Gå til innhold

Halvparten har ikke vanlig bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Huh?

 

Rundt 100 000 personer har mobilt bredbånd fra Telenor, og rundt 50 000 av disse har altså dette som sin eneste internettilkobling.

 

Undersøkelsen er foretatt blant 500 av Telenors abonnementer på mobilt bredbånd.

 

De har altså ikke spurt alle de 100 000 som har mobilt bredbånd, naturligvis. :)

Lenke til kommentar
trenger man da begge deler ?

 

Kommer ann på behovet det. Skal du ha flere maskiner koblet opp samtidg f.eks, eller om du bare ønsker stabilitet og gode hastigheter. Mobilt bredbånd leverer ikke akkurat imponerende ytelse, men det duger for de som bare vil sjekke e-post og lese nettaviser en gang i blant.

Lenke til kommentar
trenger man da begge deler ?

 

Kommer ann på behovet det. Skal du ha flere maskiner koblet opp samtidg f.eks, eller om du bare ønsker stabilitet og gode hastigheter. Mobilt bredbånd leverer ikke akkurat imponerende ytelse, men det duger for de som bare vil sjekke e-post og lese nettaviser en gang i blant.

Jeg må ærlig talt spørre deg om du har prøvd det.

Har sitti på hytte i grimstad, kragerø og norefjell. Fikk 3mbit eller mer på samtlige steder, og 500k opp. Ustabilitet merket jeg ikke til. Både cs og surfing gikk smertefritt.

Lenke til kommentar
Jeg må ærlig talt spørre deg om du har prøvd det.

Har sitti på hytte i grimstad, kragerø og norefjell. Fikk 3mbit eller mer på samtlige steder, og 500k opp. Ustabilitet merket jeg ikke til. Både cs og surfing gikk smertefritt.

I Kragerø er det mye mulig det blir lagt inn fiber til områder med mye hytter. Det vil ikke overraske meg om ørvik, rapentangen, haslumkilen, og portør har fiber innen 2-3 år. Hvordan det blir på øyene vil jeg ikke gjette på.

Lenke til kommentar

Mange tror dette er folk som bor på lande og utti skogen. Men Trondheim er f.eks en by som har stor etterspørsjell. Grunnen er at bredbåndsnettet er fult og overbelasta. Og det tilbys ikke til kunder selv om du kanskje bor 1m fra sntralen. Samtidig vil jeg si til Amobil. At post og teletilsynet har sakt fra at det ikke er lov å kalle det Mobilt Bredbånd...

Lenke til kommentar

Ganske mange av dem som bor "utpå landet" som noen her sikkert vil kalle det, har bedre bredbåndsdekning enn de som bor midt i byen, grunnet overbelastede sentraler(og vanskelig utbyggingsmuligheter). Bor i ett lite tettbebygd strøk litt utenfor byen, fordi det er enkelt å grave her (store tomter, med god plass mellom husene) så gikk det helt smertefritt å rulle ut kabeltv.

 

Snakket med de som hadde med dette å gjøre og den beskjeden jeg fikk da var at det var fiber fram til starten på kabelen.

 

Nok om det, det fungerer greit til vanlig surfing og lett nedlasting med "trådløst bredbånd" men, å sammenligne det med min 10/2mbit bredbånslinje fra CD synes jeg blir litt søkt, men til modern som av og til laster ned oppdateringer til mac'en sin, sjekker epost og oppdaterer facebook, samt kjøper litt musikk på itunes, så er det mer enn nok.

Lenke til kommentar
trenger man da begge deler ?

 

Kommer ann på behovet det. Skal du ha flere maskiner koblet opp samtidg f.eks, eller om du bare ønsker stabilitet og gode hastigheter. Mobilt bredbånd leverer ikke akkurat imponerende ytelse, men det duger for de som bare vil sjekke e-post og lese nettaviser en gang i blant.

Jeg må ærlig talt spørre deg om du har prøvd det.

Har sitti på hytte i grimstad, kragerø og norefjell. Fikk 3mbit eller mer på samtlige steder, og 500k opp. Ustabilitet merket jeg ikke til. Både cs og surfing gikk smertefritt.

Jeg bor i Bergen og har EDGE-dekning hjemme, ligger normalt på ca 10-15% signalstyrke. Dette går langt treigere enn ISDN, og her om dagen brukte jeg nesten 10 minutter på å laste forsiden på vg.no. I utgangspunktet kan sikkert mbb funke bra til det meste, men skal man ha sikker stabilitet er nok DSL/tilsvarende veien å gå.

Lenke til kommentar

Som sagt, sist jeg prøvde fungerte det helt fint som erstatning. For tiden hadde vi 4mbit/400kbit hjemme, og det trådløse ga meg 3mbit/500kbit, pingen gikk fra 20 til 60. Oppetiden var omtrent den samme (dvs det fungerte helt til jeg skrudde av).

 

Jeg ser ikke hva som skulle kreve så latterlig mye mer enn 3mbit som folk flest driver med?

 

Har for tiden 20/4mbit, og har hatt langt mer nedetid og ustabilitet med dette enn med det mobile.

Lenke til kommentar
Mange tror dette er folk som bor på lande og utti skogen. Men Trondheim er f.eks en by som har stor etterspørsjell. Grunnen er at bredbåndsnettet er fult og overbelasta. Og det tilbys ikke til kunder selv om du kanskje bor 1m fra sntralen. Samtidig vil jeg si til Amobil. At post og teletilsynet har sakt fra at det ikke er lov å kalle det Mobilt Bredbånd...

NPTs definisjon av mobilt bredbånd:

Mobilt bredbånd defineres som en aksesskapasitet der sluttbruker, tilkoblet et offentlig mobilnettverk, får tilgang til dataoverføringstjenester med en opplevd bitrate på minst 640 kbit/s nedstrøms og 128 kbit/s oppstrøms

 

Dette får man i dagens HSDPA-nett (inntil 7,2 eller 3,6 Mbps).

Dessuten kan Post- og teletilsynet kalle hva som helst for hva de vil uten at det nødvendigvis påvirker oss :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...