Gå til innhold

– Iphone får multitasking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bullshit å si at grunnen til at iphone ikke har multitasking er fordi 128MB er for lite RAM. Hadde selv en PC like etter år 2000, hvor jeg spilte med mp3-avspilling i bakgrunnen som hadde rundt 128 MB RAM... Forundrer meg ikke om den pcen hadde tregere CPU enn iphone også. Når man idag har mp3-spillere på størrelse med en yatzy terning, så sier det litt om hvor lite kraft som egentlig skal til for å spille av en mp3...

 

Det at de ikke har åpnet for muligheten til multitasking kan bare bety at apple selv vet at iphone OSet er så bloated at deres nåværende hardware ikke er kraftig nok til å gjøre mer enn en ting om gangen. Neste generasjon hardware er nok hakket kraftigere, så da ordner det seg.

 

Nok en gang er det trist å se at software utviklere skriver dårlig, bloated kode, for så å bli "reddet" av at hardware blir kraftigere.

Lenke til kommentar

Butt-ugly brukergrensesnitt! Men, er vel heldigvis photoshoppa :)

 

Tror jeg skal si meg fornøyd med push notifications, men at ENKELTE ting kjører multitasking er greit. Husker på Nokiaen, den ble veldig treg etter å ha glemt å lukke masse programmer. Sånn sett er det greit på iPhone, har aldri opplevd at den blir treg.

Lenke til kommentar
Det er bullshit å si at grunnen til at iphone ikke har multitasking er fordi 128MB er for lite RAM. Hadde selv en PC like etter år 2000, hvor jeg spilte med mp3-avspilling i bakgrunnen som hadde rundt 128 MB RAM...

 

Jepp. Kjørte OS/2-Warp (3.0) med 32 megabyte RAM selv rundt 1994. Det var ENORMT mye RAM på den tiden. Multitasket med flere virtuelle Windows 3.1 sessions, filmer som kjørte i bakgrunnen osv. Gikk som en drøm. Ah, det var tider- husker jeg hadde en disk-kontroller med 4 megabyte RAM også- veldig bra saker.

 

CD

Lenke til kommentar

Som jeg hele tiden har sagt, tror jeg iphone kan være på høyde med dagens telefoner om en 5-6 år.

 

Det går vertfall i riktig rettning selv om det er laaangt igjen. Ser ikke bort i fra at jeg kan vurderer å kjøpe meg ny iphone igjen om 5-10år dersom Apple fortsetter å løsne opp :)

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
Det er bullshit å si at grunnen til at iphone ikke har multitasking er fordi 128MB er for lite RAM. Hadde selv en PC like etter år 2000, hvor jeg spilte med mp3-avspilling i bakgrunnen som hadde rundt 128 MB RAM... Forundrer meg ikke om den pcen hadde tregere CPU enn iphone også. Når man idag har mp3-spillere på størrelse med en yatzy terning, så sier det litt om hvor lite kraft som egentlig skal til for å spille av en mp3...

 

Det at de ikke har åpnet for muligheten til multitasking kan bare bety at apple selv vet at iphone OSet er så bloated at deres nåværende hardware ikke er kraftig nok til å gjøre mer enn en ting om gangen. Neste generasjon hardware er nok hakket kraftigere, så da ordner det seg.

 

Nok en gang er det trist å se at software utviklere skriver dårlig, bloated kode, for så å bli "reddet" av at hardware blir kraftigere.

Nå har det vel alltid vært mulig å kjøre musikk i bakgrunnen, som var argumentet ditt.

Ellers enig=)

Lenke til kommentar
Det er bullshit å si at grunnen til at iphone ikke har multitasking er fordi 128MB er for lite RAM. Hadde selv en PC like etter år 2000, hvor jeg spilte med mp3-avspilling i bakgrunnen som hadde rundt 128 MB RAM... Forundrer meg ikke om den pcen hadde tregere CPU enn iphone også. Når man idag har mp3-spillere på størrelse med en yatzy terning, så sier det litt om hvor lite kraft som egentlig skal til for å spille av en mp3...

 

Det at de ikke har åpnet for muligheten til multitasking kan bare bety at apple selv vet at iphone OSet er så bloated at deres nåværende hardware ikke er kraftig nok til å gjøre mer enn en ting om gangen. Neste generasjon hardware er nok hakket kraftigere, så da ordner det seg.

 

Nok en gang er det trist å se at software utviklere skriver dårlig, bloated kode, for så å bli "reddet" av at hardware blir kraftigere.

