Gå til innhold

Corsair TWINX512-3200LL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er spent på om brikkene vil fungere med mitt system. Jeg henter de i morgen ettermiddag. Da jeg har ett Epox 8rda+ kan det by på problemer skjønner jeg :(

 

Men jeg har hatt trøbbel med andre brikker på dette hovedkortet og det har løst seg ved å flytte på minnebrikkene, så jeg håper det går bra ;)

Lenke til kommentar

ahh...nå forstår jeg :lol: forstod ikke hvorfor det tok så lang tid å opne alle programmer når jeg bytta til den game athlon1.4ghz nå i helga... 266 på cpu og 400 på minne funker ikke bra...(men bedre en en defekt 2700+ :( )

 

synes forsåvidt at det er steindyrt å kjøpe de testede rambrikkene, for under halve prisen kjøpte jeg twinmos 3200 m/wb som jeg kjører på 400 med 2-2-2-5(og de klarer de fint uten kjøling, har ikke testa overklokking, da cpuen/hk har effektivt stoppa høyere hastigheter).

Lenke til kommentar

Herregud, nok en tafatt test på overklokking.no/hw.no

Har NULL tillit til de testene deres. Går så lite i dybden. Og dere stopper opp med en gang dere møter veggen uten å prøve å eksperimentere litt, at det blir dødskjedelig å lese de artiklene. Bare pøser på med noen forbanna grafiske tabeller med promilleforskjell istedet for å forsøke å tøye grenser og være litt kreativ! Dere bekrefter jo enkle bare ting vi vet for lenge siden.

 

Tør jeg spørre hvorfor du ikke har prøvd med f.eks:

 

1. Mindre aggresive mem timings

 

2. Skikkelig kjøling (og voltmod) av NB, har selv erfaring med at dette hjelper selv om det tilsynelatende kan virker som om ram'en stopper.

 

3. Voltmod - brikkene bør tåle 3V, og det kan enkelt moddes på det hovedkortet der. Det krever EN enkel lodding på et IC bein som er god plass rundt.

 

4. Nedskalering av minnebussen (asynkront). En del er f.eks interessert i hvordan det går med 2stk rambrikker på pc2100 hastighet med høy fsb 200+.

 

 

Dette er bare helt enkle ting som falt meg inn umiddelbart. Mer kan eksperimenteres med.

Lenke til kommentar

Tør jeg spørre hvorfor du ikke har prøvd med f.eks:

 

1. Mindre aggresive mem timings

Justering av latency-innstillinger hadde heller ingen innvirkning,

2.  Skikkelig kjøling av NB, har selv erfaring med at dette hjelper selv om det tilsynelatende kan virker som om ram'en stopper.

 

3. Voltmod - brikkene bør tåle 3V, og det kan enkelt moddes på det hovedkortet der.  Det krever EN enkel lodding på et IC bein som er god plass rundt.

Voltmod kunne vert en ide.

4. Nedskalering av minnebussen (asynkront).   En del er f.eks interessert i hvordan det går med 2stk rambrikker på pc2100 hastighet med høy fsb 200+.

Når man tester ram er vel ikke hvor høyt man får cpu relativt?(eller missforstod jeg deg?)

 

må ikke vere så negativ da, just smile :D

Lenke til kommentar

Justering av latency-innstillinger hadde heller ingen innvirkning,

 

Må være første gangen i historien jeg hører at nedskalering fra en såpass stram timing som 5.2.2.2 ikke hjelper. Dette tyder på at det ligger noe mer bak det dårlige resultatet. Jeg tipper NB blir for varm. Og hva med kjøling av SB, går vel utifra dere som overklokkere har tatt dere av denne for lengst ettersom den er "beryktet" for å være gloheit og bremse fsb klokking.

 

4. Nedskalering av minnebussen (asynkront). En del er f.eks interessert i hvordan det går med 2stk rambrikker på pc2100 hastighet med høy fsb 200+.

Når man tester ram er vel ikke hvor høyt man får cpu relativt?(eller missforstod jeg deg?)

 

Du misforstod meg. Jeg tenker på at folk som gjerne vil oppgradere ønsker å beholde en rambrikke som kanskje bare klarer 133mhz, kjøpe en rambrikke til og kjøre disse i dualchannel 133mhz. For å så kjøre fsb så høyt de kan asynkront fra minnet. Og på denne måten kompensere, og få høy minnebåndbredde likevel.

Lenke til kommentar

Det er fint du kommer med så konstruktiv kritikk, Insomniac. For å svare på spørsmålene dine:

 

1. Les testen:

Justering av latency-innstillinger hadde heller ingen innvirkning, bortsett fra at alt under 2-2-2-3 fikk maskina til å henge allerede ved 200MHz.

 

2. NB har skikkelig kjøling, men voltmod har jeg ikke gjort enda. Det vil komme, men som sagt:

Alle tester ble kjørt på nForce2 chipset og AMD prosessor. Pentium 4C prosessor var ikke tilgjengelig ved testing, men resultater  med E7205 (Granite Bay) og i875P (Canterwood) vil komme i en senere test.

