Gå til innhold

HTPC med blu-ray, så billig som mulig!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå funnet ut at HTPC ser ut til å være tingen for meg. Jeg har ikke kjøpt stasjonær pc på lenge, og er derfor lite inni hva komponenter og sånn som duger for tiden. Pcen skal stå i stuen og brukes som Blu Ray-spiller.

 

 

Mine must:

Video/Bilde - HDMI ut, skal koble til Optom HD65. Kunne spille av Blu Ray knirkefritt

Lyd - Har ikke kjøpt meg lyd-anlegg enda, hadde vært fint viss lydkortet kunne spillt de nye HD-formatene dersom dette er mulig til en overkommelig pris, hdmi ut?

Blu Ray spiller - Skal bruke denne pcen som primær Blu Ray spiller

Prosessor/ram - Nok til å spille av Blu Ray

Hardisk - Er ikke viktig ettersom media blir streamet.

Nettverk - Kablet, har ikke behov for wifi

Vifte - Hadde vært fint med en pc som ikke bråker for mye

Kabinett - Et kabinett som passer inn i stuen!

Pris - Så billig som overhodet mulig

OS - Windows xp/7

Diverse - Er det mulig med HDMI-inn? For å koble til tv-dekoder eks.?

 

Jeg er i nybegynnerfasen, så kom med så mye tips/kritikk dere bare kan!:)

Endret av KlikkaMongo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå sett rundt på en del forum og funnet ut at denne handlevognen til obergeru ser bra ut! Jeg har endret den litt, og her er resultatet:

 

Kabinett

Antec Fusion Remote

 

CPU

AMD Athlon 64 X2 7750 BE

 

Hovedkort

Asus M3N78-EM

 

Strømforsyning

Corsair VX 450W

 

Ram

GeIL Value DDR2-800 2048 MB

 

Drev

LG GGC-H20L

 

Hardisk

Western Digital Caviar GP 500 GB

 

Diverse

Scythe Ninja Mini - CPU kjøler

 

Link til handlevognen

 

Hvordan vil denne handlelisten være i forhold til mine mål? (se første post)

Endret av KlikkaMongo
Lenke til kommentar

Har sett litt på den faktisk.

Har du erfrainger?

 

Den ser ikke så aller verst ut, men med Blu Ray og større harddisk blir prisen ca. den samme, og jeg mener Antec Fusion Remote kabinettet ser bedre ut en Media Center Mini 120, og det har også bedre plass. Er også litt skeptisk til prosessoren.

 

Men dersom denne spiller Blu Ray uten problemer og har lite viftestøy er jo dette ikke så langt ifra et alternativ i alle fall.

 

 

Hvordan blir det med lyden på dette oppsettet? Dersom jeg kjøper meg en forsterker med HDMI, får jeg da de nye HD-lyd formatene?

Endret av KlikkaMongo
Lenke til kommentar

Oppsettet vil fungere fint.

Jeg pleier å anbefale denne blu-ray spilleren:

https://prisguiden.no/product.php?productId=86556

 

Kjenner ikke til Nec spilleren.

 

Har du litt ekstra budsjett ville jeg vurdert Intel som bruker litt mindre strøm:

 

CPU: Intel C2D e5200

Hovedkort: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H

Minne: Corsair TWIN2X DDR2 4096MB

 

Link til handlevogn:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83858

 

 

Ellers er det flere spennende AMD prosessorer rundt hjørne bla. 4 kjerner med 45W strømforbruk.

 

Hvordan blir det med lyden på dette oppsettet? Dersom jeg kjøper meg en forsterker med HDMI, får jeg da de nye HD-lyd formatene?

 

Svaret på dette er ja og nei og er egentlig litt innviklet.

Lydkortet støtter 7.1 LPCM lyd over HDMI, men på blu-ray platene har de laget kopibeskyttelse (PAP protected audio path). Ingen lydkort støtter dette bortsett fra Asus Xonar HDAV 1.3.

 

Men du kan rippe blu-ray platen til lossless flac og spille av hd lyd. (les mer om dette på avsforum.com under htpc.)

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1029603

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Takker for tips!

 

Det HD-lyd oppsettet får jeg se dypere på når jeg får HTPCen! Så litt innviklet ut med første øyekast.

 

Er det evt. plass å sette inn et Asus Xonar HDAV kort i Antec fusion kabinettet i senere anledning?

 

Jeg har et stramt budsjett, og vil helst holde det så lavt så mulig, så tror jeg må droppe "de grønne" delene.