 

Jepp. Kjørte OS/2-Warp (3.0) med 32 megabyte RAM selv rundt 1994. Det var ENORMT mye RAM på den tiden. Multitasket med flere virtuelle Windows 3.1 sessions, filmer som kjørte i bakgrunnen osv. Gikk som en drøm. Ah, det var tider- husker jeg hadde en disk-kontroller med 4 megabyte RAM også- veldig bra saker.

 

OK. Men si meg, hvor mye RAM brukte programmene og prosessene på 90-tallet? Det er en forskjell ja. Det har vært mye diskusjoner rundt RAMen til iPhone før, og jeg har notert ned hvor mye enkelte prosesser bruker. Mer om det i spoilerne. (Engelsk, siden dette er fra da jeg postet det på et engelsk forum)

 

 

 

 

 

Main Applications:

 

- MobilePhone 3.5MB

 

Mobile User's Processes:

 

- iapd 1.6MB

- BTServer 1.0MB

- mediaserverd 2.0MB

- Springboard 32.5MB

- SysInfoPlus 13.3MB

 

Other Processes: (Unknown memory use)

 

- kernel_task

- launchd

- mDNSResponder

- notifyd

- syslogd

- configd

- update

- lockdownd

- fairplayd

- CommCenter

- SCHelper

 

FREE MEMORY (after quitting SysInfo) : 26MB RAM

FREE MEMORY (after respring) : 43MB RAM

 

 

Litt senere på dagen:

 

 

--------------------------------------------

Uptime: 6 hours:

--------------------------------------------

 

- MobilePhone: 12,5 MB

 

--------------------------------------------

- mediaserverd: 3.0 MB

- iapd: 3.4 MB

- SpringBoard: 36.9 MB

- BTServer: 2.0 MB

- SysInfoPlus: 16.3 MB

 

--------------------------------------------

After respring:

--------------------------------------------

 

- MobilePhone: 9.0 MB

 

--------------------------------------------

- iapd: 3.4 MB

- BTServer: 2.0 MB

- mediaserverd: 2.5 MB

- Springboard: 23.1 MB

- SysInfoPlus: 16.4

--------------------------------------------

After reboot:

--------------------------------------------

 

- MobilePhone: 9.0 MB

 

-----------------------------------------------

 

- mediaserverd: 2.6 MB

- iapd: 3.3 MB

- SpringBoard: 32.7 MB

- BTServer: 1.8 MB

- SysInfoPlus: 14.2 MB

 

---------------------------------------------

Extras/Other

--------------------------------------------

 

- MobileMail: 15.9 MB

- MobileSafari: 17.3 MB

- iPod: 12.4 MB

- iRealSMS : 13,7 MB

- Facebook: 22 MB

- MySpace: 15,7 MB

- Twitterriffic: 17.1 MB

- Shazam: 12.2 MB

- Live Poker: 15.4 MB

------------------------------------------

 

 

Lenke til kommentar

Regner med du kjører Winterboard o.l. siden Springboar begynner på over 20 mb?

 

På min iPhone er Springboard nemlig 12 mb etter reboot av telefonen, og nå etter den har vært på i over syv timer er springboard oppe i 18 mb. Eneste som kjører i springboard via mobilesubstrate på iPhonen min er QuickSMS og SBsettings.

Lenke til kommentar

Jepp det stemmer. Winterboard kjører ja. Jeg har dog merket at widgets er noe som sluker mest RAM.

 

Ellers har Winterboard Lite vært i utvikling i det siste for å prøve å senke minneforbruket. Men det Saurik har funnet ut er at forskjellen på Winterboard og Winterboard Lite er at Lite-versjonen kun bruker 1MB mindre RAM enn storebroren.

 

Dette er selv etter at de fleste funksjoner er fjernet og deaktivert.

 

Ellers kom "Winterboard Settings" ut i natt på Cydia, og dette gjør at Winterboard havner inne på "Innstillinger". En ny funksjon er også på plass, der man kan velge om Winterboard kun skal "dekorere" Springboard, og ikke noe annet for å spare minne. Jeg kan ikke si jeg har merket noe forskjell enda.

Lenke til kommentar
Jepp det stemmer. Winterboard kjører ja. Jeg har dog merket at widgets er noe som sluker mest RAM.

 

Ellers kom "Winterboard Settings" ut i natt på Cydia, og dette gjør at Winterboard havner inne på "Innstillinger".

