Gå til innhold

- For liten mobil-TV-interesse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er da ganske lenge siden Telenor gjorde de første prøvene med DVB-H, og trolig holder de fortsatt på å utvikle teknologi tett knyttet til dette. Både sender- og mottakerutstyr er kjent og tilgjengelig teknologi, så det overrasker meg at de sitter på gjerdet fortsatt.

 

Det å sende unicast over dagens nett skjønner jo alle ikke er så nyttig. Med godt LTE-nett kan det kanskje gå, men om man kunne brukt kringkasting, enten med multicast, en DVB-H / DVB-SH eller annen teknologi er jo dette en enorm avlastning for nettet.

Lenke til kommentar
At det ble satset på DMB skjønner ikke jeg. Hvorfor gjøre det omvendte av alle andre land?

NRK hadde allerede oppe DAB, og DMB er enkelt sagt DAB med video.

 

Og så langt er det bare ett prøveprosjekt. Men om jeg husker rett så ble det gjort en undersøkelse i tyskland som kom fram til at en DVB utbyggelse ville være dyr, siden dekningen pr antenne var lav. Noe som kan få en til å undres med tanke på valget til risktv (DVB-T om jeg husker rett).

 

En annen sak å tenke på er at nokia er tungt inne i DVB, og jeg vil påstå at samsung er det samme i DAB/DMB (allerede i bruk i sør-korea). Alt i alt, en vil finne få nøytrale kilder på maskinvarefronten...

 

At ting må subsidieres, eller at det ikke er noen mobiler med innebygget mottakere på markedet pr i dag er tynne argumenter fra telenor sin side.

 

Subsidiering vil selvsagt øke interessen, men jeg tviler på at TV og radio mottakere i sin tid ble subsidiert...

 

Og når det gjelder mobiler med mottakere så får vi se om samsung eller LG viser interesse. ikke det, så langt er det snakk om en sender i oslo. Men samsung i hvertfall har modeller i hjemlandet med teknologien, så det skulle ikke ta dem lange tiden å ordne GSM/UMTS modeller med mottak, og dem vurderer markedet stort nok.

 

Og det er det egentlige problemet, det gode gamle høna og egget. Om tjenestene ikke er der så vil ikke maskinvaren komme på markedet (eller ikke bli solgt i det minste, siden det er ingen bruk for dem), men om maskinvaren ikke er der, så vil det ikke komme noen brukere av tjenestene.

 

Og til slutt, jeg mistenker at telenor ønsker ett system etter Pay-pr-view metoden. altså at du betaler en sum i måneden for tilgang på x antall kanaler med innhold, ikke usannsynlig hentet fra canal digital sin portefølje, eller kanskje at du betaler etter bruk over mobil-abonnementet. NRK derimot skal vel drive sin løsning på samme måte som sine andre sendinger, via lisensen (spørsmålet er om dem kommer til å gå til stortinget for å kreve lisens på mobiler, dem bråkte noe rundt det når UMTS først kom med video streaming).

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Med fare for å ha misforstått fullstendig: hva er forskjellen i praksis mellom mobil-tv og en fysisk liten mottaker som tar imot "vanlig" digital-tv (sånn som han guttenmed sveisen reklamerer for)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
bitrate?

Sikkert det også, men jeg tenkte mer i forhold til opplevelsen for brukeren, behovet for ny infrastruktur, eller mer sannsynlig: muligheten for tjenesteleverandører og elektronikkbransjen til å lure ennå mer penger ut av forbrukerne.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...