Gå til innhold

Retrofil: "Dinosaur"-kommunikasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To ting på rappen:

 

-Hvordan kan man bruke noen sekunder på å sende meldinger fra Lindesnes til Nordkapp? Skulle da tro at dette var mulig på millisekunder.

 

-Bell holdt ikke på med elektronisk kommunikasjon, halvledere kom ikke i bruk i telekom på nærmere 100 år, da de gamle relesentralene ble digitalisert.

Lenke til kommentar

Jeg hadde faktisk en sånn skivetelefon liggende i sør for et par år siden, men jeg er stygt redd for at den har blitt permanent "ryddet" av mine foreldre. Det skulle nå bare mangle siden det er de som har flyttelasset mitt liggende.

 

Uansett: fin artikkelg dette, Einar. Det der TRomsø-sitatet, var det noe du har funnet selv eller ble det fortaolt av omviseren?

Lenke til kommentar
"Mange husker nok denne, fra da telefonen hadde begynt å bli utbredt blant vanlige arbeidsfolk. "

 

Jeg har faktisk en slik liggende et eller annet sted hjemme :)

Me three :)

 

Fattern har faktisk en modell som var spesial lagd for NTH (eller NTNU som det heter i dag for dere som er for unge til å huske det =).

Disse kom med tastatur i steden for dreieskive fordi NTH hadde egen telefonsentral, med mindre jeg husker grunnlaget feil...

Lenke til kommentar

Nydelig artikkel! Elsker denne artikkelserien - keep up the good work (y)

 

 

Bare en ting jeg reagerer på.

 

Denne kommunikasjonsmetoden fungerte imidlertid ikke i dårlig vær, tåke eller i mørke. Slaget ved Lynger er et godt eksempel på svakheten, der hele den norske flåte gikk ned med mann og mus fordi Arendal aldri fikk beskjeden om at det trengtes flere kanonjoller.

 

Skal det ikke være Lyngør?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...