Gå til innhold

Termineringsseier for Tele2 og Network Norway


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal synes om dette. Kan du gi oss fasiten, mia_tuk? ;P

 

Da jeg hørte dette på nyheten i går ble jeg først og fremst negativt overrasket. I et land hvor vi allere har god konkurranse i bransjen, mer enn ett nettverk, og gjevnt over god dekning så ser jeg ikke umiddelbart det store behovet for et nytt nett. Jeg ser poenget i å kunne tilby ytterligere lavere priser, men ingen kan påstå at det ikke har vært en voldsom, og meget forbrukergunstig, priskrig over de siste 5 årene. Dette med to nett.

 

For meg virker det som en noe unødvendig utbygging, og at det er feil kunder som må betale for det. Han som på kveldsnytt i går uttalte seg på vegne av Samferdselssdepartementet mente at dette i det lange løp vil lønne seg for _alle_. Om det vil lønne seg for meg, som for tiden er NC-kunde, får vi nå se på.

 

Mulig man kan spare en del penger på å bytte til en utrygg minioperatør, men da bør man bli saftig informert om at de som ringer til deg må betale i dyre dommer.

Lenke til kommentar

Vel, virtuelle operatører lever på telenor og netcom sin nåde akkurat nå, og en seg gjerne at disse to har tilbud som virker underfundig like.

 

Forøvrig så vil flere nett gi større sjanse for at minst ett fungerer til enhver tid, slik at om en ønsker å være på den sikre siden så kan en gå rundt med simkort på alle tre i lomma.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Hm. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal synes om dette. Kan du gi oss fasiten, mia_tuk? ;P

Bare for helhetens skyld, det er flere termineringsbanditter der ute enn MobileNorway. Tele2 er en av dem, det finnes et par til, og takk Gud for at MTU gikk heden.

 

Jeg tror at bygging av flere nett bare gir samfunnet begrensede merverdier. Det er grenser for hvor mange ganger du kan dekke de store byene, og ingen skal fortelle meg at de samlede driftsutgiftene for tre nett i Stor-Oslo er lavere enn for to nett. Og verre skal det bli dersom 3 kommer på banen.

 

At flere nett fører til konkurranse, senkede priser, bedre tjenester og bedre dekning er bare floskler som politikere liker å slenge rundt seg med. La meg knekke noen av mytene om fordelene med flere nett:

 

Bedre dekning? Ikke faen. I Stor-Oslo hadde vi allerede vegg til vegg dekning før MN kom på banen. MNs nett har grovere masker enn NC og TM, og skrur man av NC og TMs nett har vi dårligere innendørs dekning. MNs nett skal primært sikre kapasitet for egne kunder der det lønner seg å bygge, andre steder roamer de på TM. På T-banen i Oslo har MN ikke dekning, og bruker heller roaming hos TM.

 

Lavere priser? Aner ikke. Ringeprisene idag er polariserte. Samtaler til fast- og mobiltelefoner er kunstig lave, og trafikken selges med tap. Tapet tas igjen med overprising av trafikk til nummer som begynner med 0 og 8. Dette har jeg skrevet masse om tidligere, skal sette inn lenker når jeg har laget mat til kona. Polariseringen gjør at det ikke er mulig å sette opp noen gode regnestykker som viser om prisene har gått ned etter MNs inntreden. Jeg var fort innom telepriser.no, og Gud bedre så mange parametere du skal gi inn for å regne ut ringekostnadene dine. Av en eller annen merkelig grunn har de ikke lagt inn trafikk til 0/8-nummer der, og det er en stor svakhet. At telepriser.no i det hele tatt eksisterer viser hvor godt operatørene klarer å skjule prisene sine. Ringepriser skulle vært som diesel-prisene. Ett tall å forholde seg til.

 

Bedre tjenester? Ubetinget ja, men du trenger ikke å bygge eget nett for å utvikle tjenester.

 

Og hvis noen fortsatt skulle være i tvil om det er noe poeng i å bygge eget nett, kan de bare spørre Telia. I Norge hadde de lisens til GSM-nett men valgte å kjøpe NetCom i stedet. Da fikk de kunder, nett og merkevare i en pakke. Og i Sverige har de ikke eget 3G-nett en gang. De sendte inn en dårlig lisenssøknad, fikk avslag, og kjøpte seg i stedet inn i Tele2s lisens. Mye enklere, det.

