Gå til innhold

Påstår "skitten" Apple/Intel-avtale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett i lys av den siste utviklingen i EU så er det ikke så rart at dette kommer, men her tror jeg det er en viss fare for at AMD skyter bom. At Apple valgte å kun bruke Intel i overgangen fra PPC er ikke så rart. Intel hadde best produkt og det er ugunstig å måtte utvikle mange forskjellige parallelle plattformer når en skal ta et så stort teknologisk sprang som det er å flytte mange sluttbrukere over til et nytt ISA. Selv om det teknisk sett er et steg bakover å gå fra PPC til x86...

 

 

Hvis det ikke ligger i avtalen at Apple er bundet til å kun velge Intel i fremtidige produkter så ser jeg ikke helt problemet. Apple har vel også nye planer om å designe egne brikker så det kan jo hende de dropper Intel igjen. I alle fall på mindre batteridrevne enheter.

Lenke til kommentar

Er det galt å velge en eksklusiv prosessorleverandør? Det er vel det Apple er kjent for, gi sluttbrukere lite med valgalternativer...

Men igjen, jeg ser ikke helt problemet. Hvis Apple velger det, så er det vel greit. Om de hadde tillatt alle bortsett fra AMD hadde det vært en annen sak.

Lenke til kommentar
Er det galt å velge en eksklusiv prosessorleverandør? Det er vel det Apple er kjent for, gi sluttbrukere lite med valgalternativer...

Men igjen, jeg ser ikke helt problemet. Hvis Apple velger det, så er det vel greit. Om de hadde tillatt alle bortsett fra AMD hadde det vært en annen sak.

 

Det AMD sier er at Intel gav Apple uforholdsmessig billige produkter mot at Apple låste seg til _KUN_ å levere Intel-løsninger. _DET_ er noe helt annet enn om Apple sier at de kun fokuserer på Intel for å gjøre overgangen til ny teknologisk plattform lettere ++

 

Ingen ting overasker meg ang. Intel sine skitne knep lenger, selv om jeg nok er tilbøyelig til å tro at Apple hadde valgt å være "Intel only" selv uten bestikkelser...

Lenke til kommentar
Er inn å kreve det ene og det andre som små bedrift fortiden. Kommer ikke til å handle hos AMD nermeste framtid pga ingen ryggrad.

 

 

Du nekter å handle AMD fordi de sier ifra når de mener det er begått urett?

 

Hvordan i all verden kan de sies å mangle ryggrad når de sier klart og tydelig ifra. Må de ta frem tennveske og fyrstikker før de faller inn i ryggradkategorien din?

 

Og hvorfor er dette en grunn til å ikke kjøpe deres produkter?

Endret av formann
Lenke til kommentar
Er det galt å velge en eksklusiv prosessorleverandør? Det er vel det Apple er kjent for, gi sluttbrukere lite med valgalternativer...

Men igjen, jeg ser ikke helt problemet. Hvis Apple velger det, så er det vel greit. Om de hadde tillatt alle bortsett fra AMD hadde det vært en annen sak.

 

Det AMD sier er at Intel gav Apple uforholdsmessig billige produkter mot at Apple låste seg til _KUN_ å levere Intel-løsninger. _DET_ er noe helt annet enn om Apple sier at de kun fokuserer på Intel for å gjøre overgangen til ny teknologisk plattform lettere ++

 

Ingen ting overasker meg ang. Intel sine skitne knep lenger, selv om jeg nok er tilbøyelig til å tro at Apple hadde valgt å være "Intel only" selv uten bestikkelser...

 

Det er da ikke så unormalt i forretningssammenheng at to parter gir hver andre spesialtilbud?

At Intel selger brikkene sine litt billigere, fordi det sikrer dem en gunstig avtale er noe som kalles forhandlinger? Ser ikke helt hvordan det skulle være "ulovlig" på noen måte?

 

Blir som at forskjellige leverandører her i Norge prioriterer og gir forskjellige innkjøpspriser til forskjellige databutikker her i landet, er da ikke noe galt med det? Er jo sånn forretninger foregår?

Lenke til kommentar
Er det galt å velge en eksklusiv prosessorleverandør? Det er vel det Apple er kjent for, gi sluttbrukere lite med valgalternativer...

Men igjen, jeg ser ikke helt problemet. Hvis Apple velger det, så er det vel greit. Om de hadde tillatt alle bortsett fra AMD hadde det vært en annen sak.