 

Når det gjelder Blu Ray spiller skal jeg gjør litt mer research før jeg bestemmer meg!

Endret av KlikkaMongo
Lenke til kommentar
Er det evt. plass å sette inn et Asus Xonar HDAV kort i Antec fusion kabinettet i senere anledning?

 

Ja det er plass, og det kommer billigere lydkort fra Asus som støtter det samme.

 

Når det gjelder Blu Ray spiller skal jeg gjør litt mer research før jeg bestemmer meg!

 

Blue-ray spilleren jeg linker til leser HD-dvd plater + den har DVD brenner.

Hvis du ikke trenger dette fungerer sikkert Nec spilleren like bra.

Sjekk hvilken software som følger med.

 

Diverse - Er det mulig med HDMI-inn? For å koble til tv-dekoder eks.?

 

Nei, det er ikke mulig med HDMI inn for å ta inn tvsignaler fra dekoder fordi HDMI er kryptert.

Men du kan ha tvmottaker i pcen og den kan fungere som en fullverdig digital opptaker.

Hvilket kort du trenger kommer ann på kabeltv/satelitt leverandør.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Da begynner jeg uten dette lydkortet, ettersom jeg ikke har forsterker til disse formatene enda. Leste akkurat en artikkel om dette lydkortet på ITPro også, og det virker som disse blir billigere etter hvert.

 

100.- ekstra for Blu Ray brenner og HD-dvd leser tror jeg nesten jeg kan spandere!:) Da blir det nok LG GGC-H20L, er tryggere å kjøpe en dvd-spiller jeg har hørt erfaringer om også, og vet fungerer.

 

Hadde nesten tenkt meg at det ble vanskelig å få HDMI inn, håper det kommer noen smarte løsninger i fremtiden!

Lenke til kommentar

Kjøpte NEC/Optiarc spilleren BR-5100S-OB den var retail og mangla "programvare" (dekoder) for å lese Bluray film. Trodde ikkje det var nødvendig, men lada et av korta og handla PowerDVD9 Ultra lørdagsmorgen.. (kun Ultra som leser Bluray) - kosta vel $100,- med to års nedlasting hos Cyberlink.

Forsøkte tidligere med 30 dager demoen, men den fungerte ikkje, etter mye fundering over min hardware og finlesing av teksten kom løsninga: Demoen åpner ikkje kodinga på Bluray film :( , Hardware: 5000+ BE (klokka til 3150) HD3860 skjermkort, AM2+ hovedkort med XP Pro OS.

HDMI fra PC til TV (50" Kuro), optisk lyd fra hovedkortet (integrert lydkort?) til 2

kanal DAC såg den første halvtimen av Bond sin Quantum of Solace eneste bluray filmen i "samlinga" mi så langt :!:

 

Faren er etter mitt syn stor for at en mediaplayer som leser Blurayplater må kjøpes ved siden av Blurayleseren... Blurayspilleren til PC'en kosta meg rundt 1500 - 1600,- før den kunne lese av ei Bluray plate... Kunne vel handla en billig jalla Blurayspiller for liknende pris, men den ville mangla vannkjøling :D

Lenke til kommentar
Den har altså DVD brenner, ikke blu-ray brenner :)

Blu-ray brenner koster ca. det dobbelte.

 

Haha, ja, tenkte meg det måtte være noe muffens det.

 

Hva med en ferdigløsning? Har lest på avforum at flere er fornøyd med disse:

 

http://www.elprice.no/data/stasjonaer-pc/a...-ray-983zre5nct

 

Det er ikke akkurat det jeg er ute etter viss du leser første posten. Den er også dyrere..

 

Leste en artikkel på Din side "Blu Ray på pcen"

Leste der at WMP og VLC ikke støtter Blu Ray, men klarer Blu Ray spilleren å lese filene selv om jeg ikke har software til å spille dem av?

 

Har lest at flere anbefaler å prøve ut demoer på software for å finne ut hva som er best, så det blir nok det på meg og.

 

Forresten noen som vet om det følger med software på LG GGC-H20L?

Endret av KlikkaMongo
Lenke til kommentar

Du trenger f.eks PowerDVD, det følger med på LG spilleren.

 

CyberLink PowerDVD 7 - CyberLink's PowerDVD is one of the more popular software DVD players on the market right now. Along with support for DVD's, it can be used to play back Blu-ray Discs, HD DVD's and other high-def formats including H.264, HD MPEG-2, and WMV-HD. With its support for BD-J and iHD, PowerDVD also gives you the ability to access interactive movie content.

