Gå til innhold

Cooler Master lanserer kombikjøler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å sikre god kontakt mellom blokk og heatspreaderen må det vel en god del kløkt og riktig bruk av termisk pasta til. Om det bildet viser er representativt for finishen på blokken, kjenner jeg at jeg umiddelbart blir litt skeptisk, den var skikkelig midt på treet.

 

Om det gjøres skikkelig, er det en fin greie. Tiden vil vise.

Lenke til kommentar
For å sikre god kontakt mellom blokk og heatspreaderen må det vel en god del kløkt og riktig bruk av termisk pasta til. Om det bildet viser er representativt for finishen på blokken, kjenner jeg at jeg umiddelbart blir litt skeptisk, den var skikkelig midt på treet.

 

Om det gjøres skikkelig, er det en fin greie. Tiden vil vise.

 

Måten å montere heatpipes som Cooler Master gjør her er brukt på mange svært gode kjølere, blant annet gamle Hyper 212 som kommer meget bra ut av reviews og Xigmatek sine kjølere. At blokken ikke er 100 % plan spiller minimal rolle, effekten av disse er at avstanden fra heatspreaderen til medium i heatpipes er meget kort. Alumiumsblokken er egentlig for dårlig varmeleder, og er der mest for stabilitet og montasje.

 

Man trenger faktisk ikke en tøddel mer termisk pasta, men konstruksjonen tilgir litt bedre for mye pasta. Om det ikke er 100 % kontakt mellom aluminiumsblokken og heatspreaden på CPU påvirker knapt kjøleeffekt. Det som er viktig er kontakt med heatpipes.

 

Hos FrostyTech bruker det 4 beste kjølerene denne type blokk (TRUE er ikke bedre enn nr 6).

 

Kjølere med heatpipes innelukket i blokken har normalt lengre overføringsvei, og de kan til og med ha små luftlommer mellom blokk og heatpipes (billigmodeller).

 

Det har faktisk vært store diskusjoner om hva som er best, og tester indikerer nok at denne typen som blokk som Cooler Master her bruker er noe bedre enn innkapsla heatpipes.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Kjøpte nylig en Xigmatek S1284, og der har heatpipene litt mindre mellomrom. Skulle tro det var bedre å la de stå så tett som mulig. En ulempe med 4 heatpipes kan jo også være at det blir litt dårligere kjøling midt på heatspreader, rett over cpu core, i forhold til en kjøler med bare 3 heatpipes. Man kan jo alltids teste med å forskyve den litt, sånn at f.eks. heatpipe 2 blir i senter av heatspreaderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...