårt eget morsmål.

 

- Vi satser på korteste mulig tidshorisont, det skal gå raskere enn tidligere, forteller pressetalskvinne Kristin Fjeld Fransson ved Microsoft Norge.

 

- Ennå vet vi ikke akkurat hvor mange uker det vil ta, men det vil gå raskere enn seks uker.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Ingen som har tenkt på at høy pris på Win7 ikke nødvendigvis trenger bety flere Linux/OS X bruker?

 

Jeg tror heller personer som har brukt Windows i årevis går lettere over til piratkopi, enn til et annet OS.

 

EDIT;

 

Franske Gendarmerie gikk fra Windows til ubuntu uten å ha rapportert om å falle tilbake på noen måte. Så det er fult mulig å hoppe fra OS til OS.

Endret av CK_
Lenke til kommentar
Ja hvis Microsoft priser Windows7 for høyt kommer Linux bare til å øke enda mer. For folk som kjøpte Vista retail da den kom, så har ikke Win7 nok nytt til å rettferdiggjøre å ut med over 5000 kroner igjen nå.

 

Kanskje jeg heller går for Ubuntu 9.10 til høsten istedenfor Win7 da :hmm:

 

folk som kjøpte vista kan da vel umulig være så dumme at de ikke kjøper upgrade til win7

istedet for fullversion?

 

om de er det så er det godt å bli kvitt de, så kan de sitte å sutre å grine forran

linux istedet. :>

 

Er det slik at det nye operativsystemet vil installere seg over det gamle når du kjøper og installerer "upgrade" til f.eks. Windows Vista, eller får du ren installasjon, bare til lavere pris (fordi du har Windows Vista)?

Lenke til kommentar
Franske Gendarmerie gikk fra Windows til ubuntu uten å ha rapportert om å falle tilbake på noen måte. Så det er fult mulig å hoppe fra OS til OS.

Joda, men de har også planlagt overgangen i ca 10 år. Det viser at det er mulig, men det viser også at det må planlegges lenge og vel hvis det skal gå problemfritt. (hvis noen starter et liknende prosjekt i dag slipper de nok unna med kortere tid, kanskje 3-5 år?)

 

Dessuten er de ikke ferdig ennå, tror de regnet med at halvparten av klientmaskinene vil kjøre ubuntu mot slutten av 2009.

 

 

 

Nå finnes norsk språkpakke til W7RC allerede, hva skal de bruke de antatte 6 ukene til da?

Lenke til kommentar

Vel vel, folk kan nå si hva dem vil om ms, linux, os krigen, priser, etc. Personlig så ser jeg nå frem til Windows 7 blir ferdig. Har testet RC både på min stasjonære og min asus eee 1000he. Kjører som bare det på begge deler. Noe kluss på den stasjonære riktig nok men det skyldes nok noen surrete ikke-helt-kompatible drivere fra ASUS. Så det kan jeg ikke skylde på microsft på.

 

Liker Windows 7 _mye_ bedre enn Vista. Og klarer ikke helt å se meg selv gå tilbake til XP heller lengre... Windows 7 er rett og slett for smooth :p

Endret av Svish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...