 

Unfortunately, the version of PowerDVD bundled with the GGC-H20L only supports 2 speaker output. If you want to take advantage of movies encoded with Dolby Digital or DTS, you'll need to buy the retail version of PowerDVD Ultra.

Lenke til kommentar

Du trenger som sagt en avspiller. De som er mest utviklet for øyeblikket er vel ArcSoft TMT 3 og Cyberlink PowerDVD 9. Demoversjonene er gjerne strippet for en eller annen viktig funksjon, og det er kanskje ingen plugin for å integrere mot MediaPortal som du sikkert skal bruke.

 

De nye mATX hovedkortene med GeForce 9400 (Intel) eller AMD 780G / 790GX har vel alle innebygget grafikkløsning som støtter dekoding av blu-ray og hdmi ut. Da trenger du ikke så kraftig prosessor.

 

På den annen side er mange codecs for hd-film fra harddisk ikke støttet av disse grafikkløsningene, så da trengs det litt prosessorkraft for å se på dem. Min P4 3.0GHz er ikke i nærheten av god nok...

Lenke til kommentar
Du trenger som sagt en avspiller. De som er mest utviklet for øyeblikket er vel ArcSoft TMT 3 og Cyberlink PowerDVD 9. Demoversjonene er gjerne strippet for en eller annen viktig funksjon, og det er kanskje ingen plugin for å integrere mot MediaPortal som du sikkert skal bruke.

 

Takk for info, skal ta det til etterretning!

 

På den annen side er mange codecs for hd-film fra harddisk ikke støttet av disse grafikkløsningene, så da trengs det litt prosessorkraft for å se på dem. Min P4 3.0GHz er ikke i nærheten av god nok...

 

Hvilke codecs tenker du på da? Er det noen liste over codecs som er støtet av hva Asus M3N78-EM (Nvidia 8300) støtter?

Lenke til kommentar

Kan "anbefale" et program som heter Zoom Player for å spille av Blu-Ray (http://www.hardware.no/artikler/htpc_trinn_for_trinn_-_del_7/15836/6).

 

En jeg kjenner hadde strevd skikkelig lenge med å spille av Blu-Ray og prøvde med VLC og GOM PLayer uten at det funket godt nok (på en TV). Ikke testet Blu-ray på TV selv, kun testet 720p og 1080P filmer på PCen, både med et integrert skjermkort og et HD 4870 512 MB. 720P funker fint med alle programmer nesten uansett, problemet oppstår når man skal spille av 1080P (eller Blu-Ray) fordi det er krevende.

 

Usikker på om VLC og GOM player er for svake program til å spille av Blu-Ray, eller om de bare mangler en codec. Men etter min mening er det bare tull å betale 500 kroner for Poerdvdcinema (eller hva det nå enn heter) når Zoom player er gratis og funker.

Lenke til kommentar
Men Zoom player spiller vel ikke blu-ray fra plate?

 

Whoops, usikker på om det funker fra Blu-Ray/HD-DVD plate, da jeg ikke har testet dette selv... Når jeg googler litt rundt, så kan jeg se at BLU-Ray plater er noe veldig få om noen (?) gratis avspillere støtter foreløpig.

 

Uansett ville jeg nok sjekket om avspilleren kommer med et program som kan spille av Blu-Ray, det burde den gjøre for å si det slik. Kan ved en rask google se at flere spillere (f.eks Sony, Samsung) kommer bundlet med en Blu-Ray avspiller (lite versjoner), så burde ikke være nødvendig å betale noe mer, med mindre du har et dyrt hjemmekino anlegg og trenger masse ekstrafunksjoner. Ville nok betalt noen kroner mer for en BLU-Ray avspiller som har en bundle med seg, helt til gratisprogrammene støtter det.

Lenke til kommentar

Det følger som sagt med CyberLink PowerDVD 7 på LG GGC-H20L, så jeg satser på å teste ut dette før det evt. blir noe bytting. Men det ser ut som PowerDVD har fått gode omtalelser.

 

Jeg har vert i kontakt med Netonnet, der jeg tenker å bestille Blu Ray spilleren, kabinettet og prosessor fra dem. De har ikke Blu Ray spilleren på lager, og informerer om at Blu Ray spilleren blir sendt med gratis frakt når den kommer på lager dersom jeg bestiller de andre delene nå. Men de vet ikke når og om den vil komme på lager enda.

 

Jeg har bestillt mobiltelefon fra Netonnet før, og er svært fornøyd med kundeservicen de gir!

 

De andre delene har jeg tenkt å bestill fra Amentio.

Endret av KlikkaMongo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...