...det vil komme flere tester senere. Forøvrig kan jeg konkludere med at det er brikkene som stopper, ettersom de stopper ved forskjellig hastighet:

Når brikkene derimot stoppet på henholdsvis 220 og 223MHz når de kjørte alene, er det brikkene selv som må ta skylda - hovedkortet forskjellsbehandler ikke minnebrikker...

Dette er forøvrig ved maks VDIMM. Ved standard VDIMM stoppet brikkene allerede ved 210MHz, som testen også sier.

 

3. Ettersom dette er en produkttest av brikkene, ikke et overklokkingsprosjekt, valgte jeg å teste dem med reproduserbare testvilkår innenfor gjeldende standarder. Vi dømmer heller ikke vifter ut fra hva de klarer ved 17V når de er laget for 12V.

 

4. I en test av PC3200 RAM ser jeg det ikke som interessant å se hvordan de duger ved PC2100 hastighet. Hadde dette vært en test av Dual Channel DDR eller nForce2 chipset ville jeg dog vært enig.

 

Jeg håper dette besvarte spørsmålene dine tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Mine Corsair TwinX 512 3200LL startet opp uten komplikasjoner på mitt system :)

 

Epox 8rda+ A3 stepping (DD Z-chip)

XP1700+ TbredA (Vapo PE)

512MB Corsair TwinX 3200LL

C3D Radeon 9500pro

2x HDD

2x CDroms

Enermax Whisper 431W PSU

 

Jeg har en følelse av at de problemene dere nevnte i testen er med eldre nForce2 steppings (A2) og/eller eldre brikker

Lenke til kommentar

3. Ettersom dette er en produkttest av brikkene, ikke et overklokkingsprosjekt, valgte jeg å teste dem med reproduserbare testvilkår innenfor gjeldende standarder. Vi dømmer heller ikke vifter ut fra hva de klarer ved 17V når de er laget for 12V.

 

Dette må være det dummeste jeg har hørt...

Jeg trenger ikke forklare deg at din jobb som skribent for overklokking.no når du får to stk Corsaitbrikker er å overklokke dem med de midler som trengs.. dette burde du vite selv...

Å bruke Asus til dette er tvilsomt siden de ikke er kjent for å klare verken høy FSB eller kunne levere høy nok spenning. Tror det hadde vært en del bedre å bruke NF7 2.0 eller 8rda(3).. disse kan by på det man trenger.. (også noe som dere burde vite)

At dere fikk problemer med disse brikkene på feks Abit kan så være.. men hvorfor ikke prøve å løse problemet?

 

Når det gjelder volt mod så tar dette ca 1-2 minutter ved bruk av loddepenn, og ca 20-30 sek ved bruk av testpinner. Hvor ble ikke dette gjort med en gang??

 

Anyway.. dere har levert så mye tvilsomt i det siste at jeg råder dere til å gå tilbake til å teste Mus og vifter, omdøpe siden deres til Pyseklokking.no (den er ledig) og la noen som faktisk driver med overklokking overta navnet deres..

Lenke til kommentar

Dette må være det dummeste jeg har hørt...

Jeg trenger ikke forklare deg at din jobb som skribent for overklokking.no når du får to stk Corsaitbrikker er å overklokke dem med de midler som trengs.. dette burde du vite selv...

La det være opp til meg å definere hva Lars' jobb er, takk.

Når det gjelder volt mod så tar dette ca 1-2 minutter ved bruk av loddepenn, og ca 20-30 sek ved bruk av testpinner. Hvor ble ikke dette gjort med en gang??

Fordi dette er en produkt-test. Ikke et prosjekt. Det er ikke interessant å se en produkttest med voltmodda hardware - da kan ikke folk sammenlikne sine egne resultater.

Anyway.. dere har levert så mye tvilsomt i det siste at jeg råder dere til å gå tilbake til å teste Mus og vifter, omdøpe siden deres til Pyseklokking.no (den er ledig) og la noen som faktisk driver med overklokking overta navnet deres..

Hvis du ikke har mer konstruktivt å komme med enn dette, foreslår jeg at du holder munn. Vi tåler kritikk, men slikt surt oppgulp skal vi ha oss spart for.

 

For øvrig kommer det etterhvert en real minneroundup, der bl.a. Corsair TWINX er med. Jeg skal se hva jeg får til da.

Lenke til kommentar

Fordi dette er en produkt-test. Ikke et prosjekt. Det er ikke interessant å se en produkttest med voltmodda hardware - da kan ikke folk sammenlikne sine egne resultater.

 

Når en OC side tester rambrikker så synes jeg nesten litt skikkelig oc av brikkene hører hjemme. Jeg mente ikke at voltmodden av Asus kortet skulle bli et projekt, men bare gjøres i det stille før testen ble påbegynt.

Det er mange der ute som sitter på HK som kan gi nærmere 3.0v på ram, og derfor så blir det litt dumt å kun kjøre dem på 2,8v.. da har ikke lenger folk noe å sammenlikne mot.