 

Sorry, MN. Til tross for at jeg fikk gratis ringing av dere i Frankrike i 2007, ser jeg ikke behov for nettet deres. I stedet er jeg sur på dere og/eller NetCom, siden NetCom har ekstra påslag for å ringe til MNs nett.

 

I Sverige foreslo Telia at alle fire operatører skulle enes om en felles termineringspris på 64 øre. Sånt står det respekt av, men dessverre ble det ikke slik.

 

Jeg har skrevet mye om behover for flere nett. Her er noen lenker:

 

Om Mobile Norway

 

Om polariserng av priser

 

Om 3

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Forøvrig så vil flere nett gi større sjanse for at minst ett fungerer til enhver tid, slik at om en ønsker å være på den sikre siden så kan en gå rundt med simkort på alle tre i lomma.

Har man mer behov enn oppetiden som ligger i dagens 2 nett har man trolig behov for å ha en satelitt telefon som backup, de er ikke så dyre i innkjøp, bare bruken som koster ekstremt mye.

 

Jeg ser ærlig talt ikke poenget med enda ett nett når det ikke tilbyr noe som allerede finnes idag, spesielt når dem heller ikke tar sikte på å dekke mer enn 75%.

Lenke til kommentar

Det skrivest at de skal bygge ut ett "landsdekkende nett" - vel, det vil koste 10+ mrd. kroner om de skal ha ett 100 prosent landsdekkende nett, som selv ikke telenor har i dag...

 

Hvor bra dekning er det realistisk at MN kommer til å bygge ut?

 

1. Alle steder med bystatus?

2. Europaveier?

3. Stamflyplasser?

4. Turistområder?

 

1. Er sansynlig, 2. Full dekning på Europaveier når de kan roame med TnM er bortkastede penger... 3. Meget sansynlig 4. Sesongbetont, så overlat det til TnM

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Hvor bra dekning er det realistisk at MN kommer til å bygge ut?

Tipper de kommer til å prioritere ubygging der de har tilstrekkelige inntekter. Jeg går forbi kontorene til NetworkNorway hver dag og har ennå ikke sett julenissen...

Lenke til kommentar

Jeg synes det lukter litt av dette. Siden de selv ikke klarer å finansiere et nytt nett, klagde de til staten, slik at de i praksis, med lovfestet rett, kan kreve mer penger av andre og dermed finansiere et nytt nett?

 

Herregud, Tele 2 og Network Norway må jo le hele veien til banken.

 

Hadde et annet privateid selskap fra en helt annen bransje krevd noe lignende, altså fått staten til å garantere for noe som så til tid de grader favoriserer selskapet og gir dem åpenbare fordeler i forhold til konkurrerende selskaper, ville det blitt et ramaskrik uten like og muligens blitt sett på som ren korrupsjon.

 

Tanken er nok god, og reell konkurranse er bra, men hvis man snur litt på det, så ser det unektelig litt tvilsomt ut, det kan man ikke nekte for.

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Hadde et annet privateid selskap fra en helt annen bransje krevd noe lignende, altså fått staten til å garantere for noe som så til tid de grader favoriserer selskapet og gir dem åpenbare fordeler i forhold til konkurrerende selskaper, ville det blitt et ramaskrik uten like og muligens blitt sett på som ren korrupsjon.

Veldig gode pong! Dette er et potteran som foregår med myndighetenes velsignelse.

Lenke til kommentar
Hadde et annet privateid selskap fra en helt annen bransje krevd noe lignende, altså fått staten til å garantere for noe som så til tid de grader favoriserer selskapet og gir dem åpenbare fordeler i forhold til konkurrerende selskaper, ville det blitt et ramaskrik uten like og muligens blitt sett på som ren korrupsjon.

Veldig gode pong! Dette er et potteran som foregår med myndighetenes velsignelse.

Enkelte typer korrupsjon er godtatt i Norge....ref. Røkke/aker saken.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...