 

Ja, Winterboard Setting la jeg inn for å se om det hadde noe bedring og det økte minneforbruket på Springboard siden det blant annet kjører "Preferenceloader" hele tiden som mobilesubstrate-plugin. La ikke merke til noe bedring, så jeg fjernet det igjen.

 

Lite-versjonen rapportere vel om mye mindre minne-bruk i de applikasjonene som måler dette, men som du påpeker var ikke dette reelt ifølge Saurik.

Lenke til kommentar

All,

 

I'm temporarily shutting this project down. Based on Saurik's feedback, I believe I may have been barking up the wrong tree. It seems that my interpretation of memory readings on the iPhone may have been incorrect leading me to believe WB was using excess memory.

 

Thanks,

dave

 

Et avsnitt fra Macthemes-tråden som handler om WBL.

Lenke til kommentar

Skal vurdere å kjøpe kommende versjon av iphone. Dessverre hadde forrige versjon en del "mangler", som jeg vil karakterisere som selvfølgeligheter på de fleste andre mobiler (f.eks java, videokamera og mms).

 

Jeg avsto fra å kjøpe iphone, men håper på at det er mye mer å hente enn at de mest innlysende manglene nå er rettet på.

 

Bedre batteritider er i alle fall lovd i det oppdaterte OSet, og det hadde vært greit at batteriet kunne byttes ut, uten operative inngrep.

 

Det er for all del mye som er bra med iphone, men det som manglet, fikk meg til å velge andre telefoner. Så får vi se når neste utgave kommer...

Lenke til kommentar

Her er de siste ryktene om hva den nye iPhonen vil inneholde:

 

* 32GB and 16GB storage

* $199 and $299 price points to be maintained

* 3.2-megapixel camera

* Video-recording and editing capabilities

* Ability to send a picture & video via MMS

* Discontinuation of the metal band surrounding the edge of the device

* OLED screen

* 1.5 times the battery life of the current models

* Double the RAM and processing power

* Built-in FM transmitter

* Apple logo on back will glow

* Rubber-tread backing

* Sleeker design

* Built-in compass

* The camera, GPS, compass and Google map combined will identify photo and inform about photo locations

* Turn-by-turn directions

Lenke til kommentar
Her er de siste ryktene om hva den nye iPhonen vil inneholde:

 

* 32GB and 16GB storage

* $199 and $299 price points to be maintained

* 3.2-megapixel camera

* Video-recording and editing capabilities

* Ability to send a picture & video via MMS

* Discontinuation of the metal band surrounding the edge of the device

* OLED screen

* 1.5 times the battery life of the current models

* Double the RAM and processing power

* Built-in FM transmitter

* Apple logo on back will glow

* Rubber-tread backing

* Sleeker design

* Built-in compass

* The camera, GPS, compass and Google map combined will identify photo and inform about photo locations

* Turn-by-turn directions

 

Flott med den oversikten :) Noen kommentarer.

 

Metallringen rundt telefonen fungerte vel som antenne? Hvis det stemmer, regner jeg man har funnet en annen løsning. Dersom ringen inneholder nikkel, er det jo greit den fjernes!

 

Endelig guidet navigasjon! Lurer da på om det blir et eget program, og ikke en nettbasert veifinnertjeneste. En meget kostnadsbesparende faktor med hensyn til navigasjon (særlig i utlandet), er at man kan forhåndslaste kart til telefonen fra datamaskinen. Synes Nokia har et glimrende opplegg med Noka Maps. For de som ikke trenger egen GPS, eller har høye krav, har man veldig ålreite kart, og dessuten muligheten til å forhåndslaste ned alle de kartene som tilbys, uten at det koster noe. Vil man ha guiding, koster dette, men prisen er overkommelig. Man kan også velge for perioder. Det er jo fint, for dersom man f.eks har betalt for 1 år for Norden, kan man kjøpe for en kortere periode for andre områder, f.eks til sydenferie. Dersom man ikke trenger guiding, har man alltid gratis kart! Ok, nok om det, det var iphone det dreide seg om.

 

Oled-skjermer er dyrere enn vanslige skjermer, men de forbruker mindre strøm. I tillegg har man forbedret batteritiden gjennom det oppgraderte OS'et.

 

Ingenting tyder foreløpig på at batteriet er utskiftbart for bruker. Dersom man har tenkt å beholde telefonen et par år, kan dette ha en del å si, i og med at batteriet blir dårligere med tiden. De aller fleste telefonene på markedet har batteri brukeren selv kan bytte enkelt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...