 

Det AMD sier er at Intel gav Apple uforholdsmessig billige produkter mot at Apple låste seg til _KUN_ å levere Intel-løsninger. _DET_ er noe helt annet enn om Apple sier at de kun fokuserer på Intel for å gjøre overgangen til ny teknologisk plattform lettere ++

 

Ingen ting overasker meg ang. Intel sine skitne knep lenger, selv om jeg nok er tilbøyelig til å tro at Apple hadde valgt å være "Intel only" selv uten bestikkelser...

 

Det er da ikke så unormalt i forretningssammenheng at to parter gir hver andre spesialtilbud?

At Intel selger brikkene sine litt billigere, fordi det sikrer dem en gunstig avtale er noe som kalles forhandlinger? Ser ikke helt hvordan det skulle være "ulovlig" på noen måte?

 

Blir som at forskjellige leverandører her i Norge prioriterer og gir forskjellige innkjøpspriser til forskjellige databutikker her i landet, er da ikke noe galt med det? Er jo sånn forretninger foregår?

 

Forskjellen er dersom Tine inngår en avtale med Norgesgruppen om at de kun får kjøpe Tine produkter om de dropper Q - meierienes og Synøve Findens produkter. Da er det ikke stuerent lenger.

 

Eller SAS som dumpet prisene på konkurranseutsatte ruter og priset ikke utsatte ruter skyhøyt. (Typisk 9000 en vei fra Finnmark til Oslo mens det kanskje kostet 150 kr fra Oslo til Værnes)

 

Det er da ikke så vanskelig å forstå at dette ikke er bra. Unyttelse av markedsmakt er kun bra for aktøren i monopolsituasjon og direkte skadelig for konkurenter og oss forbrukere. Merkelig at ikke flere skjønner dette.

Lenke til kommentar
Selv om det teknisk sett er et steg bakover å gå fra PPC til x86...

Sett i lys av hvordan kompromissene mellom ytelse, pris og effekt lå an mellom x86 og PPC for ~4 år siden så vil jeg si meg uenig i at det var et steg bakover. Et bedre ISA hjelper lite når prosessorene ender opp som generelt dårligere likevel.

 

Hvis det ikke ligger i avtalen at Apple er bundet til å kun velge Intel i fremtidige produkter så ser jeg ikke helt problemet. Apple har vel også nye planer om å designe egne brikker så det kan jo hende de dropper Intel igjen. I alle fall på mindre batteridrevne enheter.

Jeg tviler på at IBM og Motorola vil være med på et nytt samarbeid om prosessorer og jeg tviler sterkt på at Apple gidder å ta den utviklinga alene. x86 er nok kommet for å bli i Apple-leiren, også på lettere enheter.

 

Er det galt å velge en eksklusiv prosessorleverandør? Det er vel det Apple er kjent for, gi sluttbrukere lite med valgalternativer... Men igjen, jeg ser ikke helt problemet. Hvis Apple velger det, så er det vel greit. Om de hadde tillatt alle bortsett fra AMD hadde det vært en annen sak.

Ja, at markedslederen lager avtaler som utelukker konkurrentene er både kritikkverdig, galt og mest sannsynlig ulovlig. Les litt om saken mellom EU og Intel, samt om konkurranselover så får du et innblikk i hvorfor.

 

Kommer ikke til å handle hos AMD nermeste framtid pga ingen ryggrad.

Setningen kan tolkes på flere måter. Ut i fra det du skriver velger jeg å tolke det til at du ikke har noen ryggrad til å stille opp mot alvorlig økonomisk kriminalitet.

Lenke til kommentar
Det er da ikke så unormalt i forretningssammenheng at to parter gir hver andre spesialtilbud? At Intel selger brikkene sine litt billigere, fordi det sikrer dem en gunstig avtale er noe som kalles forhandlinger? Ser ikke helt hvordan det skulle være "ulovlig" på noen måte?

 

Blir som at forskjellige leverandører her i Norge prioriterer og gir forskjellige innkjøpspriser til forskjellige databutikker her i landet, er da ikke noe galt med det? Er jo sånn forretninger foregår?

Å gi tilbud er ikke galt.

Å gi tilbud med forutsetning om at konkurrenter utelukkes fra markedet er galt.

 

I dette tilfellet er det praktisk talt det samme om forutsetningen er at Apple skal utelukke AMD eller utelukke alle andre enn Intel. AMD er jo tross alt den eneste nevneverdige konkurrenten til Intel på x86-prosessorer.