 

Hvis du ikke har mer konstruktivt å komme med enn dette, foreslår jeg at du holder munn. Vi tåler kritikk, men slikt surt oppgulp skal vi ha oss spart for.

 

Kunne kansje spart meg den.. men blir bare så frustrert av å se en side som tidligere har hatt så mye bra å by på "forfalle".

 

For øvrig kommer det etterhvert en real minneroundup, der bl.a. Corsair TWINX er med. Jeg skal se hva jeg får til da.

 

Hørtes bra ut.. :) håper ikke det bli så lenge til vi ser noe til den.

Lenke til kommentar

OPPDATERING: nVidia hadde tidligere noen feil i BIOS som påvirket Corsair's minne. Dette er nå fikset, slik at en BIOS-oppdatering skal fjerne problemene. Det skulle derfor ikke være noen problemer å kjøre TWINX moduler på NForce 2-kort.

Lenke til kommentar

Formann: Jau, vi er en overklokkings-side. Men vi driver også med produkt-testing. I slike tester kan man ikke bruke modifisert hardware, siden sammenlikningsgrunnlaget da faller bort. Og da er ikke testen verdt noe som helst. Men fortvil ikke - vi arbeider med et par prosjekter som du nok kommer til å like! :)

 

Ang. minnetesten, så vil jeg forsøke å bli ferdig med den så fort jeg kan - men det er eksamenstid nå...

Lenke til kommentar

Fordi dette er en produkt-test. Ikke et prosjekt. Det er ikke interessant å se en produkttest med voltmodda hardware

 

Men hvor i alle dager hentet du den ifra? oss lesere? neppe! voltmodd kan ha mye å si på enkelte komponenter, og det som er interessangt for oss er sluttresultatet som overklokkere, ikke som nøytrale pc kjøpere.

 

 

Holder meg framdeles til å påstå hw.no/overklokking.no hadde vært tørrlagt territorium uten forumet. Og det som er så ironisk (og irriterer meg litt) er at forumet er det IKKE DERE som lager. Dermed får dere drøss med lesere likevel, så dere fortsetter i samme spor uten å ta kritikken alvorlig (selv om dere sier dere gjør det viser det motsatte seg gjentatte ganger).

 

 

Det jeg skriver her nå, blir selvfølgelig farget av inntrykket at hw.no, siden jeg oppfatter disse som EN enhet iogmed at artiklene deres havner på forsiden, og at dere er i samme nettverk.

 

Det jeg foreslår at dere gjør, er å legge om strukturen litt. Det er på tide å se en ting i øynene; Uansett hvor mye dere liker å framstille dere som hardwaremartyrer som voldtar egen hardware med stor risiko, så har unektelig endel av oss begynt å se i øynene at dette ikke har feste i virkeligheten. Om den så skulle hatt det burde det ikke hatt noe å si, hvis dere brant litt for det dere gjør, overklokke! MYE!

 

ok/hw har per i dag en helt annen økonomisk siturasjon enn da den ble startet som en ildsjelside. Dere får fete sponsorinntekter både gjennom reklameinntekter, og gjennom gratis produkter til test (som dere tidligere har innrømt dere beholder etterpå.

 

Til de som har lyst til å bidra på denne siden, har dere så følgende å tilby: Ja, hva har dere å tilby? INGENTING såvidt jeg vet om.

Hva om dere heller betalte "frilans" skribenter for artiklene? Og dermed lokket flere ivrige, dyktige skribenter. Uten forpliktelser siden disse er frilans. Dere betaler for det dere liker, ikke noe annet. Dette ville jo løst flere problemer:

 

Dere ville fått mer lesestoff, av ønsket kvalitet > flere fornøyde lesere > flere lesere totalt sett > flere reklamekroner i kassa.

 

Hva er så ulempen med dette? Vil gjerne ha et ærlig og utfyllende svar. Vil dere ha mer penger til dere sjøl?

Lenke til kommentar
Formann: Jau, vi er en overklokkings-side. Men vi driver også med produkt-testing. I slike tester kan man ikke bruke modifisert hardware, siden sammenlikningsgrunnlaget da faller bort. Og da er ikke testen verdt noe som helst. Men fortvil ikke - vi arbeider med et par prosjekter som du nok kommer til å like! :)

 

Ang. minnetesten, så vil jeg forsøke å bli ferdig med den så fort jeg kan - men det er eksamenstid nå...

 

Er med på den.. men hva med å bruke feks et Abit NF7 kort til testen isteden siden det kan gi 2,5-2,9(2,96)v og asus bare 2,5-2,8.

Er ikke for å være pirkete, men 0.16v kan utgjøre en ganske stor forskjell. ;)

Lenke til kommentar

Fordi det er disse kortene jeg har, og Abit-kortet har avgått med døden etter BIOS-endringer, et ikke ukjent problem på NF7. Verre er det ikke.

 

De testene jeg fikk kjørt på Abit-kortet før det gikk heden var forresten svært nedslående. Det høyeste maskina ville boote på var 187MHz, muligens på grunn av de nevnte problemene med Corsair TWINX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...