Gå til innhold

Gigabytes første CULV-bærbar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HDMI? Betyr det at den klarer 1080p?

 

 

HDMI er en overføringsstandard, på samme måte som Scart, s-video, DVI og VGA er. Og kan ikke sammenlignes med en oppløsning, som da 1080p er.

 

HDMI overfører lyd og bilde digitalt i en kabel.

 

Selv om en PC har HDMI utgang, er det ingen selvfølge at den vil klare å spille av en 1080p film. Da som sagt at HDMI-porten bare brukes til overføring av lyd og bilde til en TV. (På samme måte som VGA og DVI brukes idag på bærbare pc'r)

Lenke til kommentar
HDMI? Betyr det at den klarer 1080p?

 

 

HDMI er en overføringsstandard, på samme måte som Scart, s-video, DVI og VGA er. Og kan ikke sammenlignes med en oppløsning, som da 1080p er.

 

HDMI overfører lyd og bilde digitalt i en kabel.

 

Selv om en PC har HDMI utgang, er det ingen selvfølge at den vil klare å spille av en 1080p film. Da som sagt at HDMI-porten bare brukes til overføring av lyd og bilde til en TV. (På samme måte som VGA og DVI brukes idag på bærbare pc'r)

Yes, med tanke på at jeg nevner 1080p spesifikt, så bør det gi deg en anelse om at jeg vet hva det er ;) Det jeg lurte på var om den klarer å spille av en 1080p video, eller om det bare blir hakking og "utsmøring" av bildet..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Om den klarer det har jo med grafikkytelsen å gjøre og ikke noe med "hdmi" som en her prøver å forklare deg..

 

GMA 4500 kan sammenlignes med det dårligste geforce 8400 kortet. Sannsynligvis spiller det 1080p greit

Hvis man skal koble den til en Full HD TV for å se 1080p, så bruker man jo HDMI. Hvis ikke er det jo ikke så veldig mye bruk for en HDMI utgang.

 

Er en grunn til at PS3 har HDMI og ikke VGA, if you catch my drift...

Endret av AyeGee
Lenke til kommentar

Lite hyggelig diskusjon det ble :(

Denne maskinen her blir vell hverken fugl eller fisk, men mer en billig-verson av ultraportabel bærbar (som tidligere kostet flesk for å få med brukbare specs). Jeg er egentlig direkte skuffet over artikkelen at den ikke nevner oppløsning. Jeg er også skuffet over gigabyte som ikke tilbyr SSD som et alternativ som tross alt kan gjøre en slik CULV enn mer effektiv, alså både lavere effektbruk og høyere ytelse. Men dersom harddisk montering er satt opp riktig skal det jo ikke være noe problem å bytte selv.

Noen som vet noe om regnekraften i disse prosessorene sammenlignet med tilsvarende lav-effekt bærbare CPUer?

Stort pluss for høy RAM kapasitet.

Lite pluss for DDR3.

Lenke til kommentar
Hvis man skal koble den til en Full HD TV for å se 1080p, så bruker man jo HDMI. Hvis ikke er det jo ikke så veldig mye bruk for en HDMI utgang.

 

Er en grunn til at PS3 har HDMI og ikke VGA, if you catch my drift...

 

Evt så kan man bruke DVI for å se på 1080p film? :) Eller 720p istedet...

Eller så har man SD kvalitet...

 

HDMI er BARE en tilkoblingsmåte, som fører både lyd og bilde. I motsettning til DVI som bare fører bilde. På en slik pc er det ikke plass til DVI, så da bruker de HDMI.

 

At en dings idag har HDMI utgang, har ingenting med at den skal kunne spille av filmer i det heletatt (Selv om alle klarer det), men bare at den er tilpasset dagens standarder, når det kommer til PC- og TV-skjerm.

Samme gjelder på PS3'n. Selv om HDMI har en større årsak til at den er der på en PS3, grunnet en lett måte å kunne overføre lyd og bilde på, på en enkel måte, og uten for mange kabler.

 

Noen som vet noe om regnekraften i disse prosessorene sammenlignet med tilsvarende lav-effekt bærbare CPUer?

 

Effekt-forbruket vil i allefall ligge på samme nivå som Atom.

Man vil nok også se høyere ytelse på disse, iforhold til Atom da...

 

Uansett, jeg er mest nyskjerrig på hvilke hastigheter man kan forvente :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...