Lenke til kommentar

Enhver bedrift uansett størrelse bør ha rett til å ha kontrakter med hvem de vil. AMD viser med dette sitt sanne ansikt. De bruker hva jeg vil kalle skitne midler for å fremme sin egen sak. Jeg vil aldri igjen kjøpe AMD.

 

Dagens konkurranse regler er helt på tryne. Når store suksessfulle bedrifter illegges bøter på milliarder av kroner bare fordi de er gode og fordi de har ingått avtaler.

Lenke til kommentar
Enhver bedrift uansett størrelse bør ha rett til å ha kontrakter med hvem de vil.

Selvsagt, så fremt de ikke bryter noen lover i samme slengen. F.eks ved å inngå diskriminerende avtaler. (Se eksempler tidligere i tråden)

 

AMD viser med dette sitt sanne ansikt. De bruker hva jeg vil kalle skitne midler for å fremme sin egen sak. Jeg vil aldri igjen kjøpe AMD.

AMD viser at de har ryggmarg til å ta opp kampen med store intel når de føler seg presset ut av markedet med skitne og ulovlige metoder.

 

Hvis en du kjenner fikk tømt leiligheta si av tyver. Ville du kalt det "skitne midler for å fremme egen sak" hvis din bekjente anmelde tyveriet?

 

Dagens konkurranse regler er helt på tryne. Når store suksessfulle bedrifter illegges bøter på milliarder av kroner bare fordi de er gode og fordi de har ingått avtaler.

Vennligst sett deg inn i saken. Dette er over hodet ingen reaksjon på at Intel leverer gode produkter eller at de lovlige delene av avtalene de har inngått. Hvis du mener det er noe galt med konkurranselovene, hvorfor ikke si konkret hvilke paragrafer du tenker på og hvordan du ville endret paragrafene?

Lenke til kommentar
Nå er ingen ting bevist så kan du sikkert roe deg ned med å forsvarer bedrifter som er små og pinglete og griner til nermeste dommstol når ting ikke går deres vei.

 

Om det ikke er bevist at Intel har svin på skogen, hvorfor har de da fått 9.3 milliarder i bot?

 

Hvorfor er du så nærtagen? Skulle nesten tro det var familien din det handlet om.

Lenke til kommentar

AMD har jo vært fryst ute av markedet i flere år, hadde de ikke kjøpt opp ATI i sin "Gulltid" tror jeg AMD hadde vært i en mye dårligere posisjon nå, eller muligens ikke eksistert i det hele tatt.

Jeg har lenge syntes at det er merkelig at Apple BARE bruker intel i sine maskiner, i tillegg har de bare nVidia GPUer på maskinene sine med unntak av valg til HD 4870 mot 4 andre løsninger fra nVidia på Mac Pro. Dette syns jeg er merkelig. Det er tydelig at det foregår litt for tett dette her, men jeg skal vel ikke uttale meg på det.

 

Jeg mener at likevel at intel er bare til bry, og pengene som ble betalt til EU burde gått til AMD. Håper Apple og Intel blir funnet skyldige jeg da.. Men jeg er AMD fanboy så dere kan vel ikke ta meg seriøst likevel.

Lenke til kommentar
Jeg har lenge syntes at det er merkelig at Apple BARE bruker intel i sine maskiner, i tillegg har de bare nVidia GPUer på maskinene sine med unntak av valg til HD 4870 mot 4 andre løsninger fra nVidia på Mac Pro. Dette syns jeg er merkelig. Det er tydelig at det foregår litt for tett dette her, men jeg skal vel ikke uttale meg på det.

Grunnen til at Apple foretrekker nVIDIA er nok både at 9400-platformen fungerer veldig bra med Intel sine Core 2 prosessorer, samt at Apple kommer til å satse mye på GPGPU i Snow Leopard, og selv med OpenCL så er nVIDIA kortene mye bedre, og enklere å ha med å gjøre til generel GPGPU.

Lenke til kommentar
Jeg mener at likevel at intel er bare til bry, og pengene som ble betalt til EU burde gått til AMD.

Som sagt i tråden om saken mellom EU og Intel: EU tok ikke saken på AMDs vegne. De tok saken på vegne av alle EU-borgere og de ulempene de er påført av Intels ulovlige avtaler. AMD får værsågod å kjøre sin egen sak mot Intel for de ulemper de mener de er påført via ulovlige metoder. Basert på utfallet av EU-saken, samt tapet i Sør-Korea tror jeg AMD har en god sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...