Gå til innhold

Ny og spennende "Atom"-prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir virkelig genialt med IMC på Atom. Lavere effektforbruk siden det blir færre brikker å flytte data gjennom. Høyere ytelse pga lavere forsinkelse til RAM. Videre er Atom kjernene ekstra følsomme for forsinkelse mot RAM pga lite cache, konservativ prefetch (antar jeg siden de er så små) og en enkel in-order pipeline som lett får stall når en må aksessere RAM. IMC kan altså tenkes å utgjøre ganske mye for ytelsen til Atom. Vinn vinn situasjon.

 

Forøvrig virker det litt rart om dagens ION plattform skulle passe til denne siden minnekontrolleren er flyttet, men vi får håpe at fremtidige versjoner gjør det.

Lenke til kommentar
Skulle man allikevel ønske litt råere grafikk, kan man fint kombinere denne prosessoren med Nvidias Ion-plattform.

Råere som i at Intel IGP er rå, mens ION er råere? :lol:

 

Det burde heller stått: "Ønsker man en brukbar GPU til HD video og middels 3D, kan man fint kombinere denne prosessoren med Nvidias Ion-plattform."

 

AJ: Jeg lurer også litt på hvor uttalelsen om ION kom fra. Kanskje Nvidia har en ny versjon uten minnekontroller i laben? Evt. en der minnekontrolleren har fått ny funksjon tilsvarende det AMD kaller "sideport memory".

Lenke til kommentar
Skulle man allikevel ønske litt råere grafikk, kan man fint kombinere denne prosessoren med Nvidias Ion-plattform.

Råere som i at Intel IGP er rå, mens ION er råere? :lol:

 

Det burde heller stått: "Ønsker man en brukbar GPU til HD video og middels 3D, kan man fint kombinere denne prosessoren med Nvidias Ion-plattform."

Er det kjent hva slags grafikk som er integrert her? Uansett er det jo 2D og særlig film som er viktig her. 3D grafikk på en Atom maskin er jo bare interessant for litt enkel eye-candy, ikke noe 3D FPS liksom..

Lenke til kommentar
Den nye Atom-prosessoren som Intel annonserte denne uken har et par likheter med de tankene man tidligere assosierte med "Nehalem": integrert minnekontroller og integrert grafikkbrikke.
Denne må noen forklare for meg for jeg forstår ikke hvorfor man ordlegger seg slik her.

 

1. Integrert minnekontroller i CPU for x86 arkitekturen kom på AMD Opteron S940 i april 2003 og litt senere på A64 S754 for desktop. Når begynte vi å assosiere det med en Intel implementasjon bare for at Nehalem har fått det 6-7 år senere?

 

2. Har Nehalem integrert grafikk? Det var jeg virkelig ikke klar over, kan du peke meg til produktene? Eller tenker du på Larrabee?

 

Noen ganger forstår jeg ikke helt hvorfor man ordlegger seg som man gjør i artikler. Da spesielt med tanke på integrert minnekontroller.

 

Personlig synes jeg IMC burde vært en selvfølge på produkter som Atom fra dag 1. Det ligger i konseptet spør du meg.

 

 

EDIT:

Motstanden på bildet er for å "bremse" ytelsen ned til Atom spec :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Forøvrig virker det litt rart om dagens ION plattform skulle passe til denne siden minnekontrolleren er flyttet, men vi får håpe at fremtidige versjoner gjør det.

Det blir nok neste versjon av ION. I motsetning til QPI så har nVidia lisens på DMI-bussen som brukes her. Samme DMI-buss brukes også i P55 så vidt jeg vet...

Lenke til kommentar
Skulle man allikevel ønske litt råere grafikk, kan man fint kombinere denne prosessoren med Nvidias Ion-plattform.

Råere som i at Intel IGP er rå, mens ION er råere? :lol:

 

Det burde heller stått: "Ønsker man en brukbar GPU til HD video og middels 3D, kan man fint kombinere denne prosessoren med Nvidias Ion-plattform."

Er det kjent hva slags grafikk som er integrert her? Uansett er det jo 2D og særlig film som er viktig her. 3D grafikk på en Atom maskin er jo bare interessant for litt enkel eye-candy, ikke noe 3D FPS liksom..

Jeg vet ikke hvilken IGP som blir integrert nei, men Intel IGP har jo tradisjonelt betydd elendig ytelse og buggete 3D. Jeg har hardt for å tro at dette kommer til å endre seg denne gangen også. Det er vel ganske sannsynlig at de har puttet inn samme GPU som i 945-brikkesettene. Et brikkesett som sliter med akselerasjon av både 720p og 1080p, samt skalering av bildet og 3D-spill.

 

Dagens Ion gir i følge de testene jeg har sett helt brukbar 3D ytelse i flere relativt nye spill i 1024x600 oppløsning og noen til og med i 1366x768.

Lenke til kommentar
Skulle man allikevel ønske litt råere grafikk, kan man fint kombinere denne prosessoren med Nvidias Ion-plattform.

Råere som i at Intel IGP er rå, mens ION er råere? :lol:

 

Det burde heller stått: "Ønsker man en brukbar GPU til HD video og middels 3D, kan man fint kombinere denne prosessoren med Nvidias Ion-plattform."

Er det kjent hva slags grafikk som er integrert her? Uansett er det jo 2D og særlig film som er viktig her. 3D grafikk på en Atom maskin er jo bare interessant for litt enkel eye-candy, ikke noe 3D FPS liksom..

Jeg vet ikke hvilken IGP som blir integrert nei, men Intel IGP har jo tradisjonelt betydd elendig ytelse og buggete 3D. Jeg har hardt for å tro at dette kommer til å endre seg denne gangen også. Det er vel ganske sannsynlig at de har puttet inn samme GPU som i 945-brikkesettene. Et brikkesett som sliter med akselerasjon av både 720p og 1080p, samt skalering av bildet og 3D-spill.

 

Dagens Ion gir i følge de testene jeg har sett helt brukbar 3D ytelse i flere relativt nye spill i 1024x600 oppløsning og noen til og med i 1366x768.

Jeg synes faktisk G45 (GMA X4500HD) fungerer helt greit, men jeg har ikke testet det utover litt tyngre kontor bruk. Finner det veldig usannsynlig at Intel skal basere Pineview på en museumsklar GPU. Uansett er det snakk om, 2 kanskje 3, generasjoner nyere CMOS til GPU enn hva som finnes i 945 (GMA950).

 

Er det noe som ser ut til å skuffe med Pineview så er det at den ser ut til å få DDR2 isteden for DDR3. Det vil trekke ned ytelse/watt forholdet til plattformen en del i forhold til hva det potensielt kunne vært med dagens mainstream teknologi.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Er nok en viss fare for at Pineview vil bruke lisensiert PowerVR teknologi for IGP delen, slik Poulsbo gjør. Noe som desverre kan bety horribelt dårlig støtte i GNU/Linux.

 

Men jeg håper at Intel retter opp i det etterhvert, med tanke på Moblin satsningen deres.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

AJ:

Desto mer hårreisende at man fortsatt bruker GMA950 i produkter som selges i dag. Selv vanlige laptops. Jeg vurderte også GMA X4500HD når jeg skulle ha et mATX HK men havnet på 780G pga. div. årsaker men også noen lydmangler på Intels løsning.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...