Gå til innhold

Nett-PC-ene påvirker bærbarsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Atom-baserte maskiner velges i flere tilfeller til fordel for billige bærbare med Celeron-prosessorer.

Denne setningen får jeg ikke til å henge på greip. Hvordan kan det være til fordel for Celeron at folk velger Atom i stedet for?

 

For Intel sin del skal dette strengt tatt bare være positivt fordi man har høyere marginer på Atom- enn på Celeron-porteføljen.

Produksjonskostnaden til Atom er vistnok bare ~20% av produksjonskostnaden til en Celeron med samme antall kjerner. Likevel er OEM-prisene på noen av modellene omtrent de samme. Det er tydelig at Intel trenger mer konkurranse i Atom-segmentet.

 

Er Atom myntet på verdens fattigste land? (de med dyr og problematisk internettaksess?). For meg virker det som Atom er vel så mye myntet på vestlige land.

Lenke til kommentar
Atom-baserte maskiner velges i flere tilfeller til fordel for billige bærbare med Celeron-prosessorer.

Denne setningen får jeg ikke til å henge på greip. Hvordan kan det være til fordel for Celeron at folk velger Atom i stedet for?

Den stussa jeg litt på også.

 

Det er tilsynelatende en ganske vanlig feil å bruke utrykket "til fordel for," når man egentlig mener "på bekostning av."

Kan ikke skjønne annet enn at det må være det som er tilfelle her.

Lenke til kommentar

@Simen1: De mente nok at folk velger Atom i stedet for Celeron :) (Usikker på om innlegget ditt var sarkastisk eller ei :p)

 

Jeg skjønner jo godt at folk velger Atom foran Celeron når Celeron-maskinene må dra Vista uten noe særlig mer prosesseringskraft enn Atom - Det er jo ikke uten grunn at netbook-produsentene skyr Vista..

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ut i fra resten av artikkelen hva som burde stått der. Men det står jo det stikk motsatte: At det er bra for Celeron at Celeron selger dårligere.

 

Det er nok som Leftie sier bruk av feil uttrykk, men jeg har ikke inntrykk av at det er en vanlig feil (enda).

Lenke til kommentar

Med fare for å være veldig OT her, så er det riktig oppfattet. Tydelig at jeg har dårlige språkrøtter som ikke reagerte, men ordboka sier at det skal ligge nytte eller gavn i det og så vidt jeg kan skjønne skal det ligge på høyresiden i setningen.

 

Det jeg synes er mest interessant er noe jeg har påpekt for venner og familie i mange år. De velger PC på helt feil grunnlag.

Kjøp det du trenger. Ofte trenger man ikke mer enn en enkel atom-basert nett-PC.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ut i fra resten av artikkelen hva som burde stått der. Men det står jo det stikk motsatte: At det er bra for Celeron at Celeron selger dårligere.

 

Det er nok som Leftie sier bruk av feil uttrykk, men jeg har ikke inntrykk av at det er en vanlig feil (enda).

 

Jeg har faktisk vært borti, og syndet selv, på lignende blemmer. Så om det kanskje ikke er en vanlig/utbredt feil, så er det definitivt ikke første gang den begås i norges medier..

 

En kjapp omformulering til den ærede skribent:

 

Atom-baserte maskiner velges i flere tilfeller til fordel for billige bærbare med Celeron-prosessorer.

[Maskiner] med Celeron-prosessor blir valgt bort til fordel for mini-bærbare med Atom-prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...